چین: آمریکا به منافع پکن احترام بگذارد

وزارت دفاع چین از آمریکا به دلیل مداخله در دریای چین جنوبی اعتراض کرد.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب بزرگترین چالش استراتژیک آمریکا در نظام بین‌الملل محسوب می‌شود. دریای چین جنوبی، جزیره تایوان، و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای چین شرقی مناطقی هستند که بیم آن می‌رود دو قدرت بزرگ جهان بر سر آن وارد منازعه شوند. این درحالی است که واشنگتن در حال گسترش مناسبات خود با کشور‌های شرق آسیا برای اعمال سیاست مهار علیه پکن است.

به گزارش تله تریدر، وزارت دفاع چین امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا درحالی به دنبال اعمال نقطه نظر‌های خود درباره دریای چین شرقی است که واشنگتن هیچ طرفی در این موضوع نیست و حق دیکته کردن نظری در این باره را ندارد.

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که اوایل امروز یک گشت گارد ساحلی چین اقدام به شلیک هشدار به یک کشتی فیلیپینی که وارد منطقه دریایی پکن در دریای چین جنوبی شده بود، کرد. درپی این حادثه آمریکا اقدام به حمایت از فیلیپین کرده و وعده داد براساس توافق دوجانبه با مانیل، واشنگتن اقدام به دفاع از این کشور خواهد کرد. 

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: «اقدام گارد ساحلی چین کاملاً مسئولانه، قانونی و حرفه‌ای انجام شد و پکن به انجام اقدامات مقتضی برای دفاع از تمامیت ارضی و آبی خود ادامه خواهد داد.»

پکن در این بیانیه از واشنگتن خواست به استفاده از موضوع دریای چین برای ایجاد اختلاف در شرق آسیا پایان دهد و به تمامیت ارضی چین و منافع پکن در دریای چین جنوبی احترام بگذارد.

گفتنی است آمریکا به دنبال اعمال سیاست مهار علیه چین در شرق آسیا با ایجاد ائتلاف‌ها و اتحاد‌های نظامی با کشور‌های همجوار است. واشنگتن و مانیل پیش‌تر طی توافقنامه‌ای امنیتی بر گسترش مناسبات نظامی تأکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
تا آمریکا ،تایوان را به اوکراین دوم تبدیل نکندوجنگ منطقه ای راه نیاندازد،دست بردار نخواهد بود.
آخرین اخبار