شکست گفتگو‌ها در بروکسل برای حل تنش‌ها بین صربستان و کوزوو

گفتگو‌های اتحادیه اروپا برای از بین بردن تنش‌ها بین کوزوو و صربستان بر سر تعویض پلاک خودرو‌های ساکنان صرب کوزوو شکست خورد.

صربستان و کوزوو یکدیگر را به خاطر دست نیافتن به توافق بر سر تعویض پلاک خودروهای ساکنان صرب کوزوو مقصر می دانند.

سران دو کشور در بروکسل برای گفتگو در این باره با یکدیگر دیدار کردند، اما به هیچ پیشرفتی دست نیافتند. تنش ها بین صربستان و کوزوو به علت تصمیم دولت کوزوو مبنی بر ممنوعیت استفاده از پلاک هایی که صربستان صادر کرده، در ماههای اخیر افزایش یافته است. گروه اقلیت صرب که در کوزوو زندگی می کنند ممکن است به دلیل استفاده از این پلاک ها جریمه شوند.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان در خصوص شکست مذاکرات گفت: بار دیگر از جامعه بین المللی و قدرت های غربی که بر کوزوو نفوذ دارند می خواهم از این نفوذ خود در مورد آقای آلبین کورتی (نخست وزیر کوزوو) و دیگران استفاده کنند و در عین حال به ما به طور کلی در حفظ صلح کمک کنند.

از سویی دیگر آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو  تاکید کرد او حاضر است برای تشکیل نشست هایی با ساختار و نظم همیشگی برای دستیابی به توافق نهایی به منظور عادی سازی کامل روابط مبتنی بر احترام و به رسمیت شناختن متقابل، و (حل) مسائل دیگر از جمله موضوع پلاک خودروها به مذاکرت بازگردد.

 سال گذشته نیز پلیس کوزوو در جریان عملیاتی گسترده به بهانه مقابله با باند‌های قاچاق و کنترل جرائم در مرزهای شمالی این کشور به شدت با ساکنان صرب و آلبانی‌تبار در این منطقه درگیر شد. در همین راستا «الکساندر ووچیچ» از ناتو خواست که «وظایف خود را در کوزوو انجام دهد» و در غیر این صورت، صربستان از اقلیت خود در کوزوو محافظت خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار