۵۰ کیلومتر از قنوات خراسان جنوبی احیا و مرمت شد

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت قنوات در استان انجام شده که بخشی زیادی از مرمت قنوات با مشارکت مردم بوده است.

 محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت : از مجموع چهار هزار کیلومتر طول قنوات استان خراسان جنوبی تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر احیا و مرمت شده است.

وی افزود: از مجموع ۶ هزار و ۹۸۳ رشته قنات استان، ۳۵ درصد سالم است که در زمان حاضر نیاز به مرمت و بازسازی ندارند، ۳۰ درصد هم به طول هزار و ۳۰۰ کیلومتر تاکنون مرمت و بازسازی شده‌اند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: ۳۵ درصد قنوات نیازمند مرمت و بازسازی است که مرمت آنها ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح آبخیز تا جالیز به صورت آزمایشی در استان بیان کرد: این طرح با همکاری بسیج سازندگی در قنوات بلده فردوس در دست اجراست.

محمدی بیان کرد: براساس سامانه اطلاعات مکانی قنوات کشور بیش از هفت هزار رشته قنات در استان شناسایی شده و در زمینه مرمت قنوات مطالباتی داریم که تلاش ما پیگیری برای پرداخت آنها است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به شناسایی و آموزش مقنی‌ها اشاره کرد و گفت: برای ۴۰۰ مقتنی دوره آموزشی برگزار و گواهی صلاحیت برای آنان صادر شده است، اگر می‌خواهیم مرمت قنوات به نحو احسن انجام شود باید مقنی‌های با تجربه داشته باشیم.

وی افزود: انجمن مقتنی‌ها در سطح استان تشکیل شده و جلساتی مستمر با آنان داریم که در زمینه برخی مسائل و مشکلات تصمیم گیری می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار