نماینده ترکیه در نشست سران جنبش غیرمتعهدها:

اکثریت قاطع جامعه بین‌المللی چشم خود را به بی‌عدالتی در غزه بسته‌اند

معاون رئیس جمهور ترکیه در نشست سران جنبش غیرمتعهد‌ها از بی‌توجهی جامعه بین‌المللی به مسئله غزه انتقاد کرد.

معاون رئیس جمهور ترکیه در نشست سران جنبش غیرمتعهد‌ها گفت: در حالی که حملات بی رویه اسرائیل غزه را ویران کرده است، اکثریت قاطع جامعه بین المللی چشم خود را به این بی عدالتی بسته اند.

جودت یلماز طی سخنرانی در اجلاس سران جنبش غیرمتعهد‌ها (NAM) در اوگاندا از شورای امنیت سازمان ملل به دلیل ناتوانی در ارائه درخواست آتش‌بس در فلسطین، که بیش از سه ماه است که هدف حملات اسرائیل قرار گرفته است، انتقاد کرد و خواستار اصلاح آن شد.

یلماز هنگام سخنرانی در نوزدهمین اجلاس سران کشور‌ها و دولت‌های جنبش عدم تعهد از ۱۲۳ کشور گفت: «جنبش غیرمتعهد‌ها در طول تاریخ خود یکی از پرچمداران برجسته نظم بین المللی صلح آمیز، عادلانه و معتبر بوده است.»

وی افزود: «در شش دهه گذشته، جهان شاهد جنایات و درگیری‌های خشونت آمیز بسیاری بوده است. با این حال، ویرانی‌هایی که از ۷ اکتبر توسط حملات بی رویه اسرائیل در غزه بر فلسطینیان وارد شده است، از بسیاری جهات بی سابقه بوده است.»

وی با تاکید بر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل ایرادات ذاتی خود فلج شده است و درخواست آتش بس در غزه را نداده است، افزود: اکثریت قاطع جامعه جهانی این بی عدالتی را رد می‌کنند و از آن چشم پوشی کرده اند.

او با دعوت به اصلاحات در سازمان ملل، از این واقعیت انتقاد کرده است که این کشور‌ها می‌توانند قطعنامه‌های الزام آور بین المللی را در مورد موضوعات حساس مختلف مسدود کنند.

معاون رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود گفت که بحران در حال گسترش در غزه یک چیز را روشن کرده است: «بدون حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین، صلح پایدار در خاورمیانه وجود نخواهد داشت.»

وی افزود: راه حل پایدار تنها از طریق ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرز‌های ۱۹۶۷ با پایتختی بیت المقدس شرقی امکان پذیر است.

یلماز با بیان اینکه ترکیه برای کمک به حل مسئله و بهبود نظام بین‌الملل به‌عنوان بازیگری تحول‌آفرین در منطقه و امور بین‌المللی مناسب است، به تلاش آنکارا برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین و همچنین احیای ثبات در سودان، لیبی، سومالی و جا‌های دیگر اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
یکی هم ترکیه
آخرین اخبار