ادعای هافینگتون پست: توافق هسته‌ای، رقابت تسلیحاتی اسرائیل را تشدید می‌کند

یک پایگاه اینترنتی آمریکایی مدعی شد توافق هسته ای ایران، رقابت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند.

هافینگتون پست: توافق هسته‌ای، رقابت تسلیحاتی اسرائیل را تشدید می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتون پست نوشت: نکته مهم در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران که در ژوئیه (تیر) 2015 در وین امضا شد، این است که در حالی که این توافق تضمین می کند برنامه هسته ای ایران «منحصرا صلح آمیز» خواهد بود، در عین حال سبب می شود رقابت تسلیحاتی اسرائیل در خاورمیانه وارد مرحله‌ای جدید و شدید شود.

کمی پس از تصویب توافق هسته ای، آمریکا از قصد خود برای ارائه تجهیزات نظامی بیشتر به اسرائیل خبر و وعده داد اسرائیل برتری کیفی خود را در این زمینه در منطقه حفظ خواهد کرد.

 برخی از افراد حتی این بسته دفاعی جدید برای اسرائیل را نوعی ارائه امتیاز به تل آویو می دانند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در پایان ماه اکتبر به مدت دو روز میزبان موشه یعلون، همتای اسرائیلی، خود بود. دو طرف مذاکراتی با هدف «تقویت روابط دفاعی» خود برگزار کردند. کارتر در این دیدار وعده داد حمایت آمریکا از سامانه موشکی گنبد آهنین (که راکت های با برد کوتاه را هدف قرار می دهد) و سامانه دیوید اسلینگ (که موشک های دوربرد یا با برد متوسط را هدف  قرار می دهد) و همچنین سامانه ارو (سیستم موشکی ضد بالستیک) ادامه خواهد یافت. 

واشینگتن همچنین قرار است هفت فروند جنگنده رادار گریز F-35A را در اختیار تل آویو قرار دهد. بدین ترتیب، اسرائیل به تنها هم پیمان آمریکا در خاورمیانه تبدیل خواهد شد که چنین جنگنده هایی در اختیار خواهد داشت. 

هافینگتون پست در ادامه نوشت: افزایش رقم کمک های نظامی به تل آویو برای «مقابله با تهدیدهایی» که اسرائیل می گوید به سبب دست یابی به توافق هسته ای ایران افزایش خواهد یافت، ضروری است.

همه این موارد ممکن است سبب شگفتی برخی در این باره شود که چگونه از یک سو، طرح واشینگتن برای محدود قابلیت های هسته ای ایران به منظور پیشبرد صلح در منطقه پیش خواهد رفت و از سوی دیگر، طرح آمریکا برای مسلح کردن اسرائیل بسیار بیشتر از گذشته انجام خواهد شد.

این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: این احتمال وجود دارد که از این تسلیحات علیه ایران استفاده شود و شاید هم رژیم صهیونیستی احساس کند در آینده به چنین تسلیحاتی نیاز دارد؛ اما بسته تسلیحاتی جدید رژیم صهیونیستی سبب می شود تل آویو از نظر نظامی بسیار خطرناکتر از گذشته شود و از این تسلیحات علیه فلسطینیان بی دفاع در سرزمین های اشغالی استفاده کند.

در ادامه این مقاله آمده است: افزایش کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل علاوه بر تقویت اشاعه تسلیحات خطرناک در منطقه سبب تقویت صنعت تسلیحاتی در آمریکا می شود.

هافینگتون پست ادامه داد: این مالیات دهندگان آمریکایی هستند که که باید بودجه کمک های نظامی را تأمین کنند و احتمالا باید بهای این بسته را برای ده سال آینده به پنج میلیارد دلار در سال برسانند.

همچنین باید گفت حمایت های کورکورانه آمریکا از اسرائیل هر روزه در حال امتحان شدن است  مردم آمریکا باید درباره میلیاردها دلار کمک های نظامی به اسرائیل فکر کنند. افزایش کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل نه تنها به معنای حمایت بیشتر از اقدامات اشغال گرانه و سرکوب گرانه اسرائیل در قبال فلسطنیان است، بلکه سبب می شود خاورمیانه به منطقه ای خطرناک تر تبدیل شود. علاوه بر این، برخی از برنامه های اجتماعی داخلی آمریکا دچار مشکل خواهد شد. ما نباید اجازه ارائه کمک های بی چون و چرا را به اسرائیل بدهیم.



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار