در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

ادهم: سند تحول بنیادین، برنامه استرات‍ژیک و راهبردی برای "آموزش و پرورش"/ مقتدایی: وزارت آموزش و پرورش مسئول نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش + فیلم

"روند اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش" شب گذشته 15 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مهدی نوید ادهم" دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و "عباس مقتدایی" عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، "روند اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش" شب گذشته 15 اردیبهشت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مهدی نوید ادهم" دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش و "عباس مقتدایی" عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه از 23 آذر 90 تا به امروز برای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: تغییر و تحول در نظام آموزش امری قطعی و مسلم است به طوری که در کشورمان از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد تغییرات فراوانی در زمینه آموزش و پرورش بوده‌ایم.  
 
وی با اشاره به زحمات و تلاش‌های گروه‌های مختلف در امر آموزش و پرورش افزود: تحول بنیادین در آموزش و پرورش با تغییرات و اصلاحات گذشته تفاوت جدی دارد.
 
*تحول بنیادین مبتنی بر مبانی دینی اسلامی است

ادهم اظهار داشت: مراد از تحول بنیادین تحولی عمیق، ریشه‌ای، همه جانبه، نظام‌مند، آینده پژوهانه و هم چنین مبتنی بر مبانی دینی و معارف اسلامی است.  
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که ریشه‌ها در آموزش و پرورش مبنای فلسفی نظری دارد، خاطر نشان کرد: مشکل اصلی آموزش و پرورش در این است که این نظام مبتنی بر اندیشه‌های دینی و متناسب با فرهنگ و اقتضائات این مرز و بوم نیست این در حالی است که باید بتوانیم به این مهم دست یابیم.
 
وی  افزود: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با مشارکت بیش از 500 ،‌600 نفر از صاحبنظران و متخصصان تدوین شد به طوری که در ظرف پنج سال گذشته توانستیم گام اول را در این مسیر برداریم.  
 
ادهم با اشاره به این سه گام اصلی سند تحول بنیادین که شامل تصویب و تدوین، آماده سازی و زمینه سازی و اجرا می‌شود، گفت: خوشبختانه مرحله اول به خوبی سپری شده است به گونه‌ای که این سند هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در شورای عالی آموزش و پرورش مورد تصویب قرار گرفته است.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که اکنون در مرحله زمینه سازی و آماده سازی به سر می‌بریم، اظهار داشت: ان شالله تا یکی دو سال دیگر وارد مرحله اجرا خواهیم شد این در حالی است که دو سه سال است که در مرحله بسترسازی قرار داریم.
 
وی با اشاره به بند 2 بخش 7 این سند افزود: در این سند به صراحت اعلام شده که ظرف یک سال باید به مرحله اجرا برسیم.
 
*سند تحول برنامه استراتژیک و راهبردی برای آموزش و پرورش است 

ادهم با اشاره به این که سند تحول بنیادین برنامه استرات‍ژیک و راهبردی برای آموزش و پرورش به حساب می‌آید، ادامه داد: این سند ذیل سند چشم انداز  20 ساله است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که سند تحول بنیادین 131 راهکار دارد که باید عملیاتی شود، گفت: برخی از احکام از همان روز اول قابلیت اجرا داشت که در این باره وزارتخانه وارد میدان عمل شد و برخی دیگر از احکام نیاز به تدوین برنامه دارد.
 
وی با بیان این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش زیر نظام پیش‌بینی شده است، ادامه داد: یکی از این زیر نظام‌ها شامل زیرنظام برنامه درسی ملی است که تدوین و تصویب شد. براساس زیر نظام برنامه درسی ملی کتاب‌های درسی تغییر پیدا کرده است و زیرنظام‌های دیگر در دست تولید قرار دارند این در حالی است که خرده نظام‌ها باید مورد تولید قرار بگیرند.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش یکی از خرده‌ نظام‌ها را نظام خلاقیت و نوآوری دانست و عنوان کرد: اگر درصدد هستیم تا فرزندانمان نوآور و کارآفرین تربیت شوند باید سیستمی را در کنار آموزش و پرورش طراحی کنیم تا فرزندانمان از پایه اول دبستان تا پایه اول دبیرستان براساس آن سیستم عمل کنند.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اجرای تحول سند بنیادین در آموزش و پرورش گفت: متاسفانه زیر ساخت‌های لازم را برای این سند مهم فراهم نشده است بنابراین باید گفت این مسئله از جمله کاستی‌هایی است که در یکی دو سال اخیر با آن مواجه بوده‌ایم.
 
*تغییر و تحول دولت‌ها نباید در اجرای سند تاثیرگذار باشد

ادهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در اجرای تحول سند بنیادین با کندی مواجه بوده‌ایم گفت: تغییر و تحول دولت‌ها نباید در اجرای سند تاثیرگذار باشد.  
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که تعلیم و تربیت امری زمان‌بر به حساب می‌آید، افزود: کارشناسان به دنبال طراحی سیستمی بودند تا بتوانند براساس آن برنامه اقدام به مدیریت کنند. سند تحول بنیادین براساس نظرات اشخاص اداره نخواهد شد، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش فراتر از عمر یک دولت و وزیر خواهد بود زیرا این سند راهبردی به حساب می‌آید.
 
ادهم با اشاره به این که اجرای این سند نیازمند برنامه‌ریزی است، افزود: برنامه‌ریزی نیاز به تامل و تدوین نقشه راه دارد پس باید با تدبیر به جلو پیش برویم.  
 
* تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که همه سیستم باید به خدمت درآید، تصریح کرد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است.
 
وی گفت: خانواده‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و پرورشی، مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی همه باید دست در دست هم دهیم تا فرزندانمان را با ویژگی‌های خاص تربیت کنیم. آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این بار سنگین را به دوش بکشد، نباید زمان را از دست بدهیم.
 
*آموزش و پرورش باید در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنبی براینکه چه برنامه‌ای در دست دارید تا بتوانیم با شتاب بیشتر به جلو حرکت کنیم؟ افزود: آموزش و پرورش باید در تراز نظام جمهوری اسلامی تدارک، تعریف و عملیاتی شود.
 
وی با اشاره به این که بخشی عملیات اجرایی این سند اجرا شده و برخی دیگر در حال اجرا است، بیان کرد: تدارک، تالیف کتاب‌های درسی و آموزش معلمان زمان‌بر و هزینه‌بر که خوشبختانه این مهم انجام شد.

ادهم با اشاره به استقرار ساختار 3-6-6 در آموزش و پرورش اظهار داشت: در پایه ششم و هفتم دو درس به سایر دروس این مقاطع اضافه شده است.  
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به دروس تفکر، پژوهش و سبک زندگی و درس کار و فناوری خاطر نشان کرد: آموزش زبان در نظام آموزش و پرورش یکی از مشکلات جدی به حساب می‌آید که بر آن نقدهای بسیار زیادی شده است.
 
وی افزود: کتاب‌های انگلیسی در پایه هفتم متناسب با برنامه درسی ملی تغییر پیدا کرده است و هم چنین معلمان در این پایه آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
 
ادهم با اشاره به این که برای تعلیم نیروی انسانی کار سنگینی با مشارکت دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است، ادامه داد: طراحی، تدوین اساسنامه دانشگاه فرهنگیان عملیاتی شده به طوری که در این دانشگاه دانشجویان مشغول علم آموزی هستند. 

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به دو زیر نظام برنامه درسی ملی و منابع انسانی در سیستم آموزش و پرورش گفت: در زیرنظام ارزش یابی بیش از 60 درصد پیشرفت داشته‌ایم به طوری که در شورای عالی پیگیر موضوع هستیم.
 
وی با اشاره به این که تغییر و تحولات سبب تغییر زمانی در اجرای سند تحول بنیادین شده است، گفت: اکنون اجرای این سند در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.
 
ادهم با بیان این که خوشبختانه تاکنون از سوی مجلس همکاری و حمایت‌های بسیار خوبی پیرامون اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش صورت گرفته است، افزود: این کار زمان‌بر است پس باید تمام توان خود را به خدمت بگیریم تا هر چه سریعتر به جلو پیش برویم.

*سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که نقشه راه را با تدبیر بیشتر تولید کند
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که سیاست وزارت آموزش و پرورش براین است که نقشه راه را با تدبیر بیشتر تولید کند، گفت: ان شالله براساس این نقشه راه امور را به جلو پیش خواهیم برد.
 
وی با اشاره به این که دانشگاهیان فرهنگیان به عنوان یکی از 131 راهکار سند تحول خوشبختانه دایر شده است ادامه داد: 64 پردیس در کشور داریم که دانشجویان در این پردیس‌ها مشغول به فعالیت هستند.
 
ادهم با اشاره به این که تغییر برخی از کتاب‌های درسی انجام شده است، ادامه داد: خوشبختانه استقرار ساختار هم نیز صورت گرفته است. نظام 2 یی در پایه یک و دو سه ابتدایی اجرا شده است لذا در استقرار ساختار باید 4 دوره سه ساله تحصیلی داشته باشیم.
 
وی با اشاره به این که دبستان‌های کشور در طول 40 - 50 سال گذشته به صورت پنج کلاسی ساخته شده است، اظهار داشت: اکنون قرار است این کلاس‌ها به شش کلاس تبدیل شود و این شش کلاس به دو دوره سه ساله تقسیم می‌شوند. بنده ناظر بر سیستم عالی آموزش و پرورش هستم اما برخی از این موارد نیازمند منابع و امکانات است.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که مجلس در سال 93 اعتباری را برای این مهم در نظر گرفته است، گفت: متاسفانه در سال 92 حتی یک ریال اعتبار هم تحت عنوان تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش وجود نداشت.

وی گفت: علی‌رغم تمام پیگیری‌های وزارت خانه دوستان ما در مجلس شورای اسلامی نتوانستند اعتباری را برای اجرای سند تحول بنیادین اختصاص دهند تا دست سیستم بتواند باز باشد.
 
ادهم با اشاره به این که سیستم آموزش و پرورش هزار و یک مشکل اداری مالی دارد، خاطر نشان کرد: مطالبات سیستم بسیار زیاد است این در حالی است که محدودیت‌های زیادی در سیستم حاکم است.  131 راهکار باید مورد اولویت‌بندی قرار بگیرد و نمایه اجرای سند تنظیم شده است.
 
وی با اشاره به این که 131 راهکار به صورت کاملا طبقه‌بندی شده است، گفت: در سه برنامه پنج ساله این سند تنظیم شده به گونه‌ای که برای تحقق هر راهکار برنامه مشخصی وجود دارد. سیستم نباید دچار خواب آلودگی شود و تغییر و تحولات نباید سبب تاخیر زمانی شود.
 
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در راستای نظام رتبه بندی معلمان چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟ اظهار داشت: نظام رتبه‌بندی معلمان یکی از راهکارهای موجود است که مقدم بر آن تعیین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است که باید مورد طراحی قرار بگیرد. این مهم در تکریم جایگاه معلمان کمک خواهد کرد لذا هر کسی باید در جایگاه خود قرار بگیرد.
 
ادهم با اشاره به این که اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیازمند زیرساخت‌ها و الزامات مورد نیاز است، گفت: خانواده‌ها باید در این تحول رسانی همراه باشند زیرا پیام اصلی تحول پرداختن به تربیت است.
 
*تربیت فرزندان در آموزش و پرورش باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به این که نظام آموزش و پرورش باید به نظام فرهنگی تربیتی تبدیل شود، خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش باید به نگاه فرهنگی تربیتی تبدیل شود تا زمینه تربیت پذیری فرزندان متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی فراهم شود.
 
وی با اشاره به این که در این سند دوره دبستان و پیش دبستان به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: باید به مقطع دبستان منزلت بیشتری داده شود تا معلمان با مدارک تحصیلی لیسانس به بالا در خدمت قرار بگیرند.
 
*بستر اجتماعی برای ایجاد تحول بنیادین باید فراهم شود

ادهم با اشاره به این که تحول در اندیشه‌ها و نگاه‌ها اصلی‌ترین کاری است که باید اتفاق بیفتد، افزود: بستر اجتماعی برای ایجاد تحول بنیادین باید فراهم شود. خانواده‌ها باید به دعوت مدیران و معلمان لبیک بگویند و در جلسات کارشناسی برای فهم عمیق و دقیق مفاهیم تحولی شرکت کنند لذا بهتر است خانواده‌ها در مراجعه به معلمان از اخلاق، نظم پذیری و قانون‌گرایی فرزندانشان بپرسند.  
 
*کنکور سد جدی در فراروی تحول بنیادین است

وی کنکور را سدی جدی در فراروی تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: باید این سد از فرا روی نظام آموزشی برداشته شود زیرا کنکور اجازه نمی‌دهد تا از تربیت، اخلاق، هویت و فرهنگ صحبت کنیم. بچه‌ها باید مهارت تست زدن را یاد بگیرند و رسانه ملی، مجلس و سایر ارگان‌ها باید در اجرای این مهم یکدیگر را یاری برسانند.
 
عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش دچار شتاب‌زدگی است یا عقب ماندگی گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به خوبی اجرایی شده است به طوری که در آینده این سند می‌تواند اقتصاد، فرهنگ و سیاست را تحت تاثیر قرار دهد.
 
وی با اشاره به این که معتقد هستیم این سند دیر اجرا شده است، گفت: حالا که در اجرای این سند با تاخیر مواجه شده‌ایم باید تمام توان خود را بسیج کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
 
*آموزش و پرورش در تراز نظام اسلامی باید ساماندهی شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که باید در تراز نظام اجتماعی، آموزش و پرورش را ساماندهی کنیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه خروجی مدارس، دانشگاه‌ها با افق‌های بلندی که تدوین شده فاصله دارد.  
 
*باید در اجرای سند تحول شتاب بیشتری بگیریم

مقتدایی با اشاره به این که باید به سمت آغاز سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش پیش رویم، اظهار داشت: حالا که شروع به آغاز اجرای سند تحول کرده‌ایم باید شتاب بیشتری در این مهم بگیریم تا به سرعت بتوانیم قطعه قطعه این پازل را در کنار هم بچینیم.
 
وی با اشاره به فصل پنجم سند تحول بنیادین گفت: باید انسانی موحد، مومن، معتقد به معاد، آشنا و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف محول شده‌مان باشیم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وظایفی که افراد در برابر خداوند، جهان خلقت و در برابر دیگران و خود داریم، افزود: در خروجی آموزش و پرورش باید شاهد افراد حقیقت‌جو، عادل، خلاق و کارآفرین باشیم.
 
مقتدایی با اشاره به این که باید آموزش و پرورش شتاب بیشتری بگیرد، گفت: در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به جد دنبال پیگیری این موضوع هستیم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید شتابان و پرسرعت این مسیر را دنبال کنیم، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تمام تلاش خود را به صورت شبانه روزی به کار گرفته‌اند تا این سند به صورت کامل اجرایی شود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بند ب فصل هشت سند تحول بنیادین گفت: 28 اسفند سال 92 برنامه درس ملی تصویب و تدوین شد.

*وزارت آموزش و پرورش مسئول نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش
 
مقتدایی افزود: وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش و پرورش را که شامل بنیان‌های نظری، سند تحول راهبردی و طراحی و تدوین برنامه‌های اجرای این سند است را برعهده دارد. حداکثر ظرف مدت یک سال پس از تصویب این سند باید برنامه‌ها به تصویب شورای عالی برسد.  
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که مقام معظم رهبری تمامی سرخط‌های اساسی را مشخص کرده‌اند، ادامه داد: 131 راهکار در سند وجود دارد که باید اولویت‌بندی شود.
 
مقتدایی با اشاره به این که باید به تمام مسایل مرتبط با سند تحول به خوبی توجه کنیم تا زمان عملیات را از دست ندهیم، خاطرنشان کرد: باید در افق 1404 به تراز برسیم تا این دانش آموزان بتوانند جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهند.
 
وی با اشاره به این که متون درسی معلمان متناسب با تراز موجود تدوین نشده است، گفت: دانشگاه فرهنگیان عملیاتی شده به طوری که معلمان دانشگاه فرهنگیان باید در تراز این سند آموزش و پرورش را اداره کنند.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با اشاره به این که باید زمان از دست داده را با کار مضاعف جبران کنیم افزود: باید در روزهای تعطیل و غیرتعطیل مسائل را مورد بررسی قرار دهیم به طوری که مجلس و کمیسیون آموزش و پرورش در این رابطه اعلام آمادگی کرده است.
 
مقتدایی گفت: دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش باید دقت کنند که موضوع ارتقا را نباید با موضوع تحول جابه جا بگیرند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

برچسب ها: شورا ، عالی ، انقلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ارشادی
۰۹:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
آموزش وپرورش مشکلات عدیده ای دارد .نگاه بخشی به آن نمی تواند موفق باشد .اگر ما بهترین منابع وبهترین متون درسی را برای اموزش وپرورش تهیه کنیم ولی به مشکلات معلمین که عنصر اساسی آموزش وپرورش هستند نگاه نکنیم راه به جایی نخواهیم برد.تغییر قوانین وآیین نامه های اجرایی مثل مجتمع های آموزشی که فعلا بلا تکلیف هستند،اجرای ناقص نظام 3-3-6تشکیل کلاس در دوره ابتدایی در مکانهای نا مناسب ،حذف آزمایشگاه ها وکارگاهها ونمازخانه هاوتبدیل آنها به کلاس درس با ایجاد پایه ششم ،استفاده از نیروهای آموزش ندیده وحتی خدماتی برای تدریس در پایه ششم ،مازاد نیروومشکلات سازماندهی آنها در دوره متوسطه اول (راهنمایی)،کاهش انگیزه در نیروهای اداری با کاهش شدید مزایای آنها باوجود کار دو برابری در ادارات نسبت به مدارس ،مشکلات همیشگی معیشت معلمان که با اجرای ناقص نظام خدمات اداری بیشتر هم شده است و...اگر همه جانبه نگریسته نشود همچنان باقی وگسترش هم خواهند یافت.
آخرین اخبار