در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

چیت‌چیان: تا پایان سال 200 مگاوات به ظرفیت تولید برق بادی اضافه خواهد شد/ علی‌آبادی: توربین‌های کلاس F تولید خواهد شد

وزیر نیرو با اشاره به این که طبق توافقات به عمل آمده با شرکت توانیر تا پایان سال جاری حداقل 200 مگاوات به ظرفیت تولید برق بادی کشور اضافه می‌شود، گفت: کشورمان با داشتن 70 هزار و 40 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در جایگاه چهاردهم دنیا قرار گرفته است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، توانمندی‌های داخلی در صنعت آب و برق کشور شب گذشته با حضور «محمد چیت‌چیان» وزیر نیرو و «عباس علی آبادی» مدیر عامل گروه صنعتی «مپنا» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
چیت‌چیان در ابتدا و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه وضعیت نیروگاه‌های کشور در چه شرایطی است، گفت: خوشبختانه کشورمان با داشتن 70 هزار و 40 مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در جایگاه چهاردهم دنیا قرار گرفته است.
 
وی تصریح کرد: علی رغم تمامی فشارها و تحریم‌های اعمال شده در صنعت برق کشور به لطف خداوند با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی کشور توانسته‌ایم برق مورد نیاز را با اطمینان و کیفیت تامین کنیم.
 
وزیر نیرو با بیان این که 30 سال پیش صحبت از ساختن نیروگاه، افسانه به حساب می‌آمد، افزود: در آن دوران تمامی نیروگاه‌ها، پست‌های برق و سایر تجهیزات توسط پیمانکاران خارجی ساخته می‌شد به گونه‌ای که مشاوران خارجی به ایران برای طراحی و نصب می‌آمدند.
 
*تمام تجهیزات صنعت برق در داخل کشور ساخته می‌شود


چیت‌چیان گفت: خوشبختانه امروزه در جایگاهی ایستاده‌ایم که تمامی تجهیزات صنعت برق در داخل کشور ساخته می‌شود به طوری که تمامی طراحی‌ها و سایر امور به دست توانمند صنعتگران کشور انجام شده است.
 
وی ادامه داد: این نتیجه به بهای زحمات بسیاری است که در طول 30 سال گذشته حاصل شده و مدیران با وفای کشور با تکیه بر دانش و هوشمندی توانستند گام به گام صنعت برق کشور را به جلو پیش ببرند.
 
وزیر نیرو ادامه داد: امروزه نه فقط صنتعگران و شرکت‌های ایرانی تمامی امور را در داخل کشور انجام می‌دهند بلکه فراتر از مرزها پیش رفته‌اند و اقدام به احداث نیروگاه‌های حرارتی، آبی در خارج از کشور کرده‌اند. 
 
چیت‌چیان با اشاره به این که امروزه ایران دارای توانمندی‌های بسیاری در صنعت برق است، اظهارداشت: موارد بسیار نادری تجهیزات از خارج وارد کشور می‌شود.
 
وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از صنعت بزرگ مپنا به مناسبت میلاد امام محمد باقر(ع) و روز کارگر گفت: در این صنعت بیشتر از یک سوم نیروگاه‌های کل کشور ساخته شده است.
 
*در زمینه ساخت توربین‌های گازی و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی رتبه شش دنیا هستیم

وزیر نیرو با اشاره به این که در زمینه توربین‌های گازی بزرگ و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کشورمان در جایگاه ششم دنیا قرار گرفته است اظهار داشت: ایران یکی از شش کشور برتر دارنده این فناوری به حساب می‌آید حتی باید اعتراف کرد که شاید به لحاظ حجم تولید در مقام پنجم قرار گرفته‌ایم.
 
چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی چه برنامه‌ای برای آینده کشور دارید گفت: 46 شرکت ایرانی در 40 کشور دنیا مشغول کار و فعالیت هستند به طوری که این فعالیت‌ها شامل اجرای خطوط انتقال، پست‌های برق، احداث نیروگاه‌های حرارتی، احداث نیروگاه‌ها آبی، تعمیر و نگه داری و بازسازی نیروگاه‌ها است.
 
وی با بیان این که این شرکت‌ها در زمینه احداث شبکه‌های فاضلاب سیستم‌های تصفیه خانه فاضلاب هم نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام داده‌اند، افزود: شرکت‌های ایرانی نیروگاه‌های عظیمی را در تاجیکستان احداث کرده‌اند به طوری که درحال بهره‌برداری هستند.
 
