وزیر بهداشت مطرح کرد؛

هنوز جواب شفافی برای هزینه کرد ۵۰۰ میلیون یورو نگرفته ام/ سفر رایگان پزشکان به آنتالیا برای تجویز داروی خارجی/ اعترافات تلخ دستگیرشدگان در سازمان غذا و دارو

نمکی گفت: برای هزینه کرد بودجه ۵٠٠ میلیون تومان صندوق توسعه ملی جواب شفافی نگرفتم و در سازمان غذا و دارو کسی برای جدایی بودجه دارو سینه سپر نکرد.

نمکی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در نشست معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه یکی از راهکار‌های توسعه این است که نیروی انسانی توسعه یافته داشته باشیم، بیان کرد: آنچه موجب توسعه یافتگی ملت ایران بوده انسان توسعه یافته است و امروز انسان توسعه یافته را هدف توسعه می‌دانند.

وی درباره تغییرات مدیریتی در سازمان غذا و دارو گفت: من با هیچ کس رودربایستی ندارم و به همه همکارم گفته ام که مربی هستم که کنار زمین اسیتاده ام و تیم من باید گل بزند و نباید گل بخورد و اگر پای کاپیتان تیم من در دقایق اول بلنگد، در همان دقایق اول او را از زمین بیرون می کشم، در امور مردم با کسی رودربایستی ندارم و مسامحه نمی‌کنم؛ گرچه دکتر پیرصالحی عزیز از برادر پاکیزه بودند، در همان ابتدا چند تکلیف بر دوش ایشان گذاشتم و مدت زمان برای اجرای آنها گذاشتم، چرا که ما فرصت نداریم و وقت تلف شده زیاد داریم و باید در دقیقه نود گل می‌زدیم و در نهایت تصمیم به تغییر گرفتم.

نمکی اظهار کرد: در سازمان غذا و دارو اتفاقات مثبت رخ داده است و همکاران بسیار صمیمی و خوب داریم اما نباید اجازه دهیم تعدادی قانون شکن حیثیت داروسازی کشور را زیر سوال ببرند، نباید اجازه دهیم اعتبارمان به دلیل منفعت طلبی گروهی گروهی خاص این حیثیت مخدوش شود و متاسفانه یکی از آفت‌های بزرگ در سازمان غذا و دارو نبود شفافیت بود و سالهاست این مسئله را فریاد می‌زدم.

ماجرای تغییر دو رئیس سازمان غذا و دارو

به دکتر پیرصالحی همان ابتدا گفتم که حق ندارید با پیش داوری پا به سازمان غذا و دارو بگذارید، شخصی را به دیگری ترجیح دهید و حتی اگر به دلیل تخلفات گذشته از امروز بخواهد درست کار نکند نباید بی جهت به پر و پای او بپیچید و بی عدالتی در حق هیچ کس نباید روا شود و نباید به دلیل ذهنیت مخدوش یا درست از کسی، چوب لای چرخ او بگذارید.

وزیر بهداشت گفت: من گله‌ای از تخصیص ارز در حوزه دارو به رئیس جمهور داشتم و رئیس جمهور به من درباره شفافیت تاکید کردند و تیمی برای شفافیت در سازمان غذا و دارو گذاشتم، در جلسه‌ای در ریاست جمهوری خدمت دکتر جهانگیری رسیدیم و دکتر همتی حضور داشتند و موضوع ارز دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو مطرح شد و مسئول مربوط در بانک مرکزی رقم‌های متفاوتی با اعداد و ارقام دکتر پیرصالحی به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد و اعداد و ارقام بسیار متفاوت بود و به دکتر پیرصالحی گفتم که آبروی ما را بردید و برای اولین بار کم آوردم.

وی ادامه داد: دکتر پیرصالحی اظهار کرد که ما سامانه به روزی نداریم و من از بانک مرکزی اطلاعات می گیرم و اطلاعات ما به روز نیست،  از دکتر اصغری  اطلاعات خواستم و به عنوان یک فرد پاکیزه اعلام کرد که من حتی شناسه سامانه تی تک را ندارم، گفتم درب سازمان را ببنید وقتی به شناسه سامانه آن دسترسی ندارید، اگر حتی بورکینافاسو بروید رئیس سازمان غذا و دارو شناسه سامانه اش دسترسی دارد.

اطلاعی از رقم ارز و موجودی دارو نداشتند

نمکی تصریح کرد: درباره موجودی انبار داروها و میزان ارز تخصیصی پرسیدم و اظهار بی اطلاعی کردند و حتی از موجودی ماده اولیه و دارو‌ها در انبار‌های دارو و ارز‌های مصرفی اطلاعاتی نداشتند،  شناسه سامانه تی تک در اختیار دو نفر بود و من در همان زمان ورود کردم و اهل برگشتت نیستم و ماشین من دنده عقب ندارد و با خدای خود عهد کردم که  در هر استانی بر سر مزار شهدا می روم، می‌گویم اگر مرز‌ها را با خون شهدا پس گرفته ایم اما درون مرز‌های کشور شفافیت و امانت داری را پاس نداریم به پشیزی نمی‌ارزیم.

وی ضمن قدردانی از بدنه پاک سازمان غذا و دارو تاکید کرد: کل بدنه نظام پشت ماست و کسی در مقامات قضایی و امنیتی پیدا نمیشود که ما را از این روند مثبت شفافیت نفی کند و با دستور مقام معظم رهبری،  رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه  باید با بدنه فساد مبارزه شود.

از بیان اعترافات متهمان در سازمان غذا و دارو شرمسارم

نمکی با بیان اینکه چند نفری در سازمان غذا و دارو دستگیر شدند و اعترافات تلخی داشتند، که از بیان آن‌ها شرمسارم، گفت: سامانه تی تک قابلیت های قابل توجهی دارد که از آنها استفاده نشده و کلید آن در اختیار بخش خصوصی است، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم به جای یک سامانه جدید، نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم و قول می‌دهم که به پشتیبانی نظام‌های امنیتی و اجرایی به شفافیت این سازمان کمک کنم.

وزیر بهداشت درباره بی توجهی به شورای امنیت غذایی در کشور گفت: دبیر شورای عالی امنیت و سلامت غذایی تعیین شده است و امیدواریم بتوانیم در پایتخت این شورا را با ریاست رئیس جمهور و در استان‌ها با استاندار و روسای دانشگاه‌ها احیا کنیم و این شورا از انزوا در خواهد آمد،  باید توجه کرد غذا از عوامل موثری در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل فشارخون و دیابت بوده و باید تیم هایی بگذاریم تا مردم را  به سمت تغذیه مناسب با شیوه‌های بهداشت سوق دهیم.

وی ادامه داد: تیم های بهداشت محیط به ویژه در مناطق سیل زده خوب عمل کردند و برون سپاری به بخش خصوصی را دنبال و دستورالعمل های جدیدی تدوین خواهیم کرد.

چند پرونده تخلف خرید تجهیزات پزشکی در مراجع قضایی

وی درباره مسائل حوزه تجهیزات پزشکی گفت: تلاش کردیم تا تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها را تا پایان سال تامین کنیم و گزارشات داریم که برخی ماموران خرید برخی موارد را از قلم می‌اندازند، اما معاونت‌ها باید توجه بیشتری داشته باشند گاهی کد‌ها جا به جا می‌شوند و محصولات غیر اورجینال با قیمت های متفاوت با نوع اصلی وارد بیمارستان می‌شوند و چند پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

نمکی درباره خرید دارو و تجهیزات پزشکی داخلی خطاب به معاونت های غذا و دارو اظهار کرد:  ممنوعیت واردات مشابه خارجی را جدی بگیرید، داروی و تجهیزات پزشکی ایرانی را حتی کمی بالاتر از نمونه خارجی بخرید، پس از متی با حمایت از تولید داخل قیمت نیز کاهش پیدا می کند، نباید بگذاریم برخی از واردات نفع ببرند و با یک ابراز شکایت پرونده خرید از تولید داخل را نبندید.

وی ادامه داد: اگر جایی مطمئن شدید که کیفیت تولید داخل مناسب نیست و نیاز کشور را تکافو نمی کند، می‌توانید با مستدلات در قرارگاه دارو و تامین تجهیزات پزشکی استانی تصمیم بگیرید که می‌توانید محصول خارجی مصرف کنید و موضوع را به ما گزارش دهید، وگرنه حتی اگر متحمل هزینه مالی شدید و به کیفی نمونه داخلی اعتماد داشتید از نمونه داخلی استفاده کنید، چرا که در دراز مدت سود خواهیم کرد.

در اجرای دستورات با کسی شوخی ندارم

وزیر بهداشت گفت: موجودی‌ها را چک کنید، بار‌ها در سفرهای استانی دیدم که در یک بیمارستان سرم یا تجهیزات پزشکی نیست، اما در انبار یک بیمارستان دیگر سرم یا تجهیزات پزشکی به میزان زیادی ذخیره شده است.

نمکی با تاکید بر اینکه قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی در استان ها باید فعال شود، گفت: اگر رئیس دانشگاه در اجرای دستورات تعلل کند همانطور که از روسای دانشگاه ها در برابر هجمه نمایندگان و استاندارد دفاع می کنم، همانطور هم در اجرایی نکردن دستورات با کسی شوخی ندارم، در تهران یک قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی کافی است.

سفر پزشکان به آنتالیا برای تبلیغ داروی خارجی

وی تاکید کرد: شفافیت رو به شدت از معاونان غذا و دارو طلب می کنم باید کمبودها را رصد کنید، برخی نسخه ها داروهای برند هستند که به دلیل تولید داخل اجازه واردات ندارند،  رخی پزشکان هنوز اعتمادی به تولید داخل ندارند و تمنا می کنم که این پزشکان را توجیه کنید، ما اجازه واردات محصول مشابه داخل را مگر در کمبودها نمی‌دهیم، متاسفانه هزینه بازاریابی را به تولید داخل نمی‌دهیم برخی شرکت‌های خارجی خانواده پزشکان را به آنتالیا و سواحل قناری می برند تا داروی آنها را تجویز کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نظارت بر داروخانه‌ها را بیشتر کنید، در داروخانه ای داروسازی به یک بیمار گفته بود که فرق داروی ایرانی و خارجی فرق بنز و پراید است، به داروخانه‌ها سر بزنید، داروسازان باید عزت خود را تعریف کنند، وقتی داروخانه، دست افرادی می افتد که صنعت داروسازی را تخریب می کنند و تولیدکننده داخلی را بی اعتبار می‌کنند، چه انتظاری از مردم دارید.

با گران فروشی دارو مبارزه کنید

وی ادامه داد: با گران فروشی دارو مبارزه کنید، یکی از اعضای کابینه دولت به من گزارش داد، در یک خیابان تهران یک محصول را با چهار قیمت متفاوت می فروشند، اگر خودتان هم حتی داروخانه دارید، رودربایستی نکنید، داشتن یک داروخانه و یک جرم نیست اما داشتن چهار داروخانه درست نیست، این مسئله را حل کنید و به داروخانه ها سر بزنید، نگذارید یک متخلف یا شاگرد داروساز، آبروی داروسازان  را ببرد، مردم باید بدانند که داروساز، دارو فروش نیست.

نمکی درباره چالش نقدینگی حوزه دارو گفت: معوقات بانکی به بی بضاعتی سازمان غذا و دارو ربط دارد، من در سازمان برنامه و بودجه مکلف کردم که بودجه دارو و تجهیزات پزشکی باید جدا شود و در حساب دیگری برود اما هیچ کس برای اجرای این دستور در سازمان غذا و دارو  سینه سپر نکرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حتی برای هزینه کرد بودجه ۵٠٠ میلیون تومان صندوق توسعه ملی جواب شفافی نگرفتم، افزود: به همین دلیل به همه روسای دانشگاه ها ابلاغ کردم و می کنم که بودجه دارو و تجهیزات پزشکی جدا شود و در دانشگاه ها از سال آینده ردیف بودجه ای دارو و تجهیزات پزشکی مستقل خواهد بود اما پیگیری اصلی در سازمان غذا و داروست و باید موضوع مدام رصد شود و خلاف ها را گزارش کنید.

در نسخه نویسی الکترونیک ترمز نمی‌کنیم

نمکی با بیان اینکه نسخه نویسی الکترونیک یک از راهکارهای برون رفت از نبود شفافیت است، گفت: به شدن روی نسخه نویسی الکترونیک کار می کنیم و تقاضا دارم داروخانه‌ها کمک کنند تا دفترچه بیمه زودتر حذف شود چرا که حذف دفترچه و نسخه نویسی الکترونیک گام موثر و بزرگ در شفافیت و بسیاری چوب لای چرخ ما می گذارند اما ما ترمز نمی‌کنیم.

وزیر بهداشت درباره بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت اظهار کرد: طلبی از تامین اجتماعی داریم که سه هزار میلیارد تومان را از تامین اجتماعی نقد گرفتیم، باید توجه داشت که طرح تحول سلامت فشارهایی به بیمه ها وارد کرده بود اما وزیر رفاه نامه ای مرقوم فرموده اند تا با فروش سهام بتوانیم بخشی از بدهی را از تامین اجتماعی دریافت کنیم و سه هزار میلیارد گرفته ایم و هشت هزار میلیارد تومان باقی مانده را هم خواهی م گرفت.

نمکی درباره حمایت از عملکرد درست خطاب به کارمندان و مدیران وزارت بهداشت گفت: به من خبر دادند که تکنسین بهداشت محیط برای توبیخ قصابی رفته و قصاب برای آن تکنسین پرونده سازی کرده است و  من پرونده را پیگیری کردم و در نهایت برای قصاب به دلیل تهمت و افتراف حکم شلاق گرفتم و پشت مدیر درستکارم را هرگز خالی نمی کنم،  تنها گذاشتن مدیران و کارمندان درستکار در قتلگاه  مرام من نیست  و تا زمانی که با پاکدستی از حریم مردم دفاع کنید این وزیر خاک پای شماست و برعکس آن، اگر از حیف و میل بیت المال گزارشی ببینم به سرعت برخورد می‌کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر معاون غذا و دارو در هر استان، حکم رئیس سازمان غذا و دارو در هر استان را دارد،  احساس ضعف نکنید، من مدیر ترسو نمی‌خواهم، اگر با خدا معامله کنید از هیچ چیزی نباید بترسید، جایی می ترسیم که با غیر خدا معامله کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باهر
۱۸:۲۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸
چو دانی و پرسی، سوالت خطاست!
مگر در کجای ایران شفافیت وجوددارد که در سارمان غذا و دارو وجود ندارد؟!!
اولین مخفی کار، خود دولت هست که بعداز برجامچایی ده ها قرارداد با غربیها امضاء کرد ولی متن هیچکدام از انها هم افشاء نکرد وبعد از شروع تحریمهای ترامپ و رفتن شرکتهای غربی ،معلوم شد که دولت چه کلاه گشادی به بهانه محرمانه بودن قراردادها، سرمردم گذاشته است؟!!!
آخرین اخبار