موافقت دولت هلند با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ترکیه، عربستان و امارات

دولت هلند می‌گوید تحریم صادرات تسلیحات به ترکیه، عربستان و امارات را برداشته است.

منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) این قابلیت را به تک تک اعضا داده است که ورود هر عضو جدید را وتو کنند. ترکیه به دلیل اختلافاتی که سوئد داشت ماه هاست از عضویت استکهلم در این ائتلاف نظامی جلوگیری کرده است. با این حال، آنکارا پس از میانجیگری آمریکا که با وعده تحویل جنگنده‌های اف ۱۶ همراه بود روند عضویت سوئد در ناتو را تسهیل کرد. اکنون نیز هلند به عنوان یکی دیگر از اعضای این ائتلاف از برداشتن محدودیت‌های پیشین علیه آنکارا خبر می‌دهد. 

به گزارش میدل ایست آی، هلند امروز (پنج شنبه) اعلام کرد درپی عقب نشینی ترکیه از مواضع پیشین مخالف خود درباره عضویت سوئد در ائتلاف ناتو، اکنون آمستردام محدودیت‌های اعمال شده برای صادرات تسلیحات به آنکارا را که در سال ۲۰۱۹ اعمال شده بود، برخواهد داشت. 

دولت هلند در نامه‌ای که به پارلمان این کشور ارسال کرده، آورده است: ما تصمیم گرفته ایم سیاست‌های سختگیرانه پیشین خود را به منظور اصلاح چارچوب محدودیت‌های صادرات تسلیحاتی لغو کنیم. بر این اساس، "سیاست انکار" که شامل اعمال محدودیت در صادرات تسلیحات به ترکیه، امارات متحده عربی، و عربستان سعودی می‌شود بلافاصله منقضی می‌شود. 

هلند همانند دیگر کشور‌های اروپایی درپی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و علیه مواضع شبه نظامیان کُرد در سال ۲۰۱۹ اقدام به اعمال تحریم تسلیحاتی علیه آنکارا کرد. 

با این حال، در سال ۲۰۲۱ دولت هلند تا حدود زیادی این سیاست را تعدیل کرده و اعلام کرد مجوز صادرات تسلیحات تنها در صورتی صادر می‌شود که ترکیه بتواند به طور قطعی اثبات کند که این تسلیحات در شمال شرقی سوریه استفاده نمی‌شود. 

هلند همچنین تحریم‌های تسلیحاتی علیه امارات متحده عربی و عربستان سعودی را نیز که پیش‌تر به دلیل جنگ یمن وضع شده بود، رفع کرد.

برچسب ها: تحریم ترکیه ، ناتو ، هلند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار