کوزوو مشتری پهپادهای ترکیه شد

کوزوو با هدف مقابله با حملات احتمالی در شمال این کشور، پهپادهای بیرقدار ترکیه را خریداری می‌کند.

«آلبین کورتی» نخست‌وزیر کوزوو، در پیامی در صفحه فیسبوک خود، با انتشار عکسی به همراهی وزیر دفاع کوزوو در کنار یک پهپاد، اعلام کرد که با هدف مقابله با حملات صرب‌ها در شمال کوزوو، از ترکیه پهپاد «بیرقدار مدل تی‌بی۲» خریداری می‌کند.

او تعداد یا هزینه هواپیما‌های بدون سرنشین که اولین هواپیمای کوزوو است، را اعلام نکرد و همچنین اشاره‌ای نکرد که آن‌ها برای چه استفاده خواهند شد. این نوع پهپاد ترکیه پس از آنکه اوکراین علیه نیرو‌های روسیه از آن‌ها استفاده کرد در جهان محبوبیت پیدا کرد.

آلبین کورتی در پیام خود نوشت: «کوزوو اکنون حتی امن‌تر است و افتخار می‌کند، کوزوو در دو سال گذشته تعداد نیرو‌ها را ۸۰ درصد و بودجه دفاعی را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده است.»

این جمهوری ۱۵ ساله در حال ایجاد ارتشی است که در نهایت ۵ هزار سرباز عادی و ۳ هزار نیروی ذخیره خواهد داشت. ائتلاف نظامی ناتو هم بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی حافظ صلح در  این کشور با ۱.۸ میلیون نفر جمعیت دارد. در ماه‌های گذشته، کوزوو با بدترین خشونت‌های قومی خود در شمال که محل زندگی حدود ۵۰ هزار صرب قومی است و بلگراد آن‌ها را حمایت می‌کند، مواجه بوده است.  

بحران سیاسی که به خشونت در شمال کوزوو تبدیل شده، از زمان روی کار آمدن شهرداران آلبانیایی نژاد در منطقه‌ای که اکثریت آن صرب هستند، تشدید شده است. از زمان روی کار آمدن این شهردارها، برخی صرب‌ها تلاش کرده‌اند مانع ورود مأموران به ساختمان‌های شهرداری شوند. پلیس در پاسخ به صرب‌های معترض از گاز اشک‌آور استفاده کرده است و در خشونت‌های رویداده در شمال کوزوو، ۳۰ حافظ صلح و ۵۲ صرب زخمی شدند. صربستان پس از این حادثه آماده‌باش نظامی اعلام و اقدام به استقرار نظامیانش در مرز با کوزوو به منظور دفاع از حقوق صرب‌های این منطقه کرد.

بلگراد استقلال منطقه کوزوو در سال ۲۰۰۸ را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را اقدامی مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
از ایران چرا نمیخره ؟ شاید به خاطر تحریم ها
آخرین اخبار