زارعان از خرید بذر گندم از مراکز بوجاری غلات در آذربایجان‌غربی خودداری کنند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مراکز بوجاری بذر غلات در استان که اقدام به فعالیت غیرقانونی و فروش بذر به زارعین کنند به تعزیرات حکومتی جهت برخورد قانونی معرفی می‌شوند لدا زارعان نباید از این مراکز بذر خریداری کنند.

علی عیدی روز دوشنبه در جلسه کمیته فنی بذر استان که به منظور ساماندهی مراکز بوجاری و ضد عفونی بذور غلات کشاورزی برگزار شد، گفت: درسال زراعی جاری بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۲۵ هزار تُن بذراصلاح شده گندم و جو توسط هشت شرکت فرآوری و تولید بذر در استان تولید می شود که بیانگر خودکفایی در این زمینه است.

او می گوید:در حال حاضر ۱۰ واحد بوجاری رسمی در سطح استان فعالیت دارند که به کار بوجاری گندم و جو مشغول هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک فعالیت واحدهای بوجاری باید در حیطه مجوزی که برای آنها صادر شده انجام شود و در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.

او با تاکید بر ساماندهی مراکز فراوری بذور در استان، گفت: همچنین شرکت‌های بوجاری باید با نصب بنر یا تابلو به مردم اعلام کنند که فعالیت آنها صرفا دریافت حق‌العمل و ضدعفونی بذر و بوجاری است.

عیدی می گوید: از مزایای استفاده بذرهای گواهی شده می توان به یکنواختی محصول در مزارع، مدیریت بهتر نهاده‌های مصرفی از جمله انواع کودها و افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد.

او گفت:حمایت و نظارت بر شرکت های فرآوری بذر برای تامین بذور مورد نیاز استان و نظارت بر دستگاه‌های خودمصرفی باید در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار گیرد و با اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی استفاده از بذور اصلاح شده بین کشاورزان باید افزایش پیدا کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بذر به عنوان پایه مهم تولید در محصولات زراعی به ویژه گندم و جو نقش مهمی در افزایش تولید دارد و یکی از نهاده‌های مهم و تاثیر گذار در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.