۹ درصد کودکان دبستانی اضافه وزن دارند

۹ درصد کودکان دبستانی در خراسان جنوبی اضافه وزن دارند و شاهد بروز دیابت نوع ۲ در برخی کودکان هستیم که خود زنگ خطری برای سلامتی است.

شایسته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: تبلیغات یک سری از کالا‌ها و خدمات آسیب رسان به سلامت مانند انواع سوسیس، کالباس، سس، پفک، چیپس، نوشابه، مواد دخانی، آبنبات، فرآورده‌های یخی، پیتزا، غذا‌های مضر و موارد این چنینی به هر نحوی در هر بستری ممنوع است.

او افزود: موضوع ممنوعیت مصرف نیست بلکه بحثمان عدم مصرف بیش از حد این مواد به دلیل تهدید سلامتی انسان‌ها است و از آنجایی که ۴۵ تا۵۰ درصد مرگ و میر در استان به دلیل بیماری‌های قلبی است و کالا‌ها و خدمات آسیب رسان نیز تهدید کننده قلب هستند می‌بایست با وسواس بیشتری عمل کرد.

شایسته بیان کرد: در صورت مشاهده تبلیغات این کالا‌ها و خدمات آسیب رسان، موارد به اداره ارشاد ارجاء داده شده و سپس مطابق قانون با افراد برخورد می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: خانواده‌ها می‌بایست ذائقه فرزندان خود را از سنین پایین کنترل کنند و فرهنگ سازی به صورتی انجام شود که برای تشویق فرزندان به خوراکی‌ها و مواد مضر روی نیاورند و فرزندان خود را به غذا‌های سالم عادت دهند.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: شاهد بروز چاقی در کودکان هستیم و طبق آمار ۹ درصد کودکان دبستانی در استان با چاقی یا همان اضافه وزن روبرو هستند و در حالی که دیابت در کودکان می‌بایست از نوع دیابت نوع یک باشد، به دلیل تغذیه نامناسب شاهد بروز دیابت نوع ۲ در برخی کودکان هستیم و این خود زنگ خطری برای سلامتی محسوب می‌شود.

شایسته تصریح کرد: آموزش به خصوص برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا استفاده دراز مدت از کالا‌ها و خدمات آسیب رسان رشد جسمی و مغزی افراد را دچار اشکال کرده و آسیب جدی به سلامت می‌زند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: در استان در بسته‌های خدمتی از قبل تولد تا سالمندی بحث‌هایی مثل تغذیه سالم، تحرک و فعالیت بدنی و انواع رژیم سلامت تهیه شده است که به هم استانی‌ها توصیه می‌کنیم به پایگاه‌های سلامت مراجعه کرده و از این خدمات رایگان استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار