ارسال تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین، چالشی برای اروپا

اعتراضات به ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به اوکراین ادامه دارد و کارشناسان می گویند این اقدام یک چالش برای اروپاست.

 اعتراضات به ارسال بمب‌های خوشه‌ای آمریکا به اوکراین ادامه دارد و «تین شیان کوان» کارشناس سیاسی در این رابطه گفت: در رویکرد فنی، آمریکا مایل است توانایی نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین را با ارائه سامانه‌های تسلیحات تهاجمی بیشتر به آن کشور افزایش دهد و از نظر راهبردی، این در واقع ادامه حمایت از اوکراین برای تداوم چنین درگیری یا رویارویی است. بنابراین، این موضوع نه تنها یک چالش برای اوکراین، برای روسیه، بلکه یک چالش بزرگ برای کشور‌های اروپایی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، سازمان ملل متحد یک موج بین المللی از تماس‌ها را در مخالفت با تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین رهبری کرده است.

مهمات خوشه‌ای نوع بحث برانگیزی از تسلیحات انفجاری است که تعداد زیادی بمب را در منطقه وسیعی پخش می‌کند. بیش از ۱۰۰ کشور استفاده از آن‌ها را ممنوع کرده‌اند، عمدتاً به این دلیل که برخی از بمب‌ها در اثر برخورد منفجر نمی‌شوند و به طور بالقوه می‌توانند برای سال‌ها پس از پایان درگیری برای غیرنظامیان خطر ایجاد کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت نمی‌خواهد ادامه استفاده از بمب‌ها را ببیند و از کشور‌ها خواست به کنوانسیون مربوط به بمب‌های خوشه‌ای پایبند باشند.

چند کشور بیانیه‌های خود را منتشر کردند. نیوزیلند اعلام کرد نگران است که این اقدام احتمال دارد "خسارت بزرگی به مردم بی گناه" وارد کند و هون سن، نخست وزیر کامبوج، که کشورش یکی از آلوده‌ترین کشور‌ها به مین در دهه‌های گذشته درگیری است، هشدار داد که غیرنظامیان قربانیان واقعی خواهند بود. 

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که آمریکا مصمم است درگیری بین روسیه و اوکراین را پیچیده‌تر کند. وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد هدف از این اقدام آمریکا طولانی‌تر کردن درگیری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
ناشناس
۱۶:۵۶ ۲۰ تير ۱۴۰۲
سازمان ملل باید اعلام کنه در صورت جنگ جهانی سوم بین جهان اولیا اونا حق ندارن جهان سومیای بی گناه رو با بمب اتمی بزنن و فقط حق دارن به همدیگه بمب اتمی بزنن
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۰:۱۰ ۲۰ تير ۱۴۰۲
آمریکا نرمه نرمه در حال تهدید کلیت اروپا هست. اروپا کمی احساس کرده و سر و دستی تکان می دهد. اگر اتفاق خاصی بیافتد این شهروندان اروپایی هستند که آماج بمبهای خوشه ای خواهند شد نه آمریکا.
آخرین اخبار