خطوط ریلی شلوغ می‌شود؛ خیز ایران برای بازگشت به عصر ترانزیت

با اتصال خطوط ریلی کشورهای همسایه به ایران منافع دو طرف به یکدیگر گره خورده تا جایگاه ایران برای قدرت‌های جهانی بیش از پیش مهم شود.

سه روز پیش بود که صفحه مجازی سفارت ایران در چین اعلام کرد که نخستین قطار باری بین‌المللی به نام Trans-Caspian«عبور از دریای خزر» روز دوشنبه از یین چوان در منطقه خودمختار هوی نینگشیا واقع در شمال غرب چین به سمت شمال ایران حرکت کرده است.

این قطار باری در طول مسیر خود از نینگشیا حرکت کرده و با عبور از گذرگاه هورگوس در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، قزاقستان و دریای خزر قرار است حدود ۱۶ روز دیگر به بندر انزلی ایران برسد.

قطار Trans-Caspian دارای ۵۱ کانتینر استاندارد با وزن محموله حدود ۱۴۰۰ تن و ارزش باری بیش از ۳ میلیون و ۶۰ هزار دلار است.

!

مسیر جدید ریلی قطار عبور از دریای خزر، زمان لازم برای انتقال کالا را ۲۰ روز کاهش می‌دهد

بنا به گفته سفارت کشورمان در پکن این قطار با کاهش زمان و هزینه ارسال کالا، کانال لجستیک بین‌المللی جدیدی را در اتصال چین به غرب آسیا ایجاد می‌کند و در توسعه تبادلات تجاری ایران و چین اهمیت بسزایی دارد.

چراکه مسیری که طی می‌کند در مقایسه با مسیر سابق میان یین چوان و ایران، زمان لازم برای انتقال کالا را ۲۰ روز کاهش می‌دهد و در هر کانتینر نیز ۸۹۷ دلار یا ۶ هزار یوان چین صرفه جویی می‌کند.

پایگاه "ای سی ان اس چین" اعلام کرده راه اندازی قطار باربری بین المللی عبور از دریای خزر از نینگشیا به ایران، یک کانال حمل‌ و نقل بین‌المللی ریلی و دریایی کم‌هزینه بین‌المللی برای نینگ‌شیا و استان‌های اطراف آن به ایران و خاورمیانه ایجاد کرده که به خروج محصولات داخلی نینگ‌شیا کمک می‌کند و می‌تواند به ارتقای صادرات و واردات محصولات منجر شود.

!

مسیرسرخ رنگ، کریدور شمال جنوب است که از سنت پترزبورگ روسیه شروع و با عبور از ایران به بمبئی هند می‌رسد

از سویی دیگر در همین حین با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدورِ شمال‌-جنوب‌ توسط شرکت کشتیرانی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سال‌ها مذاکره و رایزنی فعال شد.

این محموله شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله «لمینیت چوب» و تناژ ۴۱ تن، به‌صورت آزمایشی از مبدأ «سن‌پترزبورگ» واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می‌شود.

این محموله چند تنی قرار است از بندر عباس و خلیج فارس طی مسیر کرده و به سواحل غربی هند برسد.

!

هدف کریدور شمال جنوب کوتاه کردن انتقال کالا از مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا به روسیه و شمال اروپا است

تلاش برای فعال شدن این کریدور به سال‌های ۱۹۹۰ بازمی‌گردد که ۱۰ سال بعد نیز در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حمل‌ونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بندری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه اجرایی شدن این کریدور تا امروز انجام نشده بود.

این کریدور با پذیرش ۱۱ عضو جدید از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان در داخل ایران به سه شاخه شرقی، مرکزی و غربی تقسیم بندی می شود که محور اصلی تعریف شده، شاخه غربی است و هدف آن کوتاه کردن انتقال کالا از مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا به روسیه و شمال اروپا است.

 در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور بر اساس آخرین آمار بیان شده در سایت تریدمپ، هر تن ترانزیت بار از این مسیر حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران همراه خواهد داشت.

همچنین در صورت اتصال خط ریلی قزوین آستارا و تکمیل کریدور شمال جنوب، ظرفیت کسب درآمد تقریبا ۵.۷ میلیارد دلاری در سال برای ایران بوجود خواهد آمد.

!

با عبور اولین قطار قزاقستان-ترکمنستان به سمت اروپا از خاک ایران، کشورمان به سمت احیای سابقه تاریخی خود به عنوان مرکز ترانزیت منطقه حرکت می‌کند

مسیر ریلی سومی که همزمان با دو مسیر دیگر شروع به کار کرد، مسیر قزاقستان به ایران بود که دستور آغاز به کار آن در سفر قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران صادر شد.

این قطار با ۲۴ دستگاه واگن که ۴۸ کانتینر را حمل می‌کنند، از قزاقستان به تهران رسیده بود و پس از مراسمی که با حضور روسای جمهور ایران و قزاقستان برگزار شد، حرکت خود را در بخش ایرانی کریدور شرق به غرب به سوی ترکیه آغاز کرد.

گفتنی است سال گذشته در مجموع حدود ۲ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که همین رقم، رکورد ۱۰۰ ساله ترانزیت در راه‌آهن کشورمان را جابجا کرد.

!

با گره خوردن خطوط ریلی، منافع و امنیت کشورها نیز به هم گره خواهد خورد

رکوردی که در سایه تمرکز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم بر همکاری با همسایگان خود زده شد تا با ایجاد و برقراری عبور و مرورهای ریلی که سال‌ها مغفول مانده و منتظر اقدام عملی از سوی دولت های سابق ایران و همسایگان بود، منافع کشورهای همسایه را به ایران گره زده، ارتباطات خارجی ایران را تقویت کرده و ایران را به نقطه‌ای تبدیل کند که امنیت آن برای قدرت‌های اقتصادی مهم باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۳ تير ۱۴۰۱
ساعت حرکت قطار های محلی شمال اصلا مناسب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۳ تير ۱۴۰۱
ایران از نظر ذخایر انرژی رتبه اول دنیا و از لحاظ منابع زیرزمینی یکی از غنی ترین کشور هاست و از همه مهمتر ایران در مرکز چهار راه جهانی قرار داره که البته از هیچکدوم درست و به نفع مردم استفاده نشده ، اگر در کشور مدیران لایقی داشتیم مستعد ترین و شایسته ترین کشور برای پیشرفت روز افزون بودیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۱ ۰۲ تير ۱۴۰۱
باور کردیم !!!
مشکلات حل شد خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
تا وقتی مدیران فشل در راس کار وپیمانکار پرور هستند راه اهن پیشرفت نخواهد داشت
France
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
متاسفانه نفوذ انگلیس در ایران بیش از حد انتظار هستش،دشمنان بی هیچ وجه حاضر نیستن خطوط ریلی در ایران رشد کنه،راه آهن هنوز یکی از مهمترین ابزارهای توسعه هستش،خطوط ریلی آمریکا و ژاپن و هند و چینو ببینید،امیدوارم که انگلستان هرچه سریع تر ضعیف و ضعیف تر بشه،تا مردم مظلوم ایران هم بتونن کمی پیشرفت کنن و مدرن بشن،به امیدی کامل انگلستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۰۳ تير ۱۴۰۱
چقدر انگلوفیل هم داریم.تاریخ نخوانهای بی سوادی که از این کشور خبیث حمایت ابلهانه می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
چه فایده وقتی پولش سره سفره مردم نمیاد...جنسهای بنجل چینی میخواد زودتر دستت برسه خوشحالی؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
هزاران عایدی داریم منابع سنگین نفت و گاز و پتروشیمی و معادن طلا و نقره و اورانیوم و مس و کشور صنعتی با هزاران صنایع سنگین دیگر(دارویی غذایی شیمیایی و بهداشتی و نساجی سلولزی و برق و صنایع طبیعی و گردشگری و کشتیرانی و دفاعی و نطامی و دریایی ماشین سازی و خودرویی و فولاد و کشاورزی و ... که این درآمد صدها میلیارد دلار و شاید بیش از 1000 میلیارد دلار سالانه باشه ولی همچنان ملت در گرو نون شب با سه شیفت کار هستن و فک نکنم این 6 میلیارد دلار حمل ریلی گره ای از بیکاری و تورم و مسکن و معیشت و فقر باز کنه یا حقوق مستمریش کفاف زندگی رو بده!!! ...
Germany
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
چرا خطوط ریلی هنوز یک باند هستن باید دو باند باشن که سرعت جابه‌جایی کالا افزایش یابد
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۴:۲۰ ۰۲ تير ۱۴۰۱
همه اینا یک طرف، باید قوانین مذخرف و چوب لا چرخ گذاران گمرک رو هم تو این سیستم ناکارامد توجیه کنید وگرنه هیچ وقت این کار ثمر نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ تير ۱۴۰۱
در حمل و نقل ریلی نه چشم انداز داریم و نه سیاست گذاری و نه اولویت بندی. اگر در کشورهای صنعتی، توسعه حول محور بنادر پایه ریزی می شود. بروید سرمایه گذاری های دولت امارات در بنادر جنوبی خلیج فارس در دوبی، جبل علی، ابوظبی و شارجه را ببینید و بعد بیایید به سرمایه گذاری ما در بنادر شمالی خلیج فارس هم نگاه کنیم. کافی است بدانیم الان عسلویه به عنوان پایتخت انرژی و قطب اقتصادی کشور فاقد خطوط ریلی است. بنادر استراتژیک کشور جنوب کشور از جمله بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی با اینکه دارای خط آهن هستند هیچگونه ارتباط ریلی بین با هم ندارد. تحول همین جوری نمی شود و نیاز به ایجاد زیرساخت دارد. بنادر ما در خلیج فارس، ضعف زیربنایی و زیرساخت دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۲ تير ۱۴۰۱
دیکه حرف ریل و قطار ایران نزن بعد پاکستان و افغانستان ما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
متاسفانه طی یکصد سال اخیر و تاکنون ، سایه پرنفوذ سیاست انگلیس درمورد تحریم توسعه خطوط ریلی در ایران وجود داشت و مانع از پیشرفت حمل و نقل ریلی کشور تا به امروز شد...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
ببخشید اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
#اتصال چابهار به پایتخت با ریل دو خطه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۲ تير ۱۴۰۱
آمریکا وقتی پیشرفت کرد که راه آهن را توسعه داد.
مسولین اگر از خواب بیدار بشوند باید شمال جنوب و شرق وغرب ایران و شهر ها را بت راهرآهن وصل کنند. دقت کنید چین اینکارو کرد و راه آهن با سرعت راه انداخت نه سرعت قطار ایران ۱۴ ساعت تا بندر عباس .اصلا مال عهد قجر.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۰:۰۸ ۰۲ تير ۱۴۰۱
به عمل کار برآید به حرف نیست.
همین که خطوط ریلی دوخطه شوند و بنادر شمال و جنوب و همه مراکز استانها بهم وصل شوند و شرق و غرب کشور نیز بهم وصل شوند کافی است که از پس همینها هم بر بیایم هنر کردیم!؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۲:۴۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
مهمترین خط ریلی اقتصادی از تهران به بندرعباس. فقط از تهران تا قم دو خطه شده و بقیه اش همان تک خط دوران قبل است آیا مشکوک نیست عدم رشد خطوط ریلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
از درآمد حاصله باید هزینه تعمیرات خطوط ریلی کم کنید تا مشخص بشه درآمد خالص چقدره.
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
هزینه تعمیرات 8 میلیارد دلار. بقیشو حتما شما میخای بدی!! ؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
لابد متخصصان کشوری و کارشناسان داخلی و خارجی اندازه شما متوجه نبودن هزینه ها رو کم کنن!!!! وقتی میگن درآمد منظور خالصه نه درآمد ناخالص. غیر تعمیرات هزاران مخارج دیگه هم وجود داره عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
امنیت آن چه می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
امنیت واسه غرب گدا ها نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
الله اکبر
تا اخر ایستاده ایم
تا اخرین نفس می ایستیم
مرگ بر امریکا
مرگ بر اسراییل
مرگ بر انگلیس
مرگ بر فرانسه
مرگ بر المان
مرگ بر ایتالیا
مرگ بر کانادا
مرگ بر استرالیا
مرگ بر ژاپن
مرگ بر کره جنوبی
مرگ بر کره شمالی
مرگ بر چین
مرگ بر روسیه
مرگ بر عربستان
مرگ بر امارات
مرگ بر شرق عالم
مرگ به غرب عالم
مرگ بر قطب شمال
مرگ بر قطب جنوب
مرگ بر کره زمین به جز ایران
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۳ ۰۲ تير ۱۴۰۱
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۲ تير ۱۴۰۱
تمام خطوط ریلی باید مسیر برگشت هم داشته باشن ولو دورتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۲ تير ۱۴۰۱
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
آفرین ،درود کاملا درسته و منطقی و هوشمندانه
آخرین اخبار