انگلیس دوران شیوع کرونا را بهترین فرصت برای حمله به عراق دانست

یک گروه حامی صلح، وزارت دفاع انگلیس را به سوءاستفاده از شرایط شیوع ویروس کرونا برای سرپوش گذاشتن بر حملات اخیر خود در عراق متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گروه حامی صلح «اتحادیه متعهدان به صلح»، وزارت دفاع انگلیس را به تلاش برای سوءاستفاده از فرصت شیوع ویروس کووید-۱۹ به عنوان سرپوشی برای نظارت بر حملاتی که اخیرا در عراق صورت داده، متهم کرد.

«سیمون هیل» مدیر کارزار‌های این گروه حامی صلح درباره این حملات که در زمان بستری بودن بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس صورت گرفت، در مصاحبه‌ای توضیح داد که چرا افشاگری در این خصوص به گروه تحت نظارت او ارتباط دارد. سیمون هیل گفت: ما اطلاعات اندکی در این باره داریم. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد این حملات در دهم آوریل در غرب طوز خورماتو در شمال شرق عراق انجام شد. به گفته آن‌ها سه هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس ساختمان‌های منتسب به داعش (!) را بمباران کرده‌اند. آن‌ها درباره میزان تلفات چیزی اعلام نکردند.

این فعال ضد جنگ افزود آن‌ها ادعا می‌کنند بررسی پیش از بمباران صورت گرفت و هیچ غیرنظامی در این ساختمان‌ها نبوده است. با این حال وزارت دفاع انگلیس سابقه انکار تلفات غیرنظامی را دارد. وی در ادامه افزود به استناد تمامی شواهد، بمباران نمی‌تواند صلح و پیشرفت را در عراق به بار آورد. در دو دهه اخیر، همه گروه‌ها از گروه‌های مختلف مسلح تا دولت‌های انگلیس و آمریکا، خشونت‌های خود را با ادعای متوقف کردن خشونت دیگران توجیه کرده‌اند. هر موج خشونت موج دیگری از خشونت را به وجود می‌آورد. عراق یک نمونه زنده از عدم موفقیت جنگ برای حل مشکلات است.

هیل در ادامه تاکید کرد موضوع دوم این است که ما نمی‌دانیم چه کسانی بمباران شده‌اند. باور اینکه تنها عناصر داعش در این حملات کشته شده‌اند، بسیار دشوار است. براساس اعلام گروه «ایروار» تنها در سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۱۱ تا ۱۸ هزار غیرنظامی در عراق و سوریه، در حملات تحت پشتیبانی آمریکا کشته شدند. همچنین گروه «اقدام علیه خشونت مسلحانه» مرگ ۸ هزار و ۵۱ غیرنظامی سوری را در همان سال تائید کرد.

بنا به گفته مدیر کارزار‌های این گروه حامی صلح، مسئله سوم اینکه موضوع مسئولیت پذیری مطرح است. سوای درستی یا نادرستی این حملات، اطلاع از جزئیات حق مردم عراق و انگلیس است. تنها چیزی که ما در خصوص این حملات می‌دانیم همان اطلاعات مبهمی است که وزارت دفاع دو هفته پس از این حملات در وب سایت خود قرار داد. به نظر می‌رسد آن‌ها حداقل اقدامات را صورت دادند، تا به پنهانکاری در این خصوص متهم نشوند.

هیل در خصوص بستری بودن جانسون در زمان این حملات گفت اگر طرح کلی این حملات تائید شده باشد، نیاز به اجازه نخست وزیر نیست.

بنا به نوشته اسپوتنیک، حملات هوایی ۲۵ آوریل انگلیس به عراق، یک هفته پس از آن صورت گرفت که دومینیک راب، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد دولت لندن از درخواست‌ها برای آتش بس جهانی در بحبوحه شیوع ویروس کرونا حمایت می‌کند.

دولت انگلیس اعلام کرد نیروی هوایی این کشور در تاریخ دهم آوریل، با جنگنده‌های تایفون عملیاتی را در منطقه «طوز خورماتو» واقع در جنوب استان کرکوک در شمال عراق به انجام رساند.

در بیانیه دولت انگلیس، از این بمباران که نخستین حمله هوایی علیه داعش محسوب می‌شود، به عنوان بخشی از حملات ائتلاف بین‌المللی علیه گروه تروریستی داعش یاد شده است.

منطقه «طوز خورماتو» از مناطق مورد مناقشه میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است. در این منطقه شهروندان کُرد، عرب و ترکمن سکونت دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه خوددولت عراق نمیتونه اعلام کنن که کیا کشته شدن نظامی داعشی یاغیرنظامی
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۸:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
پایگاه های داعش که محل دفن هزاران سلاح ومواد منفجره ومدارک بوده بمب باران شد . تا بدست عراقیها نیافتد ..
آخرین اخبار