امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با وزیرخارجه هند:

ایران اهمیت ویژه‌ای برای رابطه با هند قائل است

وزیرخارجه کشورمان گفت: همکاری‌های دو کشور برای رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از شاخص‌های مناسبات رو به رشد موجود است.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگو، با اشاره به مناسبات خوب بین تهران و دهلی نو اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای برای روابط با هند قائل است و همکاری های دو کشور در راستای توسعه و گسترش همه جانبه و هچنین تعاملات و رایزنی در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی از شاخص های مناسبات رو به رشد موجود است.

جایشانکار، وزیر امور خارجه هند نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن دعوت از وزیرخارجه کشورمان یرای سفر به هند، با اشاره به سطح خوب روابط و همکاری ها بین دو کشور ابراز امیدواری کرد این همکاری ها و روابط در زمینه های گوناگون توسعه و ارتقاء پیدا کند.

بر اساس آخرین آمار اتاق بازرگانی تهران، وضعیت تجارت کالایی ایران و هند،  در ۹‌ماهه نخست سال۱۴۰۰، ارزش تجارت ایران با هند حدود ۴/ ۲میلیارد دلار بوده که ۳۴/ ۱میلیارد دلار از آن را صادرات کالایی بدون نفت‌خام و حدود ۰۵/ ۱میلیارد دلار از آن را واردات تشکیل داده است.

همچنین طی مدت مذکور در مقایسه با ۹ماهه نخست۱۳۹۹ ارزش صادرات، حدود ۷۴‌درصد افزایش و ارزش واردات، حدود ۳۷‌درصد کاهش یافته است.

برنج نخستین کالاهای وارداتی از هند است که ارزش ۲۲۰‌میلیون دلاری را در ۹‌ماهه امسال ثبت کرده است. چای‌سیاه با ارزش ۱۰۴‌میلیون دلار، اکسید آلومینیوم با ارزش ۱۰۱‌میلیون دلار و موز سبز تازه یا خشک‌شده نیز با ارزش ۶۴‌میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

صادرات متانول به ارزشی معادل ۱۱۶‌میلیون دلار، آمونیاک بدون آب به ارزشی معادل ۹۹‌میلیون دلار و پس از آن محصولات آهنی‌اسفنجی با ارزش ۸۳میلیون دلار، پسته‌ها با پوست‌تازه یا خشک با ارزش ۷۲‌میلیون دلار، تولوئن با ارزش ۵۵‌میلیون دلار و اوره با ارزش ۴۸‌میلیون دلار در رده‌های بعدی محصولات صادراتی ایران به هند قرار گرفته‌اند.

 از سویی دیگر هند با سرمایه گذاری در بندر چابهار به دنبال آن است تا علاوه بر دسترسی به افغانستان، به بازار کشورهای آسیای میانه و نهایتا به کشورهای اروپایی متصل شود

به همین جهت دی ۹۵، نارندرا مودی نخست وزیر هند در جریان سفر به ایران، یک توافقنامه سه جانبه برای تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی (توافق چابهار) را به همراه ایران و افغانستان به امضا رساند.

سرمایه گذار اصلی این توافقنامه کشور هند است.

هند همچنین در توسعه فاز اول پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار با همکاری ایران به میزان ۸۵ میلیون دلار و کمک تسهیلاتی ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی سرمایه کنار گذاشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
با توجه به سیاستای آمریکا که تفرقه بنداز و حکومت کن تمان کشورای دنیا باید با هم یکی بشن و ابر کشورها رو بوجود بیارن و مثلا هندم فورا با پاکستان یا چین باید یکی بشه
آخرین اخبار