مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد:

پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در آذربایجان غربی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در استان تولید شود.

علی عیدی با اشاره به آغاز برداشت و خرید همزمان گندم در استان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم از سطح گندم زار‌ها تولید و برداشت شود.

او می گوید: امسال از مجموع ۳۸۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

عیدی گفت: درسال زراعی جاری بر اساس برآورد‌های انجام شده بیش از ۲۵هزار تن بذراصلاح شده گندم و جو توسط ۸ شرکت فرآوری و تولید بذر در استان تولید می‌شود که استان در زمینه تولید بذور اصلاح شده به خودکفایی رسیده است.

او می گوید: در حال حاضر ۱٠ واحد بوجاری رسمی در سطح استان فعالیت دارند که به کار بوجاری گندم و جو مشغول هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک فعالیت واحد‌های بوجاری باید در حیطه مجوزی که برای آن‌ها صادر شده انجام شود و در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.

او با تاکید بر ساماندهی مراکز فرآوری بذور در استان، گفت: همچنین شرکت‌های بوجاری باید با نصب بنر یا تابلو به مردم اعلام کنند که فعالیت آن‌ها صرفا دریافت حق‌العمل و ضدعفونی بذر و بوجاری است.

عیدی گفت: از مزایای استفاده بذر‌های گواهی شده می‌توان به یکنواختی محصول در مزارع، مدیریت بهتر نهاده‌های مصرفی از جمله انواع کود‌ها و افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد.

او می گوید: حمایت و نظارت بر شرکت‌های فرآوری بذر برای تامین بذور مورد نیاز استان و نظارت بر دستگاه‌های خودمصرفی باید در اولویت کار‌های اجرایی سازمان قرار گیرد و با اجرای برنامه‌های اموزشی و ترویجی استفاده از بذور اصلاح شده بین کشاورزان باید افزایش پیدا کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بذر به عنوان پایه مهم تولید در محصولات زراعی به ویژه گندم و جو نقش مهمی در افزایش تولید دارد و یکی از نهاده‌های مهم و تاثیر گذار در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.