تحلیلگر انگلیسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بازداشت‌های گسترده در آلمان، ترس از کوچکترین اعتراض را نشان می‌دهد

تلاش برای براندازی دنباله اعتراضات به بحران انرژی و وضع اقتصادی در آلمان بود که بازداشت‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

دامنه اعتراضات به بحران انرژی و وضع اقتصادی در اروپا به کشور آلمان نیز کشیده شده و شهر‌های مختلف این کشور در هفته‌های اخیر شاهد تظاهرات و تجمع‌های مردم در واکنش به ضعف سیاست‌های دولتشان بود. شهروندان آلمانی به اعمال تحریم‌های غرب و اروپا علیه روسیه اعتراض و پیروی دولت آلمان از سیاست‌های آمریکا را موجب تورم و هدر رفتن بودجه این کشور در جنگ با اوکراین عنوان کردند. این اعتراضات به ناکارآمدی دولت در اداره امور به تلاش گروه راست افراطی موسوم به «شهروندان رایش» برای براندازی منجر شد که سرکوب و بازداشت‌های گسترده به دنبال داشت.

به منظور بررسی تحولات اخیر آلمان باشگاه خبرنگاران جوان با «عمار وقاف»، فعال رسانه‌ای و استاد دانشگاه از لندن مصاحبه ترتیب داده که در ادامه آن را می خوانیم.


-در روز‌های اخیر دولت آلمان عده‌ای از شهروندان خود را بدون هیج جرم ثابت شده‌ای و تنها به این بهانه که آن‌ها قصد براندازی و آشوب داشته اند را دستگیر کرده است، دلیل این واکنش چیست؟

عمار وقاف: همان طور که شما هم شنیده اید رسانه‌های آلمانی گزارش داده اند که این دستگیری‌ها به دنبال توطئه‌ای بوده که عده‌ای می‌خواستند کارل لاوتر باخ، وزیر بهداشت آلمان را بربایند که البته دولت آلمان می‌گوید این عده یک گروه راست افراطی در آلمان بوده است. همچنین برلین تلاش کرده که این طور نشان دهد که ارتباطی نزدیک بین این گروه اندک با روسیه و تلاش آن‌ها برای سرنگونی دولت آلمان وجود دارد. اما به نظر می‌رسد اصل داستان می‌تواند یک تصویرسازی اشتباه از سوی دولتمردان برای توجیه این دستگیری‌های پی در پی و گروهی باشد. بسیار خنده دار است که دولت آلمان از یک عده افراد که خودشان افراطی می‌دانند هراس داشته باشند که تنها رویای سرنگونی دولت را دارند در حالی که دولت آلمان خود را پیچیده‌تر و قوی‌تر از آنچه به نظر می‌رسد نشان می‌دهد؛ بنابراین آنچه به نظر می‌رسد این است که این دستگیری‌ها جدای از ترس دولت از کوچکترین اعتراضی می‌تواند داستانی دیگر در پشت پرده داشته باشد. حالا آن‌ها که معتقدند دولت به بهانه‌هایی خیالی این عده را دستگیر و بازداشت کرده منتظرند تا دادگاه محاکمه این افراد برگزار شود و دلیل اصلی دستگیری آن‌ها مشخص شود، اما عده‌ای می‌گویند در ادامه دولت آلمان به دنبال داستان پردازی و تصویرسازی برای بی گناه جلوه دادن خود خواهد بود.

-در ماه‌های اخیر به زعم رسانه‌های غربی، آمریکا و متحدانش اروپایی آن به دنبال راه انداختن آشوب‌های خیابانی سپس جنگ داخلی در ایران بودند و بار‌ها حمایت آشکار این دولتمردان غربی از اغتشاشگران را دیده و شنیده ایم؛ حال در همین اوضاع در داخل همین کشور‌های غربی مردم به سختترین شکل ممکن تنها به دلیل اعتراض به وضعیت معیشتی و نبود سوخت کافی در زمستانی سخت توسط نیرو‌های امنیتی سرکوب و بازداشت می‌شوند، شما این سیاست‌های دوگانه دولت‌های غربی را در مواجه با اعتراض‌ها و به راه انداختن اغتشاشات چگونه توجیه می‌کنید؟

عمار وقاف: به نظر من این سیاست برای دولت‌های غربی مانند انگلیس و آلمان بسیار معمول است و ما تا به امروز نمونه‌های زیادی از آن دیده ایم. واقعیت این است که غرب ضعیف است و این ضعف هر روز به دلیل یک سری سیاست‌های خودخواهانه و ریشه دار بیشتر و بیشتر می‌شود؛ بنابراین این‌ها ابزاری غیر از ایجاد اغتشاش در کشور‌هایی که از آن‌ها احساس ترس دارند، در اختیار ندارند. اوضاع داخلی کشور‌هایی که برای این دولت‌ها به کابوس تبدیل شده اند، می‌تواند لحظه‌ای طلایی برای کسب نهایت امتیاز از آن‌ باشد. اما باید هوشیار بود که این تحرکات زمانی می‌تواند خطرناک باشد که پویایی طبیعی جامعه را دچار اختلال کند که البته این موضوع نیز با درایت مردمی قابل حل است. این دولت‌ها با اعمال چنین سیاست‌هایی به دنبال فشار و بی ثباتی در دولت‌های هدف هستند. در مورد ایران نیز همین سیاست در ماه‌های اخیر از سوی دولت‌های غربی کاملاً مشهود بود.

-شما دلیل اصلی اعتراضات مردمی اخیر در کشوری مانند آلمان را چه می‌دانید؟ آیا نمونه دیگری از سیاست‌های دوگانه غرب در برخورد با اعتراضات مردمی می‌شناسید؟

عمار وقاف: در حال حاضر تنها دلیل این اعتراضات مردم بی ثباتی و عدم اطمینان از آینده اقتصادی در سراسر اروپاست. تورم در حال ضربه زدن شدید به خانواده هاست. مردم از این وضعیت خشمگین هستند. آنچه در رسانه‌ها به آن پرداخته نمی‌شود موج عظیمی از مردمی است که به دلیل فشار‌های اقتصادی به دنبال مهاجرت از کشورشان هستند و این موضوع بسیار مهمی برای دولتهاست که آن‌ها را ترسانده است و البته اصلاً بازتاب رسانه‌های ندارد. در همین آلمان بسیاری از افرادی که من با آن‌ها در ارتباط هستم قصد ترک کشورشان را دارند و به دنبال کار‌های مهاجرتی خود هستند. در کنار همه این‌ها موضوع گرمایش زمین و مسائل محیط زیستی وجود دارد. دولت آلمان برای مثال سالهاست که به گفته خودش به دنبال رسیدن به سوخت صفر درصد کربن و سوخت پاک است و از جیب مردم کشورش بودجه‌های کلانی برای این منظور هزینه کرده است. مردم مالیات‌های هنگفتی به بهانه کمک به دولت برای تحقق این هدف پرداخت کرده اند و حالا می‌بینند نه تنها این وضعیت عملی نشده که حتی این کشور بیش از پیش به سوخت فسیلی و گاز وابسته شده تا جایی که تداوم جنگ در اوکراین و اعمال فشار بر روسیه مردم عادی در آلمان را با مشکلات جدی مواجه کرده است و این اصلاً برای مردم توجیه پذیر نیست.

مهاجرت انبوهی که این روز‌ها کشور‌های اروپایی از جمله آلمان را تهدید می‌کند به طور مستقیم با قدرت دولت‌ها در ارتباط است و این نزولی برای ساختار سیاسی است که تناقضی آشکار بار رویای چند ساله «پان اروپایی» دارد. حالا باید به نظرم منتظر بود و دید که چنین تحولاتی چه تاثیری در انتخابات آتی در این کشور‌ها و میزان مشارکت مردمی و انتخابات احزاب کلیدی خواهد داشت.

در کنار همه این موارد آنچه دولت‌های غربی به دنبال آن هستند رقابت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی است. امروز روسیه، چین و ایران به کابوسی برای این دولت‌ها تبدیل شده اند و به شدت از این کشور‌ها هراس دارند و دلیل عدم توانایی در رقابت با آن‌ها به دنبال محرک‌های تضعیفی می‌گردند تا مردم و دولت‌ها را به مخاطره بیاندازند و سرعت این رقابت‌ها را کاهش دهند که البته این سیاست شمشیر دو لبه‌ای است که حالا می‌بینیم دست خودشان را هم بریده است.

عمار وقاف تحلیلگر و فعال رسانه‌ای و مدیر مرکز مطالعات گنوسوس در لندن است. وی پژوهش‌های متعددی در زمینه مسائل ژئوپلیتیکی در اروپا انجام داده و به موضوعات در حوزه خاورمیانه اشراف کامل دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
دلار در آلمان ۴۰۰۰۰ مارک شده. سکه ۲۰۰۰۰۰۰۰مارک. داغون ها
Germany
پیمان اشراقی
۰۸:۴۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خوشبحالتان که در ایران هستید ، در صحت و آرامش
ای کاش میشد منم میتونستم برگردم.
Iran (Islamic Republic of)
U-298
۱۳:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
پاشو یه بلیط بگیر بیا . کی جلوت رو گرفته ؟
انگار باید دو سال تو صف ویزا بمونی .
بیا از نزدیک صحت و آرامش رو تجربه کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
شمار افراد بی‌خانمان در آلمان افزایش یافته است بسیار عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چجوریه تا حالا اغتشاشی نشده تعجبه یعنی اینقدر ترسوهستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
وقتی برترین و قدرتمندترین اقتصاد اروپا را ناکار آمد توصیف می کنید ! بقیه کشورهای اروپایی چی هستند ؟آلمان با درآمد سرانه 40 تا 50 هزار دلار در مقابل ایران در بهترین سالهای اخیر و برابری قدرت خرید 6 هزار دلار سرانه تولید ناخالص بود .واینک درآمد ایران بشدت افت کرده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
این گروه طرفدار هیتلر بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چرا دستگیر میکنن؟؟
اونا کہ اسلحہ و قمہ و چاقو نداشتن
اونا کہ شبکہ ھای من و تو و بی بی سی و عنترنشنال نداشتن
تو خیابونم کہ نیومدن
جایی رو ھم بہ آتش نکشیدن
پلیس کہ نکشتن
فوش و دری وری ھم کہ ندادن
تو شبکہ ھای اجتماعی ھم کہ فراخوان ندادن
دولیتریاشونم کہ بہ اعتصاب نپیوستن و ھی پست دری وری نذاشتن
آھان اینا فقط برای ما نسخہ ھای حقوق بشری میپیچن
و تو شورای حکام رای علیہ ایران میدن و از مزدورای داخلی حمایت میکنن
وگرنہ برای خودشون این کار عخہ ، بدہ ، زشتہ
عجب !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تیترش خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یک سوال و التماس کمی و فقط کمی تفکر از ما ایرانیان برای کشور پهناور و عزیزمون:
بنظرتون آلمانی که به شهروندان خودش رحم نمیکنه شهروندانی که فقط گفتگو برای براندازی داشتند و هیچ اقدامی هم نکرده بودند ،برای ایران و ایرانی و تجزیه نشدن ایران و آواره نشدن مردم ایران و ایرانیان دل خواهد سوزاند؟؟؟
جواب خیر است
زیرا هدف آلمان با همان دادن سلاح شیمیایی به عراق مشخص بود و همان رفتار را دارد و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
از گفتگوی چند عده ترسبدند و خود را خیس کردند ولی برای ایران عزیز ما نسخه میپیچند برای اینکه جنگ داخلی را بیندازند و از تروریستها و تجزیه طلبان و براندازان و داعشیها و داعشی صفتان مزدورشان حمایت میکنند
بزدلان سگ صفت و بد ذات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تجزیه آلمان را خواستاریم
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۱۶:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
آن جایی که فکرش را نمی کنید آنجاهستبم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
مطمئن باشید اوضاع آلمان بدتر از این هم خواهد شد
Germany
Moj
۱۴:۴۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بنده در حال حاظر آلمان هستم و اصلا مشکل انرژی نداریم خوشبختانه تا الان یک مرتبه هم گاز قطع نشده قیمت سوخت هم کاهش پیدا کرده تقرسبا بنزین هر لیتر سی سنت کاهش پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اره جون بابات ، از سبک ادبیاتت معلوم است که صاف وسط برلین تشریف دارید فقط یه کم لهجه البانیایی دارید که همه اش تاثیر دوست نا باب است خدا لعنت کند ، از قدیم گفتند دو گاو در یک تویله یا رنگ همدیگر می گیرند یا خوی هم را می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خوب خداروشکر با دونستن این موضوع تمام مشکلات ما حل شد
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۰:۰۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
نمی دونستم تو اتحادیه اروپا به دلار معامله می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فرق اعتراض با کودتا رو میفهمید آیا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فرق برانداز و اغتشاش و تروریست و تجزیه طلب و قاتلان حافظان دین و امنیت و نوجوانان و کودکان را میفهمی آیا ؟؟
صد در صد نه و همچون اربابانت گاگولی یا خود را به گاوی و خریت زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
آهان الان این کاری که تو ایران انجام شد اعتراض بود فقط یه سوال معنی شورش اغتشاش براندازی چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
500 کشته از مردم معترض و بازداشت بیش از 14000 نفر جوان کشور رو خدارو شکر که نه میبینید و نه اطلاعی دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دهن نجست را ببند و بشکند ان انگشت نحس و افکار پلیدت نادان
تجزیه طلبان و تروریستها را باید تکه تکه کرد نه ناز و نوازش احمق فهمیدی
بفهم نفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اشتباه به عر ضتون رسوندن نصف این تعداد نیروهای نظامی هستن ی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ساقی ات رو عوض کن منافق پیر و پاتال
Germany
ناشناس
۰۰:۱۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اونی که میگه باید تکه تکه کرد بقیه که باهاش مخالفن یا اینکه دهنشون نجسه! تفاوتش با داعش چیه! هرکی با تو مخالفه باید تیکه تیکه بشه! ...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ایران باید برخورد دولت فاشیست المان با مردم را شدیدا محکوم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اعتراض در المان خیلی کار زشتیه اما در ایران آتش زدن اموال مردم و اموال خصوصی مردم با اسلحه و چاقو به جان مردم آفتادند خیلی خوبه واقعا اروپاییها اصلا قابل اعتماد نیستند و خیلی کثیف هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تو عراق و سوریه چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
رهبر مبارزه با تروریست در جهان ایران اسلامی هست و این تروریستهای مزدور غربگدا هم باید نابود شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
برای اینکه شرمنده المان لیدر اغتشاشات ایران نشویم اقای کولیوند رییس اورژانس کشور خرید امبولانس های بنز را از المان متوقف کند و از منبع دیگری تامین نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
داداش کولیوند الان رئیس هلال احمر است
Iran (Islamic Republic of)
ع.ا.ق
۱۲:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بازداشتي ها را آزاد كنيد .
كار نكرده اند كه بازداشت شدند .
غربي هاي عوضي و وحشي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
واقعا برای خودشان چه میخواهند و برای ایران و ایرانی چه ؟
برای ایران و ایرانی نا آرامی و مرگ و بهم ریختگی و تجزیه طلبی و تروریست ها و برای خودشان صحبت کردن هم میشوند کودتا چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تو المان دموکراس وجود داره معلومه کسی نباید جلو نخست وزیر و منتخب مردم بایسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
پس اینجا که علاوه بر دموکراسیهای سالانه ملیونها شهید هم پر راه آرمانشان دادند دموکراسی نبود ؟
برو غربگدای مزدور و تروریست جنایت رنگی برای ما نداره آلبانی نشین غربگدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چاه مکن بهر کسی اول خودت دوم کسی

اللهم مشغل الضالمین بالضالمین والکفار والمنافقین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چقدر می ترسن آلمانیها !!!! وای خدا !!!! حالا خوبه فقط بازداشت می کنن از ترسشون !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خخ چی شد ای باغ امید کارت به اینجاها کشید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
البته باغ وحش اروپا و غرب وحشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
برخورد وحشیانه و خشونت آمیر پلیس آلمان جنایتکار با مردم رو به شدت محکوم میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
همه المانیا دارن میان ایران پناهنده شن
این نشون میده چقدر سیاستهای اروپا شکست خورده ست و ما پیروز شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۰:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بخاطراینکه کشورمون اقصادبیست . امنیت بیست .وهمه جیز ارزان. خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ماندن و زندگی در این کشورهای سرد و نمور با این سیاست ها نیز افتخار ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چه ربطی داره واقعا یکم فکر کتید بعد حرف بزنید کسی نگفت اینجا همه چی گل و بلبل هست اما چیز هاییی که رسانه ها نمیگن بعد میگم ایران اینجوریه و همه رو دارن میکشن و رسانه هاش هیجی نمیگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
این نشون میده آلمانیها مرض خود زنی و بیگانه پرستی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
این نشون میده تو چقدر ایرانی نیستی وآلمانی هستی ،مزدور غربگدا اینقدر برای غرب پارس نکن یه چند لقمه نون هم با اینهمه واق واق کردنت جلوت نمیندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ممد خیلی خری کشورمون در خیای از موردها هم برتر جهانه و مورد حسادتشون ولی امان از خریت و کور و کر بودن امثال شماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
آلمان تحریم نبود و شک نکن اگه مزدوران و خودفروخته هایی همانند تو و مدیران ناشایست نبود آلمانیها هم به ایران پناهنده میشدند
اقتصاد اول اروپا در زمان کرونا در وحشت قحطی و کمبود بود بله صدای دهل از دور خوش است
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۰۰:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
حسرت می خورن؟؟ 17:30 فعلا که اقتصادش 10 برابر ماست.
Germany
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اونیکه میگه تو خیلی چیزا برتر جهانیم و بهمون حسودی میکنن لطفا چندتا از اون برتری ها رو بگو. تو فرار نخبه ها یا تو تورم یا ....
آخرین اخبار