وزیر نیرو با اشاره به این که همکارانم در سریلانکا مشغول ساخت دو سد و نیروگاه بزرگ هستند ادامه داد: در آفریقا هم نیز این فعالیت‌ها در حال انجام است.  
 
چیت‌چیان با اشاره به این که در سوریه، عراق، عمان نیروگاه‌هایی در حال ساخت است گفت: نیروگاه‌های اندونزی، سوریه و پاکستان از سوی شرکت‌های ایرانی در حال بازسازی هستند.
 
وی افزود: زمانی که مشتریان خارجی تجهیزات و توانمندی‌ها و قابلیت‌های شرکت‌های ایرانی را مشاهده می‌کنند پی می‌برند که این شرکت‌ها قادر هستند در استانداردهای مورد قبول دنیا فعالیت‌های خود را انجام دهند.
 
وزیر نیرو با اشاره به این که اگر محدودیت‌های ناشی از تحریم نبود گستره فعالیت شرکت‌های ایرانی بسیار بیشتر از آن چیزی بود که هم اکنون مشاهده می‌کنیم گفت: پتانسیل علمی، ظرفیت‌های صنعتی، تحقیقاتی و اجرایی در کشور بسیار فراوان است.

چیت‌چیان با اشاره به این که در طول سه دهه گذشته بخش عظیمی از این پروژه‌ها در ایران به اجرا گذاشته شد گفت: وزارت نیرو بر روی این پروژه‌ها نظارت دارد به طوری که این وزارتخانه برنامه ظرفیت سازی عظیمی را بعد از انقلاب آغاز کرده است.
 
وی با اشاره به این که در طی چند سال گذشته بیش از 100 شرکت را در شرکت «سادکا» به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم افزود: همه این شرکت‌ها با مباشرت و مدیریت دولت شکل گرفته و رشد کرده است به طوری که نهایتا به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.
 
وزیر نیرو با اشاره به این که این شرکت‌ها مکانیزم‌های مالی و اجرایی مناسبی دارند که به راحتی می‌توانند در تمام دنیا قرارداد منعقد کنند و مشغول فعالیت شوند اظهار داشت: امیدواریم فعالیت‌های صادراتی کشور توسعه بیشتری پیدا کند.
 
*صدور 11 میلیارد کیلو وات ساعت برق

چیت‌چیان ادامه داد: در کنار صدور خدمات و تجهیزات باید گفت که خوشبختانه در سال گذشته بیش از 11 میلیارد کیلو وات ساعت برق به همسایگان صادر شده است.
 
وی با اشاره به این که کشورمان با 7 کشور همسایه در ارتباط است گفت: ترکمنستان دارای منابع بسیار بزرگ گاز است به طوری که از این کشور برق را مورد خریداری قرار می‌دهیم.
 
وزیر نیرو با اشاره به این که به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می‌کنیم افزود: با کشور ترکمنستان اقدام به مبادله برق می‌کنیم.  
 
*ایران به انرژی الکتریکی منطقه تبدیل خواهد شد

چیت‌چیان با اشاره به این که امیدواریم با توسعه شبکه ارتباط با سایر کشورها فعالیت‌های مبادله‌ای مربوط به برق توسعه بیشتری پیدا کند تصریح کرد: انشالله در آینده ایران به انرژی الکتریکی منطقه تبدیل خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه نگاه وزارت نیرو به پیوند دانشگاه و صنعت چیست گفت: تمام کشورهای دنیا و همچنین تمامی شرکت‌های بزرگ به دنبال رقابت برای به دست آوردن بازار بیشتری در دنیا از خود هستند به طوری که این رقابت براساس ارتقای کیفیت محصولات و کاهش هزینه تولید صورت خواهد گرفت تا آن‌ها بتوانند محصول بهتری را با هزینه کمتر به مشتری ارایه کنند.
 
*ارتقای کیفیت و کاهش هزینه لازمه رقابت‌پذیر بودن در صنعت برق است

وزیر نیرو با بیان این که باید تولیدات را از لحاظ کیفیت و تولید محصولات مورد نیاز به مشتریان بهتر ارایه کنیم افزود: اگر به دنبال رقابت پذیر بودن در صنعت برق هستیم باید به دنبال ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌ها باشیم.
 
چیت‌چیان با اشاره به این که رقابت پذیر بودن فقط با تحقیقات امکان‌پذیراست گفت: یکی از ارکان اصلی پژوهش محیط‌های دانشگاهی به حساب می‌آید البته در دنیا تنوع بسیاری در محصولات تحقیقاتی وجود دارد.
 
وی با اشاره به این که بخشی از تحقیقات برعهده دانشگاه‌ها است افزود: برخی دیگر از تحقیقات برعهده موسسات تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های دولتی و برخی دیگر از تحقیقات متکی به ظرفیت‌های تحقیق و توسعه خود شرکت‌ها است.
 
*60درصد اعتبارات توسط دانشگاه هزینه می‌شود 


وزیر نیرو با اشاره به این که باید متناسب با نوع تحقیق سازمان تحقیق کننده مناسب را پیدا کنیم و از آن درخواست کمک کنیم افزود: در حال حاضر بیش از 60 درصد اعتبارات پژوهشی در صنعت آب و برق کشور توسط دانشگاه‌ها هزینه می‌شود.
 
چیت‌چیان با بیان این که وزارت نیرو با دانشگاه‌ها قرارداد همکاری منعقد کرده است اظهار داشت: اعضای هیئت‌های علمی و دانشجویانی که در دوره‌های فوق لیسانس و دکترا تحصیل می‌کنند مشغول انجام این فعالیت‌ها هستند زیرا در آینده رقابت بیشتری در حوزه صنعت و آب برق به وجود خواهد آمد.
 
وی با اشاره به این که برای این که آماده رقابت پذیری در صحنه بین‌المللی باشیم نیازمند تحقیق بیشتر هستیم گفت: تبدیل ایده به محصول جز استراتژی‌های وزارت نیرو به حساب می‌آید به طوری که در دولت مسئولیت بزرگی را پذیرفته‌ایم تا بتوانیم چرخه کامل تولید ثروت از علم را پیاده‌سازی کنیم.
 
وزیر نیرو افزود: امیدواریم با لطف خداوند و با تلاش همکارانمان در میدان عمل هم شاهد موفقیت‌های بزرگ‌تری در آینده باشیم.
 
چیت‌چیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حوزه نیروگاه‌های بادی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است ادامه داد: متاسفانه در گذشته حرکت‌مان در زمینه توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نو و به ویژه بادی مناسب و قابل توجه نبود.  
 
وی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها از طریق گازوئیل و مازوت تامین می‌شود افزود: سوخت مایع در مقایسه با سوخت گاز بسیار گران است.  
 
وزیر نیرو گفت: به ازای هر کیلو وات ساعتی که برق در نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود حدود 20 سنت هزینه سوخت مایع می‌شود.
 
چیت‌چیان با اشاره به این که انرژی‌های تجدیدپذیر از آلایندگی برخوردار نیست گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر از انرژی‌های پاک محسوب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: در قوانین موجود کشور و در برنامه‌های پنجم توسعه کشور تاکید ویژه‌ای بر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.
 
وزیر نیرو افزود: در سال گذشته موفق شدیم قرارداد 900 مگاوات نیروگاه بادی را در چارچوب بند 19 قانون بودجه سال 92 منعقد کنیم.
 
چیت‌چیان با اشاره به این که حدود 418 مگاوات قرارداد از پیش داشتیم که اکنون این میزان فعالیتش شروع شده است گفت: امیدواریم در سال جاری این روند رشد بهتری پیدا کند.
 
*تا پایان سال 200 مگاوات به ظرفیت تولید برق بادی اضافه خواهد شد

وی اظهارداشت: طبق توافقات به عمل آمده با شرکت توانیر تا پایان سال 93 حداقل 200 مگاوات به ظرفیت تولید برق بادی کشور اضافه خواهد شد.
 
وزیر نیرو با اشاره به این که الان حدود 100 مگاوات در حال بهره‌برداری است گفت: این میزان باید به 300 مگاوات ارتقا پیدا کند.
 
چیت‌چیان با بیان این که کشور ما دارای ظرفیت‌های انرژی بادی بسیار خوبی است گفت: ملت ایران در صدها سال پیش از انرژی بادی در مصارف مختلفی هم چون آسیاب کردن غلات استفاده کرده است.
 
وی با اشاره به این که پیش از میلاد مسیح مردمان سرزمین ایران از انرژی بادی استفاده می‌کردند افزود: متاسفانه در دوره جدید از این انرژی عقب افتاده‌ایم.
 
وزیر نیرو با اشاره به فعالیت‌های گسترده کارخانجات متعدد مپنا افزود: پژوهشگاه‌های نیرو توانسته توربین‌های 2 مگاواتی بادی را طراحی کند به طوری که ان شالله در آینده نزدیک توربین‌های بادی با طراحی و فناوری‌های بومی شروع به بهره‌برداری و ساخت خواهیم کرد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری علی آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین دستاورد این گروه صنعتی در نمایشگاه چه بوده است گفت: مقام معظم رهبری از نمایشگاه مپنا بازدید فرمودند. 

وی با اشاره به اینکه امکان بازدید مقام معظم رهبری از کل کارخانجات نبود افزود: برای این منظور نمایشگاهی را تدارک دیدم تا مقام معظم رهبری بتوانند محصولات این کارخانه‌ها را مشاهده کنند.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه سعی کردیم تا همه محصولات مربوطه به گروه مپنا را در این نمایشگاه تضمین کنیم خاطرنشان ساخت: در این نماشگاه به معرفی ساختار عملیتای گروه مپنا پرداختیم.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: این گروه ا مجموعه‌ای از تعدادی شرکت است که به صورت یک سیستم با هم عمل می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر به طراحی تامین مالی تامین تجهیزات بپردازند.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه ساختار تحقیق و توسعه در گروه مپنا را به عنوان محور اصلی قرار داده‌ایم گفت: در دوران اخیر به رقیبی برای بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده ‌ایم.  
 
وی با بیان اینکه ساختار تحقیق و توسعه گروه مپنا را به مقام معظم رهبری توضیح دادیم افزود: در این بازدید عملکرد گروه مپنا را در حوزه برق نیز مورد گزارش قرار دادیم.  
 
 علی آبادی با بیان اینکه کارخانجات مپنا شامل کارخانه‌های بویلر، ساخت توربین و کمپرسور، ساخت تجهیزات توربین و تجهیزات کمپرسور از جمله پره است.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه پره‌های داخلی از اهمیت راهبردی زیادی در این صنعت برخودار است ادامه داد: مقام معظم رهبری در این بازدید فرآنید استراتژیک آینده گروه مپنا و برنامه‌های توسعه تکنولوژی را ملاحضه فرمودند.  
 
وی با اشاره به اینکه گزارشات لازم را در حوزه نفت و گاز را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردیم خاطرنشان ساخت: نمایشگاه گروه صنعتی مپنا دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.  
 
علی آبادی در پاسخ به سوال دیگری در حوزه برق این نمایشگاه دستاوردهایی داشته است گفت: در مپنا حرکت را از مدیریت پروژه‌های نیروگاهی شروع کردیم این در حالی بود که در دوران گذشته تجهیزات اصلی را از خارج وارد می‌ساختیم و تجهیزات جانبی را در داخل کشور تامین می‌کردیم.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با بیان اینکه گروه صنعتی مپنا به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است که در حال حاضر باید اعتراف کرد که کشور در موقعیت استثنایی قرار دارد افزود: برق کالایی استراتژیک و راهبردی به حساب می‌آید به گونه‌ای که همه نیازهای کشور وابسته به این صنعت عظیم است.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه برق زیرساخت اساسی به حساب می‌آید افزود: مقامات این صنعت به دنبال بومی سازی برق هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه در مسیر خودکفایی توانستیم توربین ساز خوبی شویم خاطرنشان ساخت: از حدود ۱۰ سال پیش به سمت ساخت توربین حرکت کردیم اما این حرکت آرام آرام صورت گرفت.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا افزود: امروزه نه تنها اقدام به تولید توربین می‌کنیم بلکه توانسته‌ایم به ارتقا و طراحی توربین‌های پیشرفته بپردازیم.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه از زمان تحریم عمق صنعت برق را به نحو فوق‌العاده‌ای درک کرده‌ایم اظهار داشت: از تمام ظرفیت‌های بومی برای ساخت توربین استفاده کرده‌ایم.  
 
* از ظرفیت‌های بونی برای ساخت توربین استفاده کرده‌ایم 
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه از تمامی دانشگاه‌ها که توان همکاری لازم را داشته‌اند دعوت کرده‌ایم تا ما را در این امر مهم یاری رسانند خاطرنشان ساخت: همه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در موضوعات مرتبط با ما پروژه‌ای را انتخاب می‌کنند حمایت خواهیم کرد گفت: پروژه‌ها واقعی است زیرا این پروژه‌ها برای حل مسئله واقعی طراحی شده است.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه ایران توربین ساز واقعی است افزود: رقبای خارجی پیشنهاداتی را برای همکاری‌های منطقه‌ای دادند.  
 
*ایران توربین ساز واقعی است
 
وی تصریح کرد: توربین‌هایی را که دیروز مقام معظم رهبری بازدید فرمودند برای دو مقصد نفت و گاز، خطوط انتقال گاز و صادرات آن استفاده می‌شود.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه خوشبختناه توانسته‌ایم تولید را به صورت پراکنده داشته باشیم افزود: تولید پراکنده از جهت پدافند غیرعامل اهمیت دارد.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه درکلاس‌های مختلف از توربین‌های کوچک و بزرگ استفاده کرده‌ایم گفت: دیروز از سوی وزیر نیرو پیشنهادی مبنی بر تولید توربین‌های بزرگ ۲۸۰ مگابایت به بالا دریافت کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه برای فناوری ابتدا باید مشتری را تعریف کنیم گفت: تا زمانی که مشتری نباشد سرمایه گذاری توجیح ندارد به گونه‌ای که دیروز وزیر نیرو کارفرما شدند برای ماشینی که در کشور تولید نمی‌شد ولی استعداد تولید، کاملا در کشور وجود دارد.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه خوشبختانه توانسته‌ایم این نوع ماشین‌ها را تولید کنیم افزود: پره‌های DF را برای توربین‌های که از خارج وارد می‌شوند را در کشور بومی کرده‌ایم.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه پره‌های SX را به محصول تبدیل خواهیم کرد افزود: سفارش وزیر نیرو انشاالله محقق خواهد شد به گونه‌ای که توربین‌های کلاس F را تقدیم خواهیم کرد.  
 
*توریبن‌های کلاس F تولید خواهیم کرد

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یکی از حوزه‌های کاری مپنا حمل و نقل ریلی است در این خصوص چه اقداماتی انجام شده گفت: باید یک سامانه‌ای را در نظر بگیرم که این سامانه هر یک از قسمت‌هایش بخش‌هایی را بر عهده گرفته است.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در ضمینه تئوریک و تحقیقاتی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند خاطرنشان ساخت: تحقیقات به صورت بنیادی شروع شده است که انشاالله به تحقیقات کاربردی می‌رسیم.  
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه تحقیقات کاربردی موسسات تحقیقاتی وارد عمل شده‌اند گفت: این موسسات براساس بودجه‌های ملی مورد حمایت قرار می‌گیرند اما به لحاظ ماهوی این موسسات یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هدف این است که آن‌ها به دنبال آینده پژوهی هستند.  
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه دانش باید به ثروت تبدل شود اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری ساختارهای غیر دولتی دارند به گونه‌ای که این پارک‌ها مراکزی به حساب می‌آیند که به صورت پراکنده اقدام به فعالیت می‌کنند و دانش‌های بنیادی را به مرز فناوری‌های کاربردی می‌رسانند.  
 
علی آبادی اظهار داشت: موسسات صنعتی در داخل بنگاه‌ها تحت عنوان مراکز R & D همکاری و تعامل خوبی را با دانشگاه‌ها دارند. 

وی با اشاره به اینکه در داخل دانشگاه‌ها موسسات داریم که اقدام به فعالیت‌های گسترده داریم گفت: خوشبختانه در سایر دانشگاه زنجیره برای تحقیق و توسعه به وجود آمده است لذا از این پژوهش‌ها در داخل دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم.  
  
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا با اشاره به اینکه از هر یک تومان سرمایه گذاری ۱۰ تومان برداشت می‌کینم ادامه داد: فاصله تولید و ثروت بسیار به هم نزدیک شده است.  
 
علی آبادی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های بزرگی در صنعت برق وجود دارند در صنعت ریلی فعالیت می‌کنند خاطرنشان ساخت: در حال حاضر به توانمندی ساخت لوکوموتیو دست یافته‌ایم به طوریکه لوکوموتیو تونلی را طراحی و ساخته‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه لوکوموتیو دیگری را با برند جهانی در حال ساخت هستیم افزود: آخرین تکنولوژی روز دنیا را در لوکوموتیو مسافری تولید می‌کنیم.  
 
*در زمینه حمل و نقل ریلی در آستانه ورود به عرصه جهانی هستیم
 
مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت: در زمینه حمل و نقل ریلی در آستانه ورود به عرصه جهانی هستیم به طوریه در حوزه مترو منوریل اقدامات خوبی صورت گرفته و خطوط LRT در اصفهان اجرایی شده و رد تهران در حال برنامه ریزی هستیم.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۴:۱۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام ..خدمت آقای وزیر محترم نیرو اعلام بفرمایید با فساد در وزارت خانه ..خصوصا در شرکتهای توزیع برق برخورد کند. فساد در مناطق برق بیداد میکند....ومدیران توزیع هم برخورد نمیکنند ...با تشکر پیمانکار شرکت توزیع برق
آخرین اخبار