خاندوزی مطرح کرد؛

بازگشت مالیات شهرهای با صنایع آلاینده /سیاست‌های تورمی دولت آینده روشنی دارد

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: یکی از نقاط عطف بحت مالیات این بود که مالیات شهر‌هایی که صنایع آلاینده دارند درهمان شهر هزینه شود.

 

گردهمایی و نشست صمیمی فعالان اقتصادی با سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد وامور دارایی در محل اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد در این مراسم جمعی از فعالان اقتصادی استان ابتدا به تشریح مشکلات خود درحوزه اقتصادی پرداختند.

 وزیر اقتصاد وامور دارایی در این نشست گفت: نوساناتی که در حوزه قیمت وجود دارد و مردم و تولیدکنندگان را درحوزه کالا و تامین کالا برای زندگی با مشکل مواجه کرده است ما را هم نگران کرده است.

او گفت: شرایط ۴ سال اخیر تا سال ۱۴۰۰ نرخ تورم بالایی داشتیم که هم فشار رفاهی برخانوار‌ها و مردم زیاد شد و هم برای تولیدکننده‌ها شرایط را سخت کرد.

او تاکید کرد: این مسایل برنامه ریزی وچشم انداز سرمایه گذاری کشور را دچار تغییر تحولات کرده به گونه ای که فرد نمیداند با چه نرخی سرمایه گذاری کند که ما در دولت نیز از این شرایط آسیب‌دیدیم.

او در ادامه گفت : ما در حوزه اقتصادی دولت با هدف گذاری اقداماتی را آغاز کردیم که این هدف گذاری اقتضائاتی دارد ، شما فعالان باید در جریان هدف گذاری باشید ما اول از دستگاه‌های دولتی وبودجه دولت شروع کردیم سخت‌گیری را از دستگاه‌های دولتی و دولت آغاز کرده‌ایم و دولت هرچند می‌دانست افزایش ۱۰ درصدی کارکنان دولت کارگشا نیست اما این را انجام داد تا از جیب مردم از طریق استقراض برندارد.

وزیر اقتصاد گفت: تلاش شد ازفرار مالیاتی جلوگیری و در سیاست های پولی و مالی عملکرد بانک ها منصبط شود ما اگر امسال بخواهیم ۴۰ درصد نقدینگی را زیاد کنیم دوباره به مشکل برمیخوردیم.

خاندوزی گفت: چارچوب سیاست‌های تورمی دولت مضیقه و تنگنا‌هایی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند که باید تلاش شود تولیدکننده‌ها دسترسی‌های راحت تری داشته و کارآفرین‌های کوچک در این فشار له نشوند، این ها مجموعه کلان جهت گیری‌های دولت است.

او در ادامه گفت: بعد از تورم برای رونق اقتصاد ملی جهت گیری‌هایی اعمال می‌شود، تلاش ما این بود که مواد اولیه وارد نکنیم با توجه به ذخیره‌های نیروی انسانی وتوان تولیدات داخلی ، و حتی برای کمک به تولید ماشین ساز شدن در دستور دولت قرارگرفت و واردات ماشین الات به همین دلیل با تعرفه انجام می‌شود مگر آن که امکان تولید آن تجهیزات در داخل نباشد.

خاندوزی بیان کرد: در جهت کمک به تسهیل تولیدکنندگان و کمک به تسهیل در بحث صدور مجوزها مقرر شد نماینده‌ای از اتاق کرمان در جلسات ملی باشد و از تجربیات ان‌ها استفاده شود چرا که افرادی دارای تفکر خوبی در این بخش وجود دارد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: یکی از نقاط عطف بحت مالیات این بود که در حوزه آلاینده‌ها مالیات شهرهایی که صنایع آلاینده دارند در همان استان هزینه شود، در سال گذشته ۲۴۰۰ شرکت مالیات شان در استان های دیگر و مودیان متوسط با ۶ هزارمیلیارد تومان مالیات برآورد شده، به خود استانهایشان برمی گردد.

او در ادامه گفت:  دادن خط اعتباری سخت است مگر اینکه خط اعتباری موقت تعریف شود که تسویه  این خط در همان سال انجام شود ما  تلاش داریم که از تامین مالی زنجیره‌ای استفاده کنیم که زنجیره ای از ابزار های مالی در این زنجیره باشند و نفر آخر تسهیلات وسود وزیان آن را در اختیار داشته باشد، البته ما آماده ایم از بقیه روش‌های تامین مالی نیز استفاده شود.

خاندوزی تاکید کرد: ما به جدیت مدافع هر پیشنهادی هستیم که به  بورس وبرنامه ریزی درحوزه های سرمایه گذاری کمک کند، برای مجوز‌ها و حتی مصوبه اگر نیاز باشد از شورای عالی اقتصاد برای تامین ابزار‌های مالی استفاده کند، برخلاف گفته‌ها تامین مالی درکشور ما سخت نیست.

او گفت:  ما در حوزه وزارت اقتصادی با جهت گیری دولت سابق  در خصوص اقاله بانکی در روزهای پایانی عمراین دولت، مخالفیم و دنبال تجدید نظر این بحث هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: طرفیت پورابراهیمی برای کرمان ویژه است ما آماده همکاری بامجلس هستیم.

او از انجام اصلاحات در بحث‌های مطرح شده مالیاتی وشکایات فعالان اقتصادی در این جلسه خبر داد

خاندوزی گفت: ماده ۲۱۹ و بقیه موارد که سال‌ها ممیز‌های مالیاتی برگ تشخیص را دور از مستندات انجام داده اند که نشان میدهد تخلف است ومتاسفانه این رویه رایج درکل کشور است ک با رییس مالیاتی صحبت شده که از ابتدا برگ تشخیص که عموما چندبرابر صادر می‌شده انجام نشود تا در ادامه فعال اقتصادی دنبال اثبات مالیات واقعی وکمتر از میزان مطرح شده نباشند و دردسراین افراد کم شود، این بحث در حال اصلاح است و توافق اولیه با حوزه مالیاتی کشور انجام شده است.

خاندوزی بیان کرد: دربخش رفع موانع ارزی، در حوزه حواله ارزی براساس سامانه نیمایی انجام می‌شود که تلاش می‌شود با کمک بانک مرکزی مشکل حل شود، اینکه فعالان اقتصادی شناسنامه دار شفاف مابا اتهام پولشویی یا سایر اتهامات واهی مورد اذیت واقع شوند مورد تایید مانیست، و تلاش می‌شود مواردی که خبط و خطا شده جبران شود ما در آینده متکی برمستندات کار میکنیم و حتی یک روز با ظن وگمان حساب این افراد مسدود نمی‌شود.

او تاکید کرد: بانک‌هایی که ۵۰ درصد سپرده‌های استان را در همان استان تسهیلات نمی‌دهند از دید ما متخلف هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار