رکورد جدید سود صنعت نفت و گاز جهان

برآورد‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی صنعت نفت و گاز بیش از ۴ هزار میلیارد دلار سود داشته است.

جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه حوزه انرژی روسیه باعث سیر صعودی بهای سوخت در جهان طی یک سال اخیر شده است. این موضوع بیش از آن‌که درآمد‌های نفتی مسکو را کاهش دهد، دامن‌گیر اقتصاد‌های غربی شده و مردم آن‌ها را آزار داده است. آمار‌های جدید ابعاد دیگری از این ماجرا را برملا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «فاتح بیرول» رئیس سازمان بین‌المللی انرژی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: «سود صنعت نفت و گاز جهان در سال ۲۰۲۲ شاهد جهش بی‌سابقه‌ای بوده و به رقم ۴ هزار میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که به طور میانگین این سود طی چند سال اخیر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بود.»

بیرول که به صورت ویدئو کنفرانس در همایشی در اسلو، پایتخت نروژ سخن می‌گفت، در ادامه با هشدار به کشور‌های صادر کننده نفت و گاز افزود: «با وجود سود سرشاری که کشور‌های صادرکننده سوخت‌های فسیلی برده‌اند، آن‌ها باید وابستگی خود به نفت و گاز را کاهش دهند، زیرا تقاضا برای آن‌ها در بلند مدت کاهش خواهد یافت.»

وی تأکید کرد: «به ویژه کشور‌های خاورمیانه مجبور به تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستند. از منظر من، نشست آب و هوایی اخیر می‌تواند یک نقطه عطف بزرگ برای کشور‌های خاورمیانه باشد، زیرا در این کنفرانس کشور‌ها به دنبال کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به منظور کاهش دی اکسید کربن بودند.»

این مقام بلند پایه انرژی جهان در پایان با هشدار به کشور‌های صادر کننده نفت خام گفت: «شما دیگر نمی‌توانید کشوری باشید که بیش از ۹۰ درصد اقتصاد آن وابسته به درآمد‌های نفت و گاز است، زیرا تقاضا برای سوخت‌های فسیلی در حال کاهش است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار