هشدار پکن به فیلیپین: از ایجاد مشکل در دریای چین جنوبی اجتناب کنید

وزارت خارجه چین به مقامات مانیل هشدار دادند از تشدید تنش‌ها در دریای چین جنوبی اجتناب کنند.

پکن مدعی حاکمیت بر بخش اعظمی از دریای چین جنوبی است که این امر با مخالف کشور‌های همجوار با این دریا همراه بوده است. فیلیپین یکی از این کشورهاست که با نزدیک شدن به آمریکا، با چین وارد تعارض منافع در دریای چین جنوبی شده است. 

به گزارش تله تریدر، وانگ وبین، سخنگوی وزرات خارجه چین امروز (سه شنبه) به فیلیپین درباره هر گونه تشدید تنش پیرامون مناطق مورد مناقشه در دریای چین جنوبی هشدار داد. 

وانگ وبین در کنفرانس خبری روزانه خود با اصحاب رسانه در این باره گفت: ما از مقامات فیلیپین می‌خواهیم از ایجاد مشکلات و تشدید شرایط در دریای چین جنوبی اجتناب کنند. 

این هشدار پس از آن صادر می‌شود که گارد ساحلی فیلیپین اقدام به جمع آوری موانع مرزی دریایی چین در دریای چین جنوبی کرد. این موانع با هدف دور نگه داشتن قایق‌های فیلیپینی از ورود به مناطق مورد مناقشه در جزیره هانگیان در دریای چین جنوبی تعبیه شده بود. 

سخنگوی وزرات خارجه چین تاکید کرد: پکن به طور قطع از تمامیت ارضی خود و حقوق دریایی کشور و منافع اش در جزیره هانگیان دفاع خواهد کرد. ما به طرف فیلیپینی توصیه می‌کنیم از انجام اقدامات تحریک آمیز و نیز ایجاد مشکل در این منطقه اجتناب کنند. 

در سوی مقابل، مقامات مانیل می‌گویند هیچ نشانه‌ای از تقابل با پکن پیرامون منطقه مورد مناقشه در جزیره هانگیان در دریای چین مشاهده نشده است و حتی گارد ساحلی چین خود باقی مانده موانع دریایی را جمع آوری کردند. 

دریای چین جنوبی که برآورد می‌شود سالانه ۳ هزار میلیارد دلار تجارت دریایی از آن عبور می‌کند مورد مناقشه میان پکن از یک سو، و آمریکا و متحدانش در منطقه از سوی دیگر است. واشنگتن به منظور سیاست مهار چین به دنبال همکاری به کشور‌های منطقه برای نقض حاکمیت ادعایی پکن در این دریاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار