رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

مسیرجدیدی برای دور زدن تحریم ها پیدا کرده ایم

پورابراهیمی از مذاکرات فشرده با رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاونان نخست وزیر روسیه در سفر به این کشور خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی در اختتامیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان که در دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان برگزار شد، گفت: خبرهای خوبی برای مراودات بانکی بین ۲ کشور داریم و رئیس جمهور روسیه در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کند.
 
او می گوید: امروز شرکت گل‌گهر در حالی ۲۴ میلیون تن کنسانتره و ۱۸ میلیون تن گندله تولید می‌کند که تا چندسال قبل مواد خام معدنی از استان صادرمی شد.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تولید ۷ میلیون تن فولاد نیز در استان کرمان برنامه‌ریزی شده است.
 
او  می گوید: در طرح انتقال آب، ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس با سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی به کرمان آمده است.
 
 به گفته پورابراهیمی کنسرسیوم بانکی تشکیل و ۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای پروژه انتقال آب جذب شده است. 
 
او می گوید: ذخایر مس ۱۷  میلیارد تن است که در این زمینه رتبه پنجم جهان و در زمینه تولید مس کاتد رتبه ۲۰ را داریم که البته زیبنده استان کرمان نیست و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم است.
 
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: سود ۷۰ میلیاردی شرکت مس در ۳ سال گذشته ۲۰ برابر شده و به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
به گفته او، ۱۰ درصد بهره‌برداری از معادن استان شکل گرفته و برای ۹۰ درصد پهنه‌های معدنی هنوز عملیات اکتشافی انجام نشده است که باید جدی تر ورود کنیم.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایران علی رغم تحریم ها رتبه شانزدهم علم و دانش جهان را دارد.
 
او گفت: هزار و ۷۷۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری در استان کرمان داریم که از این تعداد، حدود ۱۵ درصد معادن تعطیل هستند، ۳۰  درصد باظرفیت ۲۰ درصدی کار می‌کنند، ۲۵ درصد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و بقیه بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد فعال هستند.
 
پورابراهیمی می گوید: ۱۰ درصد معادن صد درصد فعالیت می کنند و واحدهای نیمه فعال و تعطیل استان کرمان مورد ارزیابی قرار می گیرند تا بتوانیم از این ظرفیت در حوزه سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.
 
او از پیدا شدن مسیر جدید برای دور زدن تحریم‌ها خبر داد و گفت: هنر ما در کشور این است که اثر تحریم را به حداقل ممکن برسانیم و آینده اقتصاد کشور را با وجود همه مشکلات روشن ببینیم.
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خبرهای خوشی در حوزه تصمیمات اقتصادی داریم و خبرهای خوبی برای مراودات بانکی بین ۲ کشور ایران و روسیه مطرح است.
 
او از مثبت شدن تراز تجاری کشور، پس از ۳ سال منفی بودن تراز تجاری خبر داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار