واحد‌های فناور در بیرجند به فضای مناسب استقرار نیاز دارند

در مرکز استان خراسان جنوبی جز ساختمان اصلی پارک علم و فناوری که ظرفیت محدود دارد، ساختار دیگری برای استقرار شرکت‌ها و واحد‌های فناور نداریم.

ناصری رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: اکنون اصلی‌ترین مشکل ما کمبود زیرساخت و فضای فعالیت است که با تکمیل سایت اصلی پارک علم و فناوری در بیرجند این مشکل تا حدود زیادی رفع می‌شود.

وی گفت: احداث ساختمان مرکزی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۴ با انعقاد تفاهم‌نامه‌های لازم در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بیان کرد: مساحت سایت اصلی پارک ۵۰ هکتار است که فاز نخست این سایت به وسعت ۱۰ هکتار در جوار دانشگاه بیرجند در دست اجرا است.

ناصری گفت: ساختمان سایت اصلی پارک بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما برای محوطه‌سازی و اجرای شبکه‌های زیرساختی نیازمند همکاری و اعتبار هستیم.

وی گفت: از دستگاه‌های خدمات‌رسان از قبیل آب، برق، گاز، راه و شهرسازی درخواست داریم در تامین زیرساخت‌های این مجموعه ما را یاری کنند تا سال آینده شاهد راه‌اندازی سایت مرکزی به منظور استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور باشیم.

پارک علم و فناوری زمین واگذار می‌کند

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی ادامه داد: پارک علم و فناوری باید زمین واگذار کند و ساخت و ساز را شرکت‌ها انجام دهند در حالی که از معدود پارک‌هایی هستیم که در زمینه زیرساخت‌ها کمبود داریم.

وی عنوان کرد: از همین رو مطالعات لازم برای سایت ۵۰ هکتاری پارک علم و فناوری انجام شده و با افتتاح آن زمین در اختیار شرکت‌ها و واحد‌های فناور قرار خواهد گرفت.

ناصری گفت: اکثر پارک‌های استان‌ها آماده‌سازی شده و زمین و کارگاه به‌راحتی در اختیار واحد‌ها و شرکت‌های فناور قرار می‌گیرد، اما در خراسان جنوبی با وجود اینکه از نظر نیروی انسانی و حمایت از شرکت‌های فناور جزو ۱۰ استان برتر کشور است، از نظر زیرساختی ضعیف هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸۳ واحد فناور و ۴۵ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی فعالیت دارند که قابلیت افزایش چند برابری را دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان خراسان جنوبی تاکنون زمینه اشتغال مستقیم هزار و ۳۶ نفر را فراهم کرده‌اند و ظرفیت اشتغالزایی بیشتر در این حوزه وجود دارد.

وی بیان کرد: امسال از طریق استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان حمایت‌های خوبی از پارک علم و فناوری شده که قابل قدردانی است و به نفع واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

ناصری افزود: همه باید دست به دست هم دهیم تا شرکت‌های فناور رشد کنند و اگر قرار است مشکلی از استان یا کشور حل شود باید از این واحد‌ها حمایت شود.

وی گفت: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پارک علم و فناوری استان اختصاص یافت که تاکنون ۶.۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.