برگزاری بیست و پنجمین مانور زلزله در مدارس استان

بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی از برگزاری بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس آذربایجان شرقی در هشتم آذر ماه، خبر داد.

پناهعلی حسین‌زاده با اشاره به قرار گرفتن تبریز و استان در منطقه زلزله‌خیز، گفت: ارتقا سطح آمادگی عمومی برای مواجهه با اثرات زلزله از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اضافه کرد: مانور سراسری زلزله و ایمنی در این راستا از سال ۸۱ تا کنون در تمامی مدارس کشور و استان به همت سازمان دانش‌آموزی استان، مدیریت بحران استانداری، سازمان جمعیت هلال احمر، سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری تبریز، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، فرمانداری تبریز، انجمن اولیاء و مربیان، فرماندهی سپاه عاشورا و فرماندهی نیروی انتظامی، مدیریت بحران شهرداری تبریز، اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان و شرکت آب، برق و گاز برگزار شده است.

وی با اشاره به آغاز رویکرد جدید که از سال ۹۴ با عنوان مدرسه ایمن - جامعه تاب آور بیان کرد: ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان در این دوره تمهیداتی اندیشیده شد تا سطح آگاهی و آمادگی ساکنان محله‌های مجاور مدارس ایمن نیز ارتقا یافته و از ظرفیت این مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در واحد‌های همسایگی در سطح هر محله استفاده شود.

معاون پرورشی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: امسال نیز بیست و پنجمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با شعار مدرسه ایمن و جامعه تاب آور در مدارس استان با دو رویکرد مهم پناه‌گیری صحیح و خروج اضطراری برای دانش آموزان برگزار می‌شود و سعی بر این است که آموزش‌ها در طول سال تحصیلی ادامه داشته باشد.

حسین زاده ادامه داد: در تمامی نواحی و مناطق استان نیز یک مدرسه به عنوان پایلوت انتخاب شده و مانور زلزله و ایمنی با همکاری دستگاه‌های مشارکت کننده با رویکرد جامعه محور و با اهداف ترویج فرهنگ ایمنی در سطح مدارس کشور و به تبع آن در جامعه، ارتقا توانمندی دانش آموزان برای مواجهه صحیح با بلایای طبیعی و واکنش‌های صحیح و سریع در برابر زلزله و تمرین همکاری و تعاون و شناخت و اهمیت آن در وضعیت بحرانی
مخاطبان، برگزار می‌شود.

وی متذکر شد: روز چهارشنبه هشتم آذرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۰:۳۰ آژیر زنگ زلزله از شبکه سراسری رادیو به صدا در می‌آید و دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی در مانور زلزله شرکت می‌کنند.

وی ارسال شیوه نامه و راهنمای اجرای مانور و پوستر به نواحی و مناطق و مدارس استان، تشکیل جلسه هماهنگی با دستگاه‌های مشارکت‌کننده و انتخاب دبیرستان دخترانه دوره دوم متوسطه دکتر موحد ناحیه چهار تبریز به عنوان پایلوت و تقسیم وظایف بین دستگاه‌های مشارکت کننده و مجری را از اقدامات انجام یافته در این زمینه، عنوان کرد.

وی متذکر شد: آموزش‌ها در مدارس استان با همکاری جمعیت هلال احمر سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی شهرداری تبریز و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در حال برگزاری بوده و سایر دستگاه‌های مشارکت کننده همچون اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز نسبت به ایمن سازی اجزای غیر سازه‌ای مدرسه اقدام کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.