اردوغان: جهان بزرگ تر از پنج کشور است/ از اقدامات آذربایجان حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور ترکیه گفت: جهان فراتر از پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در مجمع عموم سازمان ملل گفت: ما با چالش‌های جدی و بدتر شدن بحران‌های انسانی روبرو هستیم.

طبق گزارش الجزیره، اردوغان افزود: در جنوب، شمال، شرق و غرب ترکیه درگیری ها، جنگ ها، بحران‌های انسانی، اختلافات سیاسی و تنش‌های اجتماعی وجود دارد و ما با یکی از بزرگترین بلایای طبیعی روبرو شدیم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که جنگ در شرق اروپا مشکلات جدی در همه زمینه‌ها از جمله مشکلات اقتصادی و امنیتی ایجاد کرده است، ادامه داد: "از تروریسم به عنوان ابزاری برای جنگ‌های نیابتی در سوریه، شمال آفریقا و منطقه ساحل استفاده می‌شود و خسارات جبران ناپذیری به بار آروده است".

وی بیگانه هراسی، نژادپرستی و اسلام هراسی را یک بحران جدید و نگران کننده در سال گذشته عنوان کرد و افزود: ما به درخواست دبیر کل سازمان ملل متحد برای طرح صلح جدید بسیار اهمیت قائل هستیم و تلاش‌های خود را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تقویت خواهیم کرد. تلاش‌های ترکیه به توسعه ابتکار غلات در دریای سیاه سه بار کمک کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: باید راه حلی عادلانه، پایدار و جامع پیدا شود که انتظارات مردم سوریه را برآورده کند. بحران انسانی در سوریه وارد سیزدهمین سال خود می‌شود و شرایط زندگی بدتر شده است. تلاش‌های خود را برای پایان دادن به جنگ از طریق دیپلماسی و گفتگو بر اساس استقلال و تمامیت ارضی اوکراین افزایش خواهیم داد. در جنگ هیچ برنده‌ای و در صلح هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت.

اردوغان افزود: از آغاز جنگ در اوکراین، ما در تلاش بوده ایم تا دوستان روسی و اوکراینی خود را پای میز مذاکره نگه داریم. عدم اجرای توافق غلات دریای سیاه با همه عناصر آن، جهان را با بحران جدیدی مواجه کرده است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اعضای محدود شورای امنیت گفت: جهان بزرگتر از پنج کشور است و جهانی عادلانه دست یافتنی است. تهدید واقعی سازمان‌های تروریستی، مزدوران و عناصر محلی هستند که برای جنگ‌های نیابتی استفاده می‌شوند.

اردوغان همچنین گفت: ما به حمایت خود از مردم فلسطین و حقوق آن‌ها ادامه خواهیم داد و به دنبال تضمین احترام به موقعیت تاریخی بیت المقدس هستیم. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم استقلال جمهوری ترک قبرس را به رسمیت بشناسد و با آن رابطه برقرار کند. روابط ما با مصر بر اساس منافع دوجانبه به سرعت در حال توسعه و رشد است. برای برقراری صلح در خاورمیانه باید راه حل نهایی برای مناقشه فلسطین و اسرائیل حاصل شود.

او ادامه داد: منطقه ساحل با چالش‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی زیادی مواجه است. هرگونه مداخله نظامی در نیجر منجر به بی ثباتی خواهد شد. امیدواریم نیجر هر چه زودتر از نظم و قانون اساسی برخوردار شود. ما از مذاکرات آذربایجان و ارمنستان حمایت کردیم، اما ایروان از این فرصت استفاده نکرد. ترکیه از اقدامات آذربایجان برای حفظ وحدت و یکپارچگی خاک خود حمایت می‌کند. منطقه قره باغ قلمرو آذربایجان است و تحمیل وضعیت دیگری غیرقابل قبول است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۲۲:۵۸ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
حمله جمهوری آذربایجان به سربازان ارمنستان 100 درصد فقط با کمک، حمایت و پشتیبانی ترکیه بوده است.
جمهوری آذربایجان علیه نظامیان ارمنستان از پهپاد های ساخت اسرائیلی استفاده کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۹:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
از سال 2011 تاکنون در هر جای منطقه جنایتی رخ می دهد دست ترکیه جنایتکار در کار است و از سال 2011 تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.
از سال 2011 تاکنون در هر جای دنیا جنایتی رخ می دهد دست ترکیه جنایتکار در کار است و از سال 2011 تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۹:۲۸ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
سوال اینجاست که پس چرا جمهوری آذربایجان از سال 2011 تاکنون در مورد تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا، غرب، ترکیه و اسرائیل در سوریه سکوت کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۹:۱۰ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
ترکیه نوکر صهیونیست هاست
جمهوری آذربایجان باکو هم نوکر صهیونیست هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
آذربایجان یک حکومت مستبد و ضد دینی است
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۸:۵۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
آمریکا، کشورهای غربی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از سال 2011 تاکنون از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان همه جانبه حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۰۸:۲۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
مجری شبکه ANT TV تلویزیونی ماهواره ای در جمهوری آذربایجان سگ دست نشانده اردوغان و نتانیاهو دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سرپوش بگذارد.
مجری شبکه GUNAZ TV تلویزیونی ماهواره ای در جمهوری آذربایجان سگ دست نشانده اردوغان و نتانیاهو دیگر نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه، اسرائیل و مزدورانشان سرپوش بگذارد.
جمهوری آذربایجان، ترکیه، هر دو عامل اصلی آوارگان قره باغ هستند.
ترکیه و اسرائیل در حمله به در منطقه قره‌باغ کوهستانی دست داشته‌اند.
سیاست ترکیه ایجاد آشوب و نا‌امنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
شرق جنگ قره باغه
جنوب جنگ سوریه و عراق
شمال جنگ روسیه و اوکراین
و غرب جنگ با یونان
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۰:۲۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
ترکیه از سال ۲۰۲۰ تاکنون تسلیحات جمهوری آذربایجان را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۲۰ تاکنون تسلیحات جمهوری آذربایجان را تامین می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کردن شده کار همیشگی ما
چون ما با اسرائیل دشمن هستیم بقیه هم باید باشن ؟؟ اونا فقط به پسشرفت فکر میکنن و الانم صد سال از ما زدن جلو
Iran (Islamic Republic of)
بابائی
۱۰:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
ترکیه به همراه رژیم کودک کش صهیونیستی تنها مسئول جنگ در مناطق قره باغ کوهستانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
ترکیه چون آذربایجان هم ترک هستند از آنها حمایت میکنند چون اهالی قره‌باغ ظاهراً اکثر ارمنی هستند و باید با ارمنستان بیشتر رابطه داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
حاج قاسم اگر جلوی داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرا می‌گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اردوغان همون فتنه ای که با داعش در سوریه وعراق انجام داد الان نوبت آذربایجان
آخرین اخبار