بازار متشکل ارزی اقدامی که دست دلال‌ها را کوتاه کرد

کارشناس حوزه ارز گفت: نرخ در بازار متشکل ارزی بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد به همین دلیل باعث شفافیت می‌شود.

آقای شایان آرانی گفت:در بازار متشکل ارزی، ارز‌ها به صورت نقد معامله می‌شوند و حواله‌ای نیستند نرخ در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دخالت در آن وجود ندارد.

او می‌گوید:به سبب آن که نرخ در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد در نتیجه باعث شفافیت در نرخ ارز می‌شود. علاوه بر این باید گفت این بازار به عنوان یک مرجع است که بانک مرکزی بر آن نظارت دارد.

آرانی گفت:وقتی همه چیز شفاف و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ‌ها باشد نوسانات نیز در این حوزه کاهشی خواهد بود از دیگر ویژگی‌های مهم که باید به آن اشاره کرد و به نوعی این بازار در این زمینه تا حدی موفق بوده کوتاه شدن دست دلال‌ها و بازار‌های غیر رسمی در تعیین نرخ ارز است.

او گفت:نکته دیگر این که به سبب شفاف بودن بازار متشکل ارزی فعالیت بازیگران اصلی این بازار به طور کامل مشخص است البته که باید گفت تعیین نرخ ارز در کشور به موضوعات اقتصاد کلان و بیرونی زیادی وابسته است، اما این بازار توانسته تا حدودی کار خود را درست انجام دهد و به هدف خود نزدیک شود.

پیش از این آقای مهدی هادی نژاد مدیر معاملات بازار متشکل معاملات ارز ایران گفته بود:از سال ۱۳۹۷ بحث بازار متشکل ارزی شروع و بسترسازی مقرراتی آن انجام شد و در دی ۱۳۹۷ این موارد به پایان رسید و نهایتا منجر به تدوین مقررات مربوط به تاسیس بازار متشکل ارزی و شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران شد و نهایتا ارکان این بازار هم مشخص شد و از اردیبهشت ۹۸ بازار متشکل رسما تاسیس شد و تقریبا از سه ماه بعد هم فعالیت خودش را آغاز کرد..

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار