میانگین سواد مالی در کشور ۳۵ درصد است

ربیعی گفت: میانگین امتیاز سواد مالی مردم در کشور ۳۵ درصد است که با آغاز آموزش سواد مالی در مدارس این آمار بهبود پیدا می‌کند.

فرج زاده معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اواخر سال ۱۴۰۰ در سازمان بورس در چهارچوب برنامه‌های آموزشی سازمان بورس نکته‌ای که مد نظر قرار گرفت، تدوین سند راهبردی آموزش در سطح بازار سرمایه بود تا جهت دهی به فعالیت هایی که در بازار سرمایه توسط نهاد‌های مختلف در زمینه آموزش انجام میشود محقق شود.

او افزود: یکی از مسائلی که داشتیم دغدغه‌هایی در رابطه با سواد مالی مردم بود. بر اساس گزارش بین المللی سواد مالی مردم ایران در۲۰ درصد اعلام شده بود، اما برای تدوین سند لازم بود که پیمایشی از سطح سواد مالی در کشور داشته باشیم تا در تعیین اهداف و راهبرد‌های سند دقیق باشیم.

فرج زاده گفت: این پیمایش انجام شد و نتایج آن یک نقطه با اهمیت برای برنامه ریزی‌ هایی است که باید در حوزه بازار سرمایه و آموزش انجام شود. اما این گام اولیه بود و اقدامات جدی لازم است صورت بگیرد. یکی از اقداماتی که تبعات آن را در سال‌های آینده می‌توان دید توسعه سواد مالی در مدارس است که از سال گذشته آغاز شده است و سال آینده آمار جدی تری در زمینه آموزش خواهیم داشت، با این امید که منجر به توسعه اقتصادی کشور شود.

ربیعی مسئول مرکز افکارسنجی شرکت اطلاع رسانی و آموزش بورس گفت: سواد مالی یکی از مهمترین مباحثی است که مردم با آن مواجه هستند. مرکز افکارسنجی سرمایه در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار پیمایش سواد مالی را در کشور انجام داد. پیش از این پیمایش تنها آماری که از سواد مالی در ایران وجود داشت مربوط به یک دهه قبل بوده که سازمان تعالی سواد مالی این سنجش را در ۱۴۴ کشور انجام داد.

او افزود: در این نظرسنجی کشور ایران با ۲۰ درصد سواد مالی جایگاه مناسبی نداشت و در ۱۴۴ کشور رتبه ۱۳۰ را در اختیار داشت. با توجه به پیمایشی که در داخل کشور با بررسی ۱۲ هزار داده معتبر انجام شد، درصد سواد مالی ایرانی‌ها آنچنان هم پایین نیست.

ربیعی ادامه داد: بر اساس این پیمایش هر میزانی که سطح تحصیلات پاسخگویان بالا می رود، سطح سواد مالی هم بالا می‌رود. بر اساس سن نیز بیشترین سواد مالی مربوط به افراد ۲۶ سال تا ۳۵ سال است. بر همین اساس هر چقدر که یک پاسخگو در بازار سهام فعالیت بیشتری داشته، سواد مالی بیشتری نیز داشته است. میانگین امتیاز سواد مالی در کشور حدود ۳۵ درصد و میزان که البته میزان مناسبی نیست. ارتباط مستقیمی بین رفاه و سواد مالی وجود دارد و افرادی که سواد مالی بیشتری دارند، درآمدزایی بیشتری نیز دارند.

مسئول مرکز افکارسنجی گفت: طبق بررسی که انجام شده ۵۰ میلیون نفر در کشور درگیر سهام عدالت هستند، اما دارا بودن این سهام هیچ تاثیری در افزایش سواد مالی نداشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
تو را خدا خانه ۱۰متری برای مستأجران بسازید
آخرین اخبار