کمتر از ۱۰ درصد بافت تاریخی بیرجند مرمت شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند گفت: از ۴۵ هکتار بافت تاریخی شهر بیرجند متعلق به این مجموعه کمتر از ۱۰ درصد آن مرمت شده است.

جنتی فر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند گفت: در شهرستان بیرجند ۱۵۱ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده اند، در بافت تاریخی شهر بیرجند نیز ۷۷ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او افزود: نقاط دارای بافت تاریخی در شهرستان بیرجند شامل شهر بیرجند و روستا‌های اکبریه، رحیم آباد، بجد، رزگ، روشناوند و خراشاد است.

جنتی فر ادامه داد: بافت تاریخی شهر بیرجند حدود ۱۰۰ هکتار وسعت دارد که ۴۵ هکتار از آن به عنوان بافت تاریخی ارزشمند تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بیرجند بیان کرد:پارسال ۶ میلیارد تومان اعتبار برای ترمیم بافت تاریخی بیرجند تخصیص یافت که در حال صرف این اعتبار برای ترمیم بافت تاریخی شهر هستیم.

او گفت : برای حفاظت از این بافت ارزشمند، پایگاه پژوهشی بافت تاریخی بیرجند تشکیل شده و با استقرار در مرکز بافت تاریخی وظیفه حفاظت از آن را برعهده دارد.

او گفت: از مجموع مساحت بافت تاریخی شهر بیرجند کمتر از ۱۰ درصد مرمت شده است (مرمت نما و جداره‌های معابر و بهسازی و کفسازی بخش‌هایی از محور تاریخی خواجه‌ها و بهسازی و جداره سازی بافت پایین دست قلعه که در حال انجام است).

 طرح مرمت بافت تاریخی در بیرجند از سال ۸۶ شروع شده که کمبود اعتبار، بالا بودن هزینه‌های مرمت و دشواری هماهنگی با دستگاه‌های مختلف از مشکلات مهم اجرای این طرح است.

جنتی فر عنوان کرد: پارسال ۱۲۰ هزار گردشگر از بافت تاریخی استان بازدید کردند که بیشترین بازدید‌ها مربوط به مدرسه شوکتیه، موزه لباس و منسوجات سنتی و عروسک‌های بومی بوده است.

برچسب ها: میراث فرهنگی ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.