اختلاف نظر در دولت آلمان در خصوص فروش جنگنده به عربستان

بنابر اعلام یک روزنامه آلمانی اعضای دولت آلمان در خصوص فروش تجهیزات نظامی به عربستان دچار اختلاف نظر هستند.

روزنامه ولت ام زونتاگ امروز شنبه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که دولت ائتلافی آلمان در مورد اینکه آیا باید در برابر فشار‌های لندن سر فرود آورد و تولید جنگنده‌های یوروفایتر تایفون برای عربستان سعودی را تایید کند، اختلاف نظر دارد.

قراردادی که پنج سال پیش بین ریاض و شرکت تسلیحاتی بی‌ای ایی سیستمز BAE Systems (BAES.L) برای تامین ۴۸ یوروفایتر منعقد شد، به دلیل حمله نیرو‌های عربی به سرکردگی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به یمن، متوقف شد.

منابع صنعتی در آن زمان به رویترز گفتند که یک سوم اجزای جت‌ها از آلمان می‌آید.

بر اساس این گزارش، اولاف شولتس، صدراعظم سوسیال دموکرات (SPD) و وزیر دارایی، کریستین لیندنر، تمایل به صدور مجوز دارند، اما سبز‌ها و بخش‌هایی از SPD به شدت با این اقدام مخالف هستند.

آلمان پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸، فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کرد و رویکردی بسیار سخت‌تر از متحدان اصلی خود مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس داشت.

توافقنامه دولتی در مارس ۲۰۱۸ بین آنگلا مرکل، صدراعظم وقت و حزب سوسیال دموکرات، فروش تسلیحات به هر یک از طرف‌های جنگ در یمن را ممنوع کرد، به استثنای برخی اقلام تأیید شده قبلی و مواردی که در کشور خریدار باقی خواهند ماند.

پس از توافق عربستان سعودی و ایران، که می‌تواند پایان دهنده جنگ در یمن باشد، انگلیسی‌ها استدلال کرده اند که آلمان نمی‌تواند جلوی صادرات جت‌های یوروفایتر به طرف‌های ثالث را بگیرد.

سخنگوی صدراعظم از اظهار نظر در مورد گزارش این روزنامه آلمانی خودداری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار