افزایش بهای نفت در بازار جهانی

درپی زمین‌لرزه ترکیه، بهای طلای سیاه در بازار انرژی شاهد روند صعودی بود.

امیدواری‌ها درباره افزایش تقاضای چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت خام و نیز نگرانی‌ها درباره کمبود عرضه به دلیل تعطیلی ایستگاه صادراتی نفت جیحون ترکیه به دلیل زلزله مهیب این کشور، باعث افزایش بهای طلای سیاه در بازار جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت برنت دریای شمال با ۷۳ سنت افزایش، به ۸۱ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۸۷ سنت افزایش، ۷۴ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

«ریکاردو اوانجلیستا» یکی از تحلیلگران برجسته بازار انرژی در این باره می‌گوید: «با رونق اقتصاد چین درپی کنترل همه‌گیری کرونا در این کشور، امیدواری‌ها برای افزایش واردات نفت خام پکن در سال جاری میلادی افزایش یافته است و همین موضوع می‌تواند باعث سیر صعودی بهای طلای سیاه در بازار جهانی شود.»

سازمان بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است نیمی از افزایش تقاضای نفت خام در سال ۲۰۲۳ به چین تعلق دارد. این نهاد از افزایش درخواست برای سوخت هواپیما در سال جاری میلادی به دلیل افزایش مسافرت‌ها خبر داد.

عربستان سعودی، بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان برای نخستین بار طی ۶ ماه اخیر بهای نفت خام صادراتی خود به بازار آسیا را افزایش داد. این افزایش قیمت به دلیل افزایش درخواست‌های کشور‌های آسیایی به ویژه چین انجام می‌شود.

زلزله در ترکیه نیز روند صادرات نفت خام از این کشور را با اختلال مواجه کرده است. ایستگاه صادراتی نفت جیحون ترکیه که برآورد می‌شود روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را صادر کند به دلیل زمین‌لرزه مهیب صادرات خود را متوقف کرده است. همچنین ایستگاه نفتی بی‌تی‌سی ترکیه که نفت خام جمهوری آذربایجان را به بازار‌های بین‌المللی صادر می‌کند قرار است از ششم تا هشتم ماه فوریه تعطیل شود.

همه این موارد باعث کاهش عرضه نفت خام به بازار شده و انتظار می‌رود در هفته جاری بهای طلای سیاه شاهد روند صعودی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار