دامپزشکی در خصوص بیماری تب برفکی هشدار داد

با توجه به مشاهده رخداد بیماری تب برفکی در خراسان رضوی و مجاورت این استان با خراسان جنوبی، دامداران خطر بروز بیماری تب برفکی را جدی بگیرند.

شفائی معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تب برفکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی واگیر دامی است که با توجه به میزان واگیری بالا می‌تواند باعث ضرر و زیان اقتصادی بالا به دامداران شود.

او با اشاره به بروز بیماری تب برفکی در استان مجاور و احتمال انتشار آن به خراسان جنوبی، از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی حفظ کنند.

شفائی بیان کرد: از مهمترین علائم اولیه این بیماری، قطع ناگهانی اشتهای دام، تب بالا، ایجاد تاول‌های دهانی و پستانی، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین است.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به فرم شدید بیماری در دام‌های جوان که باعث مرگ سریع بدون بروز علائم در آن‌ها می‌شود، دامداران، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها را جدی بگیرند.

او تأکید کرد: دامداران در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری ضمن جداسازی دام‌های بیمار از بقیه نسبت به گزارش به مسئول بهداشتی فارم و دامپزشکی اقدام کنند.

شفائی در خصوص توصیه مهم برای پیشگیری از این بیماری به بیماران عنوان کرد:  نقل و انتقال هر نوع دام اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر در داخل یا خارج از استان بدون مجوز حمل بسیار خطرناک و ممنوع است لذا هر گونه حمل و نقل غیر مجاز را در این خصوص جدی بگیرند، دامداران از رفت و آمد‌های غیرضروری افراد در واحد دامپروری به ویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فراورده‌های دامی در تماس هستند، ممانعت کنند و نسبت به فعال کردن چاله ضدعفونی درب دامداری و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه در مورد افراد و وسایط نقلیه هنگام تردد به دامداری اقدام کنند.

معاون سلامت دامپزشکی استان ادامه داد: در صورت وجود گاو‌های غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع  دهند و نسبت به واکسیناسیون دام‌ها در اسرع وقت اقدام کنند.

برچسب ها: تب برفکی ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.