ساخت دستگاه تغذیه اتوماتیک دام توسط جوان نهبندانی

جوان جهادگر نهبندانی با اختراع و ساخت دستگاه تغذیه اتوماتیک دام، مصرف آب را در مصارف دامی تا ۹۰ درصد کاهش داد.

 علی پور مخترع، جهادگر بسیجی و دانشجوی مقطع دکترا از شهرستان نهبندان است که توانسته با توان و همت جوانی خود دستگاه تغذیه اتوماتیک دام شامل ترکیب، آماده سازی و توزیع، را اختراع و نمونه اولیه آن را بسازد و به مرحله تولید برساند.

او  با اشاره به مزایای این دستگاه گفت: کاهش ۹۰ درصدی آب در مصارف دامی، افزایش راندمان غذایی و افزایش بازدهی واحد دامداری به تناسب نهاده‌های دامی بکار گرفته شده از مزایای این دستگاه است.

علیپور با اشاره به کاهش تلفات دام با ارائه تغذیه مناسب و جلوگیری از بیماری‌های دام، افزود: ارائه بهترین کارایی با استفاده از نهاده‌های دامی موجود، افزایش صرفه اقتصادی واحد دامداری و جلوگیری از مشاغل کاذب در حاشیه نوار مرز نظیر قاچاق سوخت، مقرون به صرفه بودن دستگاه برای استفاده در واحد‌های معیشت، جلوگیری از خروج ارز از کشور به دلیل تامین نهاده دامی و کاهش مشکلات فرهنگی تربیتی نظیر ترک تحصیل فرزندان روستایی با تامین نیروی کار در واحد دامداری از جمله مزیت‌های این دستگاه است.

این مخترع با اشاره به تحقق توسعه بخش کشاورزی برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با استفاده صحیح و کارای این دستگاه از نهاده‌های دامی، افزود: ارائه قابلیت برنامه دهی غذایی توسط دامدار به دستگاه و تنظیم و ترکیب علوفه به میزان مشخص شده به تناسب واحد دامداری و کاهش مشهود نیروی انسانی از دیگر مزیت‌های این دستگاه است.

او گفت: این دستگاه مشابه داخلی و خارجی ندارد و طراحی تمامی اجزا با دانش بومی انجام شده است.

علیپور با اشاره به مراحل ساخت این دستگاه گفت: نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و خروجی‌های مدنظر از این دستگاه بدست آمده و در مورد تولید انبوه نیز طرح صنعتی و تجاری این دستگاه طراحی شده و در مرحله ساخت است.

به گفته مخترع جوان نهبندانی برای ساخت نمونه صنعتی این دستگاه نیاز به ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه است که در این خصوص سازمان بسیج سازندگی استان خراسان جنوبی حمایت‌هایی در غالب ارائه تسهیلات داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.