سال آینده صورت می‌گیرد

بهره‌برداری از کارخانه فرآوری مس در شهرستان فردوس

فرماندار شهرستان فردوس گفت :عملیات بهره برداری از کارخانه فرآوری مس که در آن سیم مس تولید می‌شود، از پایان تیر سال آینده و به همت بخش خصوصی آغاز می‌شود.

روشن فرماندار شهرستان فردوس در برنامه پرسمان صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: یکی از ذخایر بسیار خوب در شهرستان فردوس، ذخایر مس است که بالغ بر یک میلیون تن ذخیره مس داریم و ثروت خوبی برای کشور و استان هست که بر همین مبنا بحث فرآوری مس در شهرستان را پیگیری کردیم و ارزیابی زیست محیطی، تحویل زمین، تأمین آب و دیگر اقدامات لازم صورت گرفت و بالغ بر ۴۳ هکتار زمین در منطقه معدنی در کجه برای کارخانه فرآوری مس ب سیم مس در نظر گرفته شد.

او افزود: قرارداد‌های ماشین آلات و حوزه سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی طرح انجام شده و ماشین آلات مورد نیاز وارد منطقه شده و نصب شده اند که طبق برنامه زمان بندی که سرمایه‌گذار در نظر گرفته است پایان تیر ماه سال آینده شروع بهره‌برداری از کارخانه و تولید سیم مس را شاهد خواهیم بود.

روشن بیان کرد: در این مرحله برای ۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۰۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌شود که در صورتی که فرآوری توسعه پیدا کند می‌تواند باعث اشتغال ۲۰۰۰ نفر شود.

فرماندار شهرستان فردوس ادامه داد: تمام سرمایه‌گذاری این حوزه در دست بخش خصوصی است و توجیه اقتصادی دارد که شهرستان را به قطب مس در منطقه تبدیل کند و طبق گفته سرمایه‌گذار هم اکنون ذخایر مس شهرستان برای ۱۰۰ سال آینده کارخانه فرآوری مس جوابگو است.

او در ادامه به دیگر طرح‌های فرآوری در شهرستان فردوس اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه فرآوری معدن شهرستان، در دهه فجر امسال اتفاقات بسیار بزرگتری رقم می‌خورد و آغاز عملیات اجرایی کارخانه‌های فرآوری معدنی را خواهیم داشت که مهم‌ترین بخش این است که برای اولین بار در حوزه فرآوری سرب و روی حضور سرمایه گذار خارجی هم در شهرستان را در داریم.

روشن تصریح کرد: در بحث زیرساخت‌ها نیز برنامه زمانبندی را داریم پیگیری می‌کنیم؛ در همین جهت مجوز احداث پست ۴۰۰ برق گرفته شده و پیگیر عملیات اجرایی آن هستیم و همچنین برای پست ۱۳۲ برق در منطقه معدنی مس مجوز لازم گرفته شده است و در حوزه آب نیز شبکه جمع آوری فاضلاب شهرستان پیشرفت ۶۰ درصدی دارد و تصفیه خانه فاضلاب شهرستان نیز مطالعاتش نهایی شده و طبق قول‌ها عملیات اجرایی آن از ابتدای سال آینده شروع می‌شود که کمک بسیار زیادی برای تامین آب معادن می‌کند.

اعلام نتیجه نهایی فعال‌سازی کارخانه منیزیم فردوس، تا یک ماه آینده

روشن فرماندار شهرستان فردوس گفت: یکی از موضوعاتی که به طور جد در شهرستان پیگیر آن هستیم احیای واحدهای معدنب تعطیل مانند کارخانه شمش منیزیم است.

او افزود: در بازه یک سال و نیمی که پیگیر این موضوع بودیم، وضعیت کارخانه شمش منیزیم مشخص و رأی قطعی به نفع بانک صنعت و معدن گرفته شد.

روشن بیان کرد: جلساتی در حوزه استان و شهرستان برگزار شده و همچنان در حال برگزاری آنها هستیم تا با جذب سرمایه‌گذاران بتوانیم شاهد احیای کارخانه شمش منیزیم باشیم و بحث‌های قضایی این کارخانه تعیین تکلیف شده و پرونده آن بسته شده است.

فرماندار شهرستان فردوس ادامه داد: در کنار این مباحث، بحث اجتماعی کارخانه شمش منیزیم در حوزه کارگران و ... در حال پیگیری است تا به طور کامل حل و فصل شود و امیدواریم ظرف ۱ تا ۲ ماه آینده بتوانیم نتیجه نهایی در حوزه فعال سازی کارخانه را به مردم اعلام کنیم.

تحویل ۲۲۰ واحد مسکن در دهه فجر در شهرستان فردوس

روشن فرماندار شهرستان فردوس گفت: در دو ساله دولت سیزدهم، ۲۹۰ هکتار زمین در شهرستان فردوس به محدوده شهری الحاق شده است که طبق آن می‌توانیم به ۵ هزار متقاضی مسکن زمین ویلایی ۲۰۰ متری بدهیم.

او افزود: در حوزه نهضت ملی مسکن در شهرستان هم اکنون بالغ بر ۷۰۰ واحد مسکن در مرحله اجرای فنداسیون و یا مراحل بالاتر هستند.

روشن بیان کرد: در دهه فجر امسال ۲۲۰ واحد مسکن به متقاضیان تحویل می‌دهیم که شامل واحدهای مسکن محرومین و نهضت ملی مسکن است.

فرماندار شهرستان فردوس ادامه داد: دولت تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت مسکن هزینه کرده است و در مرحله اول شهر فردوس و اسلامیه در نهضت ملی هیچ مشکلی در بحث زیرساخت‌ها نداریم و در مرحله دوم نیز اقدامات زیرساختی شروع و قطعات را به زودی تحویل متقاضیان می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه تا خرداد سال آینده صف متقاضیان نهضت ملی مسکن برداشته و تمام قطعات زمین به متقاضیان تحویل داده می‌شود عنوان کرد: در بحث جوانی جمعیت نیز تاکنون ۱۵۰ قطعه زمین به متقاضیان تحویل دادیم و در دهه فجر نیز ۳۰۰ قطعه زمین دیگر به متقاضیانی که پرونده‌هایشان تکمیل است تحویل می‌دهیم و می توان گفت در بحث تأمین زمین هیچ مشکلی نداریم.

روشن تصریح کرد: در بحث تسهیلات نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت نیز ابتدا بانک مسکن در پرداخت تسهیلات ورود پیدا کردند و‌ در ادامه ۴ بانک دیگر اعلام همکاری کردند که با توجه به تصمیماتی که در شهرستان گرفتیم قرار بر این شد تمام متقاضیانی که کار ساخت مسکن شان به مرحله فونداسیون رسیده است تا پایان امسال قراردادشان عقد و تعیین تکلیف شوند که ۶۰ درصد از ۷۰۰ نفری که به مرحله فونداسیون رسیده‌اند قسط اول تسهیلات خود را دریافت کردند و قرار بر این شده تا یک ماه آینده برای الباقی افراد تعیین تکلیف شود.

برچسب ها: فاضلاب ، مس ، کارخانه ، فراوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار