ابداع گیره هوشمندی که می تواند ویروس زیکا را تشخیص دهد

با تلاش محققان فنی و پزشکی گیره هوشمند موبایلی طراحی شده  ، که می‌تواند ویروس زیکا را در نمونه‌های خون تشخیص دهد.

 

همانطور که در همه گیری COVID-۱۹ دیده شد، روش‌های تشخیص سریع، ساده، دقیق و حساس برای شناسایی پاتوژن‌های ویروسی و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی حیاتی هستند.متأسفانه، روش‌های مبتنی بر آزمایشگاه اغلب به پرسنل آموزش دیده نیاز دارند و شامل روش‌های پیچیده‌ای هستند.

در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign تلاش‌های خود را برای توسعه ابزاری ترکیب کردند که می‌تواند بر روی گوشی هوشمند نصب شود تا به سرعت ویروس زیکا با یک قطره نمونه خون آزمایش کند.

ویروس زیکا در درجه اول از طریق پشه‌های Aedes aegypti منتقل می‌شود. اگرچه این بیماری عمدتاً بدون علامت است یا در بزرگسالان علائم خفیفی دارد، اما در صورتی که مادران در اوایل بارداری به این بیماری مبتلا شوند، باعث اختلالات رشدی در نوزادان تازه متولد شده می‌شود.در حال حاضر، این ویروس در بیش از ۸۷ کشور جهان در حال پخش است و سالانه هزاران نفر را مبتلا می‌کند و نیاز به آزمایش و اقدامات کنترلی بهتری دارد.

برایان کانینگهام گفت: ویروس‌های منتقل شده از طریق پشه باعث بیماری‌های جدی می‌شوند، اما علائم مشابهی دارند.اگر به زیکا، مالاریا، دنگی یا چیکونگونیا مبتلا هستید، ممکن است با تب به پزشک مراجعه کنید و پزشک دلیل آن را متوجه نشود.
اما مهم است که بدانیم آیا این تب از علائم زیکا است یا خیر.
به خصوص اگر بیمار یک زن باردار باشد، زیرا عواقب آن برای جنین در حال رشد واقعاً شدید است.

عفونت‌های ویروس زیکا در حال حاضر از طریق آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز که در آزمایشگاه انجام می‌شوند، شناسایی می‌شوند که می‌تواند ماده ژنتیکی ویروس را تقویت کند و به دانشمندان امکان تشخیص آن را بدهد.

در مطالعه جدید، محققان از تقویت ایزوترمال یا هم دما، با واسطه حلقه برای شناسایی ویروس در نمونه‌های خون با استفاده از رویکردی مناسب برای کلینیک‌های مراقبتی استفاده کردند.

در حالی که PCR برای تقویت ماده ژنتیکی به ۲۰-۴۰ تغییر دما نیاز دارد، روش مولکولی LAMP فقط به یک درجه حرارت (۶۵ درجه سانتیگراد) نیاز دارد که کنترل آن را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این، آزمایش‌های PCR به وجود آلاینده‌ها، به‌ویژه سایر اجزای نمونه خون بسیار حساس هستند. در نتیجه، نمونه ابتدا قبل از استفاده خالص سازی می‌شود. از طرف دیگر، LAMP به چنین مرحله تصفیه‌ای نیاز ندارد.ویروس‌های منتقله از پشه باعث بیماری‌های جدی می‌شوند، اما علائم مشابهی دارند.

برایان کانینگهام، رئیس بخش برق و دانش آموختگان اینتل گفت: اگر زیکا، مالاریا، دنگی یا چیکونگونیا دارید، ممکن است با تب به پزشک مراجعه کنید و او دلیل آن را نفهمد.

اما مهم است که بدانیم آیا زیکا است یا نه، به خصوص اگر بیمار یک زن باردار باشد، زیرا عواقب آن برای جنین در حال رشد واقعا شدید است.

عفونت‌های ویروس زیکا در حال حاضر از طریق آزمایش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز که در آزمایشگاه انجام می‌شوند، شناسایی می‌شوند که می‌تواند ماده ژنتیکی ویروس را تقویت کند و به دانشمندان امکان تشخیص آن را بدهد.

یک کارتریج که حاوی معرف‌های مورد نیاز برای تشخیص ویروس است، برای انجام آزمایش در حالی که ابزار بر روی گوشی هوشمند بسته شده است، در دستگاه قرار می‌گیرد.

هنگامی که بیمار یک قطره خون اضافه می‌کند، یک مجموعه از مواد شیمیایی ویروس‌ها و سلول‌های خونی را در عرض پنج دقیقه می‌شکند.
بخاری زیر کارتریج آن را تا دمای ۶۵ درجه سانتی گراد گرم می‌کند. سپس مجموعه دومی از مواد شیمیایی، ماده ژنتیکی ویروسی را تقویت می‌کند و اگر نمونه خون حاوی ویروس زیکا باشد، مایع داخل کارتریج به رنگ سبز روشن در می‌آید. کل فرآیند ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

کانینگهام گفت: جنبه جالب دیگر این است که ما خواندن جواب تست را با یک گوشی هوشمند انجام می‌دهیم.ما یک دستگاه گیره‌ای طراحی کرده‌ایم که دوربین پشتی گوشی هوشمند به کارتریج نگاه می‌کند در حالی که تقویت می‌شود.وقتی یک واکنش مثبت وجود دارد، درخشش سبز رنگی از فلورسانس را می‌بینید که در نهایت کل کارتریج را با نور سبز پر می‌کند.

کانینگهام گفت: اگرچه آشکارساز گیره‌ای ما بسیار کوچک است، اما فضای زیادی توسط باتری‌های آن اشغال می‌شود.به همین دلیل در نسخه بعدی، انرژی مورد نیاز آن از باتری گوشی تامین خواهد شد.مطالعه ابزار گیره‌ای تلفن هوشمند و پردازنده میکروسیال برای تشخیص سریع نمونه‌ای به پاسخ ویروس زیکا در خون کامل با استفاده از روش

RT-LAMP فضایی در مجله آنالیست منتشر شده است.

 

 

منبع : سایت مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار