اقتصاد «اسرائیل» در سراشیبی سقوط

از زمان آغاز عملیات مقاومت فلسطین علیه جنایات رژیم صهیونیستی و شدت یافتن جنگ در غزه، اقتصاد این رژیم به سرعت در سرازیری سقوط قرار گرفته است.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه موجی از شوک به اقتصاد ۴۸۸ میلیارد دلاری آن وارد کرده است. هزاران کسب و کار مختل شده است، مالیه عمومی را تحت فشار قرار داده و کل بخش‌ها را در بحران فرو برده است.

براساس گزارش فایننشال تایمز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ادعا کرد یک طرح تحت عنوان «اقتصاد زیر اسلحه» را برای جبران این فشار اقتصادی خواهد ساخت. او قول داده است که پول نقد زیادی را به شرکت‌ها و مناطق در خطری که آخرین بار در طول همه گیری کووید-۱۹ مشاهده شده بود، ایجاد کند.

او روز پنجشنبه ادعا کرد: «روش من روشن است. ما شیر‌ها را باز می‌کنیم، پول را به همه کسانی که به آن نیاز دارند، پمپاژ می‌کنیم. هر بهای اقتصادی که این جنگ برای ما داشته باشد، بدون تردید آن را پرداخت خواهیم کرد.»

برخی از فعلان تجاری از بسته کمکی استقبال کردند، اما درصد بالایی از آن‌ها گفتند که این بسته به اندازه کافی پیش نرفت. منتقدان گفتند که معیار‌های واجد شرایط بودن بسیار سخت است، در حالی که برخی دیگر تاکید کردند این اقدامات هیچ کمکی به شرکت‌های بزرگ ارائه نمی‌کند.

شیکل رژیم صهیونیستی به ازای هر دلار

وضعیت شكيل رژيم صهيونيستي

ران تومر، رئیس انجمن تولیدکنندگان رژیم صهیونیستی گفت: «دولت مردم خود را رها می‌کند. برای بسیاری از آن‌ها به طور کامل درآمد‌های از دست رفته جبران نمی‌شود. آن‌ها در بسته‌های حقوقی بعدی خود شوک بدی خواهند دید.»

در همین حال میشل استراوچینسکی، استاد اقتصاد در دانشگاه عبری در قدس اشغالی، گفت: «این بار عدم اطمینان بسیار بیشتر است. اهداف دشوارتر یعنی از بین بردن حماس و پایان دادن به حکومت این گروه در غزه به این معنی است که جنگ احتمالا طولانی‌تر خواهد بود.»

ویکتور بهار، اقتصاددان ارشد بانک هاپوالیم، گفت: «هزینه‌های اختیاری نیز به شدت ضربه خورده است. مردم نه تنها نگران موشک‌ها هستند، بلکه در حالت روحی وحشتناکی هستند و برای دوستان و اقوام خود نگرانند. این باعث سرکوب تقاضای مصرف کننده می‌شود.»

تراکنش‌های کارت اعتباری میانگین متحرک ۱۴ روزه

نمودار میزان تراکنش صهیونیست ها

بر اساس شواهد، تأثیرات مخرب جنگ بر فعالیت‌های اقتصادی در حال افزایش است. یک بررسی از مشاغل صهیونیستی توسط اداره مرکزی آمار این رژیم نشان داد که از هر سه شرکت، یک شرکت از زمان شروع جنگ بسته شده یا با ۲۰ درصد ظرفیت یا کمتر کار می‌کند، در حالی که بیش از نیمی از آن‌ها از دست دادن ۵۰ درصد یا بیشتر از درآمد خود را گزارش کرده اند.

نتایج حتی برای جنوب اراضی اشغالی که نزدیک‌ترین منطقه به غزه است بدتر بود. گزارش شده که دو سوم کسب‌وکار‌ها یا تعطیل شده‌اند یا فعالیت‌های خود را به حداقل رسانده‌اند.

شهرک نشينان صهیونیست

با وجود ادعای حمایت از کسب و کار‌های صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی، کارشناسان نگرانند که اگر چشم‌انداز اقتصادی این رژیم همچنان به سمت تاریکی برود و  این اقدامات ممکن است کافی نباشد. هفته گذشته گروهی متشکل از ۳۰۰ اقتصاددان برجسته صهیوینستی از نتانیاهو و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه صهیونیستی خواستند به خود بیایند. آن‌ها در نامه‌ای سرگشاده گفتند: «ضربه سنگینی که به اسرائیل وارد شد، مستلزم تغییر اساسی در اولویت‌های ملی و توزیع گسترده بودجه برای مقابله با خسارات جنگ، کمک به قربانیان و بازسازی اقتصاد است.»

با وجود اعتراضات شدید نتانیاهو روز پنجشنبه ادعا کرد: «ما در جنگ نظامی دشمن را شکست خواهیم داد و در جنگ اقتصادی هم پیروز خواهیم شد.»، اما یوجین کندل، رئیس موسسه سیاست ملی استارت‌آپ، یک اتاق فکر و یکی از امضاکنندگان نامه اقتصاددانان، گفت که کابینه صهیونیستی به ریاست نتانیاهو «هنوز نشان نداده است که وخامت اوضاع را درک کرده است».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
هزینه ؟ همه این هزینه ها را آمریکا از اعراب و اسراییل از آمریکا میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
اقتصاد > فقط اقتصاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
s
۰۸:۲۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
خدا را شکر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
آمریکا هوای اسراییل رو داره... شما نگران اقتصاد کشور خودمون باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
حرف حق و تلخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
اقتصاد ایران در حال صعود
خنده دار نیست.....
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
فعلا که در ایران همه چی تغییر میکنه یک تصمیم واسه تخم مرغ نتونستین بگیرین از کجا اقتصاد بقیه جاها ها رو حساب کتاب میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
موندیم شما همه چی به تخم مرغ و گوشت و غیره ربط میدین در حالی که قیمت این کالاها مدت زیادی هست به ثبات رسیده و به وفور هم در بازار شاهد عرضه آن هستیم تنها موردش این هست که کسی توان خرید ندارها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
به زودی خود اسرائیل هم سقوط خواهد کرد و از جهان محو خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
خودش هم همین طور
خخخ
آخرین اخبار