تقویت پول ملی و بهبود روند تولید با افزایش ذخایر ارزی کشور

به گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش ذخایر ارزی کشور می‌تواند اثر مناسبی بر چرخه تولید، تقویت پول ملی و کاهش بار تورمی داشته باشد.

۲۴ مهر ماه بود که صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۲۳ را ۲۱.۱ میلیارد دلار برآورد کرد که ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از سال گذشته است و این صندوق پیش‌بینی کرد که این میزان در سال ۲۰۲۴ به ۲۴.۳ میلیارد دلار برسد.

۲۵ مهر ماه نیز محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد متوازن بخش‌های مختلف اقتصادی ایران و افزایش تاب‌آوری اقتصاد کشور در برابر شوک‌های اخیر جهانی مطرح کرد: وضعیت ذخایر ارزی ایران به دلیل رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در حال افزایش است.

افزایش ذخایر ارزی که به گفته کارشناسان اقتصادی می‌تواند در ابعاد مختلف و به شکل کوتاه مدت و بلند مدت اثرات مثبتی بر چرخه اقتصادی و تولیدی کشور داشته باشد.

در همین راستا سیاوش غیبی پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت افزایش ذخایر ارزی اظهار کرد: یک معادله برای سنجش ارز‌های خارجی نسبت به پول داخلی کشور داریم که حجم تولید، ذخایر ارزی بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک‌ها مولفه‌های آن هستند حال زمانی که ذخایر ارزی تقویت شود این موضوع به کاهش بار تورمی دولت کمک می‌کند و از سویی پشتیبان پایه پولی تقویت خواهد شد و این یعنی پول ملی ما قدرتمند‌تر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه می‌گوید: با افزایش ذخایر ارزی فشار از منابع ارزی کشور کاسته خواهد شد حتی این ذخایر ارزی می‌تواند پشتیبان خوبی برای معاملات خارجی کشور باشد. از سویی به اثرات روانی مثبت این اتفاق هم باید اشاره کرد که تاثیر بسزایی  خواهد داشت. در کل این اتفاق برای کلیت اقتصاد کشور اقدامی مناسب است.

در ادامه هم دیگر کارشناس حوزه بانکی و اقتصادی حجت الله فرزانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: تقویت ذخایر ارزی می‌تواند بر بحث‌های مختلفی از جمله سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی که نقش موثری در بازار دارد اثر گذار باشد. از سوی دیگر تقویت ذخایر ارزی می‌تواند در بحث تامین ارز در بخش واردات کالا‌های اساسی و موارد مورد نیاز بر مبنای اولویت تاثیر داشته باشد.

او می‌گوید: زمانی که تامین ارز و به دنبال آن واردات تسهیل شود دسترسی‌های واحد‌های تولیدی نیز افزایش خواهد یافت و این کمک شایانی به زنجیره تولید کشور خواهد کرد برخی مواقع به سبب محدودیت‌ها شاهد صف‌های طولانی در بحث ثبت سفارش‌ها بودیم بر همین اساس قطعا زمانی که دست بانک مرکزی باز‌تر و ذخایر ارزی بهبود بیشتری داشته باشد روند سرعت خواهد گرفت که این نیز مستقیم بر روند تولید اثر گذار خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۲:۵۰ ۰۳ آبان ۱۴۰۲
تاالان اسکناس۲۰۰هزارتومنی دیدم.میشه چنددلار؟!
Turkey
حسن
۱۷:۵۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
فقط میخوام بگم بر پدر آدم دروغگو لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
واقعا فهمیدیم دنیا بزرگه و فقط فرانسه آمریکا انگلیس و آلمان نیست جناب ظریف این 4 کشور را جایگزین کل کشورها کرده بود و انتظار داشت اقتصاد و جایگاه ایران ارتقا یابد حتی به چین و روسیه هم توجه نداشت چون در مقابل غرب بودن کاشکی روزی بابت همین تفکرش که موجب صدمه جدی به کشور شد در کنار جناب روحانی زنگنه و آخوندی محاکمه شود
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
تقویت پول ملی از اقای ریسی بپرس که چجوری در دوران ایشان پول ایران بی ارزش ترین پول دنیا شد ،چجوری دلار ۲۷ رسوند ۵۲ تومن
Iran (Islamic Republic of)
Prattler
۱۰:۳۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
ما رکورد ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی هم داریم داداش ، اما جهش تورمی هم همراهش بوده ، چرا ؟ مسلمه که نقدینگی و اضافه برداشت بانکها و خلق پول و صد البته کسری بودجه دولت پدر اقتصاد رو در آورده ، این داستان اوایل دهه پنجاه و جهش قیمت نفت شروع شد و شاه پایه گذار بدبختی امروز ما بود چون بجای سرمایه گذاری در زیر ساختها شروع کرد به واردات و خریدهای کلان نظامی ، پول افغانستان ، سوریه ، عراق و کلا تمام کشورهای جنگزده و فقیر دنیا از ما با ارزشتره ، فقط یه حسن داره اونم جذب توریست که ما زیر ساختی نداریم براش ، واسه صادراتم خوبه که مافقط خام فروشیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
برین بابا خودتون رو مسخره کنین، زمان احمدی نژاد که نفت بالای صد دلار فروش میرفت و خزانه پر شد، مردم چیزی سر سفره خود احساس نکردن، الان که دیگه بدتر شده، به هر بهانه اجناس گرون میشه، ما مردم چقدر بدبختبم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
کدوم پول ملی اقتصاد دستوری و درحال فروپاشی دلمون یه چی این مملکت خوش باشه بازار سرمایه که به فنا دادن دیگه کسی اعتماد نداره به این دولت بخدا ۳سال پیش اعتماد کردیم پول و سرمایه دود شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
مشکل تورم و کاهش ارزش پول حل نمی شود مگر اینکه طلا واحد پول گردد ، این باعث ثابت شدن قیمت کالاها می گردد .
مثلا یک گرم طلا بشود واحد پول یعنی هر واحد اسکناس معادل یک گرم طلا باشد ، دیگه با بالا و پایین رفتن ارزش طلا ، ارزش اسکناس تغییر نخواهد کرد ، ارزش دارایی های مردم نیز ثابت خواهد ماند .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۳۵ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
میدونم که چاپ نمیشه // فقط خواستم با زبان شیرین فارسی و ضرب المثلهای آن آشنا بشید کلا // اطلاعات عمومی اتان بره بالا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۳۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
اگه تولید داشتید // اوضاع بورس اینقد اشفته نبود
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۳۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
ببخشید // مگه ما کارشناس اقتصادی داریم ؟؟
Germany
ناشناس
۰۸:۲۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
کل ذخایر نابود شده
با تحریم!
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۸:۱۳ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
ایکاش به خاطر حفظ شان و منزلت معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی که تمثال ایشان بر روی اسکناس های بی ارزش این مملکت است این امر اتفاق بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۳۰ مهر ۱۴۰۲
تا مديريت اين كشوربر اساس رابطه بازي باشه كشوردرست بشو نيست شما بيشترين ذخاير ارزي رو هم داشته باشيد با اين مديران بيسواد كاربجايي پيش نميره.
آخرین اخبار