عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین بهداشت عمومی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

نبود تناسب بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت/ استخدام شرکتی انگیزه کاری و امنیت شغلی را کاهش داده است

نبودن تناسب بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت/ استخدام شرکتی نیروهای بهداشت انگیزه کاری و امنیت شغلی را کاهش داده اسمهری گفت: تناسبی بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت در کشور وجود ندارد.


احمد مهری، عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت نیروهای بهداشت اظهار کرد: یکی از مسائلی مورد توجه همه افراد و حتی نمایندگان مجلس، موضوع افزایش ظرفیت پزشکان است و امروزه ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو در حوزه بهداشت و درمان پذیرش می‌شوند که این افراد در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه بهداشت و خانه‌های بهداشت می‌توانند مشغول به خدمت شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین بهداشت عمومی ادامه داد: رشته بهداشت در حوزه‌های مختلف صنعتی و شهری کاربرد دارند و فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانند نظارت جدی روی سلامت محیط انجام دهند و نیرو‌های بهداشت در شناسایی عوامل خطر محیطی نقش پررنگی در کشور و در حوزه سلامت ایفا می‌کنند.

مهری بیان کرد: متأسفانه شرایط نظام سلامت کشور طوری است که به موضوع درمان بیشتر از بهداشت و پیشگیری اهمیت داده می‌شود و با توجه به اینکه درمان بر دیگر مسائل فوریت پیدا می‌کند این مسائل سلامت مردم را به شدت به خطر می‌اندازد.

اهمیت کم‌پیشگیری و بهداشت نسبت به مقوله درمان

وی افزود: به دلیل سبک زندگی ناسالم و مناسب نبودن سواد سلامت مردم و عدم‌تشخیص اختلالات سلامت، بیماری‌های مختلف واگیر و غیرواگیر تهدیدی جدی برای حوزه بهداشت و درمان کشور و افراد جامعه محسوب می‌شوند و متأسفانه همه موارد به دلیل جدی گرفته نشدن موضوع پیشگیری و بهداشت در کشور است.

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین بهداشت عمومی اضافه کرد: امروزه کشور نیاز مبرم به پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامعه سلامت دارند که فارغ‌التحصیلان بهداشت در اینگونه مراکز توانایی ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری به مراجعه‌کنندگان دارند، اما متأسفانه به تازگی استخدام نیرو‌های بهداشت از طریق شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و این افراد امنیت شغلی و حقوقی ندارند.

مهری گفت: تا وقتی که نیاز‌های اولیه نیرو‌های بهداشت از سوی مسئولان تأمین نشود خلاقیت و انگیزه کاری و همچنین بازدهی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: ۴ هزار نفر در رشته بهداشت تربیت می‌شوند که متأسفانه کمتر از ۳۰۰ نفر جذب بازار کار می‌شوند.


بیشتر بخوانید: کنترل برنامه تحول آموزش پزشکی با ۲۵ شاخص


عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین بهداشت عمومی یادآور شد: تناسبی بین تربیت نیروهای بهداشت و جذب افراد فارغ‌التحصیل وجود ندارد و به همین دلیل شغل فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت همانند پرستاران و ماماها دچار بحران جدی شده است.

وی افزود: بعد از طرح تحول نظام سلامت نیروهای بهداشت در قالب نیروهای شرکتی برای تأمین سلامت و بهداشت مردم جامعه استخدام می‌شوند که این مسئله باعث بروز مشکلات جدی در حوزه سلامت می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
به عنوان یه دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده میگم چار سال عمرمون هدر رفت... هیچ انگیزه ای نداریم... هیچ نور امیدی نیس... مراقب سلامت مدرسه میگیرن کل ایران 100 نفر اونم بقیه رشته ها غیر بهداشت میتونن امتحان بدن و قبول شن... مراقب سلامت مراکز کلا شرکتی جذب میشن ک حقوقی ندارن تازه همونم اونقدری نیست که جوابگوی اینهمه فارغ التحصیل ما باشه...واقعا ما باید چیکار کنیم...بریم ارشد بخونیم بازم بیکار بمونیم یا قید عمر هدر رفتمونو بزنیم دوباره کنکور دبیرستانو بدیم؟؟
United States of America
فاطمه
۱۶:۰۳ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام
به عنوان نيروي بهداشت واقعا زجركش مون كردن
مزد كم و كار فراوان با حقوق شركتي ١/٤٠٠ هزار و با تاخير ٢ماه يكبار حقوق ميگيريم
طبق دستورالعمل كشوري ٣/١٠٠ هزار بايد باشه
بقيش كجا ميره .........!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار