چشم آبی‌های غربی یا همسایگان شرقی؛ کدام رابطه به نفع کشور است؟

همیشه در روی یک پاشنه نمی‌چرخد و آدمها همیشه یک راه را امتحان نمی‌کنند.

همیشه در روی یک پاشنه نمی‌چرخد آدمها همیشه یک راه را امتحان نمی‌کنند.

دری که باز نشد را رها می‌کنند و به سراغ راه های دیگر می روند، این حکایت دولتی است که حالا از تجربیات پیشینیان درس گرفته و چشم امیدش را از غرب برای همیشه برداشته و در مسیری دیگر قدم گذاشته است.

روز گذشته بود که مراسم استقبال رسمی از «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد برگزار شد. سفری دو روزه به همراه با یک هیئت سیاسی - اقتصادی  که با استقبال رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور کشورمان همراه شد و البته یک نکته حائز اهمیت هم داشت و آن دیدار با مقام معظم رهبری بود.

دیداری که شاید بیش از هرچیز دیگر نشان از اهمیت این رابطه داشته باشد.

چشم آبی‌های غربی یا همسایگان شرقی؛ کدام رابطه به نفع کشور  است؟

فرهنگ، اولین اصل در رابطه ایران و ترکمنستان

درباره اهمیت این رابطه هم حرف زیاد است، از روابط فرهنگی گرفته تا سیاسی، اقتصادی و امنیتی ...  .

علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل سیاست خارجی کسی بود که ابتدا به مشترکات فرهنگی دو کشور اشاره و در این زمینه به ما گفت که ترکمنستان از جمله کشورهایی است که رابطه تاریخی و فرهنگی و زنبای با ایران دارد . فارسی زبان محسوب می‌شود و حتی در جشن های نوروز سال‌های پیش ما هم حضور داشتند. در نتیجه ریشه های مشترک بین دو کشور بسیار زیاد است.

چشم امید به چشم آبی‌های اروپایی یا همسایگان شرقی؟ مساله این است

«محمدجواد ابوالقاسمی»، رایزن فرهنگی پیشین ایران در ترکمنستان هم در این زمینه گفته است که «ترکمنستان سال‌ها تحت نفوذ کمونیست ها بوده و فرهنگ روس بر آنجا حاکم بوده است.

بعد از استقلال، اساس را بر قومیت ترکمن گذاشتند و برای خود زبان ترکمنی را احیا کردند.»

 ابوالقاسمی در این باره می گوید «خط و نوشته ترکمنستان قبل از دوره کمونیست ها با خط عربی فارسی ما یکی بود. در دوره جدید این خط را انتخاب نکردند و آموزش خط آنجا را لاتین انتخاب کردند که مثل خط ترکی است، البته یک سری آواها دارد که در زبان انگلیسی نیست، اما هرچه به هویت ترکمنی و هویت قومی برگشت می کنیم، متوجه می شویم که فرهنگ ایران و ترکمنستان به یکدیگر نزدیک است.»

ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در مراسمی گفته است که «ما بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر داریم.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روابط ایران و ترکمنستان یک روابط فرهنگی خوبی بوده است، برنامه‌های فرهنگی متعددی در طی این دو سال بین دو کشور برگزار شده است که از جمله آن اجلاس جاده ابریش و برنامه نوروزی گاهی در نقطه صفر مرزی و شرکت هنرمندان در فستیوال کیش است.

همچنین در نظر داریم هزارمین سالگرد درگذشت ابوسعید ابوالخیر را به صورت مشترک بین دو کشور برگزار کنیم.»

موضوعی که ترکمان به آن اشاره کرد یعنی حدود  هزار کیلومتر مرز مشترک که رؤسای جمهور دو کشور به عنوان «مرز دوستی» از آن یاد کرده اند ابعاد تازه‌ای را در این روابط نشان می‌دهد.

چشم امید به چشم آبی‌های اروپایی یا همسایگان شرقی؟ مساله این است

از مرز دوستی تا نیازهایی مشترک

سعد الله زارعی کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که ترکمنستان به تنهایی مرز شمال شرقی ایران را به خود اختصاص داده و تنها همسایه شمال شرقی ایران است.

اما متاسفانه علیرغم اینکه ترکمنستان مرز بسیار طولانی با ایران دارد و به عنوان یک کشور در حال توسعه نیاز‌های بسیاری هم دارد، اما حجم مبادلات ارزی زیر ۵۰۰ میلیون دلار است و این عدد بسیار کم است.

دلیلش هم آن است که ما اهتمام کافی در زمینه توسعه صادرات و ارتباطات اقتصادی با یکدیگر نداشته ایم البته در یک مقطعی هم مواع خارجی در روابط دو کشور وجود داشت که این مانع‌ها تا حد زیادی ضعیف شده، اما در یک زمانی امریکایی‌ها کاملا مخالف ارتباطات با ترکمنستان بوده اند.

موضوعی که البته محسن پاک آئین دیپلمات پیشین کشورمان نیز به آن اشاره داشته و در این زمینه گفته است که در بخش تجاری ترکمنستان با توجه به مجاورت با استان های شمالی ما یعنی خراسان و گلستان می‌تواند نیازهای وارداتی ما را تامین کند از همین رو نیز این سفر می‌تواند مبادلات دو کشور در زمینه‌های تجاری را افزایش دهد. 

چشم آبی‌های غربی یا همسایگان شرقی؛ کدام رابطه به نفع کشور  است؟

موضوعی که البته در سفر اخیر رئیس جمهور این کشور سردار بردی محمدف تا حدودی رفع و رجوع شده است تا جایی که رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی و معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در نشستی مشترک به رشد ۸۴ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ۲۰۲۱ و گسترش بیش از پیش روابط اشاره کردند.

اما این بازهم تمام ماجرا نیست، چرا که مسیر ترانزیتی دو کشور یکی دیگر از ابعاد مهم این رابطه است که می‌تواند بر منافع هرچه بیشتر دو کشور بیافزاید.

خط آهنی که ایران را به آسیای مرکزی متصل خواهد کرد

موضوعی که محسن پاک آئین درباره آن گفته در موضوع حمل و نقل چون ترکمنستان یک کشور محصور در خشکی است می‌تواند از ایران به صورت جاده ای و ریلی به دریای عمان و خلیج فارس و اروپا راه پیدا کند و یه خصوص مسیر خط آهن تجن خرخس که ایجاد شده بین دو کشور مسیر ریلی را هم تسهیل کرده و مزیتی هم برای ایران در زمینه حمل و نقل دارد که ایران را از این مسیر به آسیای مرکزی به خصوص ازبکستان و تاجیکستان متصل می‌کند.

علیرضا تقوی نیا هم کارشناس دیگری بود که در این زمینه به ما گفت که خط آهنی که از چین به ترکمنستان کشیده شده است کامل شده، ولی ما هنوز نتوانسته ایم قسمت مرزی را تمام کنیم و اگر این تمام شود یک کریدور مرزی جدید از چین به ترکیه و مدیترانه باز خواهد شد.

چشم آبی‌های غربی یا همسایگان شرقی؛ کدام رابطه به نفع کشور  است؟

این یک اتفاق مثبتی برای کشور است؛ زیرا ما در مسیر شرق به غرب قرار داریم و باید از این مزیت ژئو پلتیکی خودمان استفاده کنیم اتفاقی که به نظر می‌رسد در این دوره رخ دهد، مثل کریدور شمال به جنوب که اخیرا راه افتاد و منافع بسیاری را متوجه ما کرد بتوانیم هرچه سریع‌تر مسیرهای ریلی و جاده ای خود را فعال تر کنیم.

وی در تشریح مزایای این امر برای کشور ما هم گفته که وقتی کالا بخواهد از چین به اروپا صادر شود نزدیک‌ترین مسیرش از طریق ترکمنستان به اروپاست و برای چینی ها به صرفه است که از این مسیر ترانزیت خود را انجام دهند و قاعدتا این ترانزیت برای ما هم منفعت دارد، زیرا از خاک ما عبور می‌کند و ما حق ترانزیت خود را برمی‌داریم.

حجم کالاهای چین بسیار زیاد است و ما باید بتوانیم از این مزیت ژئواکونومیکی خود که در نقطه خاصی قرار گرفته ای نهایت استفاده را ببریم خصوصا در شرایطی که تحریم ها بخشی از انرژی ما را هدف قرار داده است باید ظرفیت های جغرافیای خود را مانند ظرفیت شمال به جنوب که اخیرا فعال شد بالا ببریم.

چشم آبی‌های غربی یا همسایگان شرقی؛ کدام رابطه به نفع کشور  است؟

البته ناگفته نماند که آذرماه پارسال در حاشیه سران اکو سه کشور ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافق کردند سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان سوآپ کنند و ایران به‌عنوان هزینه سوآپ (Swap Fee) بخشی از گاز انتقالی را برمی‌دارد.

قراردادی که افزایش پایداری شبکه گاز در شمال شرق ایران منجر می‌شود و مسیر ایران را برای تبدیل شدن به قطب انرژی منطقه هموارتر می‌کند.

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد 

البته محسن پاک آئین به چند ابعاد دیگر این سفر نیز اشاره داشته و درباره آن گفته است که ترکمنستان مزایای دیگری هم برای ما دارد، برای مثال ایران می‌تواند در زمینه کشت فراسرزمینی فعال باشد و محصولات مد نظر خود را در کشور پرآبی چون ترکمنستان پرورش دهد.

همچنین در زمینه امنیتی اراده دو کشور برای مبارزه با تروریست و حفظ امنیت منطقه باعث شده است که طرفین دیدگاه های مشترکی را در زمینه مبارزه داعش و القاعده و استقرار در افغانستان داشته باشند و مهم‌ترین همکاری های دو طرف همکاری در زمینه افغانستان و مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

و اما در پایان باید گفت که این تنها بخش کوچکی از مزایای نگاه دولت به کشورهای شرقی است، کشورهایی که تا امروز از نگاه‌ دولت‌ها مغفول مانده بود و دولت‌ها چشم انتظار نگاهی کوچک از چشم آبی‌های اروپایی مانده بودند و آنچه خود داشتند ز بیگانه تمنا کردند.

فاطمه تورانلو

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۲:۳۴ ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
همه کشورها دنبال منافع مردم کشور خودشون هستن همین امروز پاکستان که لوله صادرات گاز ما آماده مصرف پاکستان بود با روسیه فرداد گازی بست پاکستان هند بازار میلیار دلاری صادرات گاز ما بود که داره از بین میره قطر کشور کوچک و آذربایجان داره هر روز با یک کشور قرارداد گازی میبنده نجنبیم دیگه کسی خریدار گاز ما نیست و میلیارد ها دلار عایدی مفت از دستمان میره شایدم رفته و حتی کشوری که لوله گاز ما از اون میگزره به خاطر منفعتش داد ستد بیشتری با ما داره زود باشید الان به خاطره جنگ روسیه بهترین فرسته این پولها را با مدیریت بد از دست ندید که تاریخ ثبت میشه
United States of America
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۸ تير ۱۴۰۱
هر کشوری که نظم داره و به علم و دانش اهمیت میده باید در اولویت قرار بگیره نه طالبان که زنها رو گونی جابجا میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
نظر روحانی :قربان چشم آبیهای موبور بروم و پر کلاه برجامشان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
اولا غربی ها همشون چشم آبی نیستن دوما مسلمه که ارتباط با غرب نفعش برای ما بیشتره چرا که غرب (البته من این اصطلاحی که شما به کار میبرید رو اصلا قبول ندارم، چون کشورهایی مثل ونزوئلا و کوبا و... هم جزء غرب محسوب میشن) ترجیح میدم بگم ارتباط ما با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی خیلی بیشتر از شرق و کشورهایی مثل ترکمنستان و عراقه، مثال ساده‌ای هست که میگه اگه میخوای پیشرفت کنی برو یه دوست موفق‌تر و باهوش‌تر از خودت پیدا کن؛ متاسفانه کشورهایی که الان دور و بر ایران هستند از جمله ونزوئلا و سوریه و یمن و ترکمنستان و افغانستان و... از خودمون بدترن پس انتظار پیشرفتی نمیره و ما باید بهشون کمک کنیم همونطور که پهپاد و موشکهامون خیرات شده بین لبنان و سوریه و یمن و ترکمنستان و تاجیکستان و... اما کشوری که بوئینگ و ایرباس تولید میکنه کشوری که کنکورد و اف-35 تولید میکنه، کشوری که برای پیشرفت هرچه بیشترش، تنوع نژادی رو به کمک مواردی مثل لاتاری افزایش داده، کشورهای به قول شما غربی هستند که اگه روابط ما با اونها مثل عربستان سعودی صمیمانه بود، الان بزرگترین مزرعه‌ی نیروگاه خورشیدی رو ما داشتیم نه عربستان. حرف من این نیست که الگوبرداری کنیم یا کپی کنیم همه چیزمون رو از غرب، ولی حرف شما اینه که غرب رو بیخیال، گور پدر آمریکا و اروپا، فقط بچسبیم به همسایه‌ها و چین و روسیه. خب پس اون نه شرقی نه غربی چیه سر در وزارت خارجه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
عزیز دل غربیها اگر می خواستن چیزی به مابدن دولت روحانی رو اینقدر مسخره نمکردن ما زمانی می توانیم در یک مساله برد برد باشین (البته نه 3-2) که قوی باشیم ومارو مثل عربستان گاو شیرده نخوانند حال می بینیم ارتباط با همسایگان هم مارو قوی تر میکنه هم بقول شما به اروپا وآمریکای شمالی می فهمانه ما به آنها نیاز نادریم پس درمذاکره با آنها ضعیف تر نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
امام گفتند نه شرقی و نه غربی یعنی نه کمونیست شرق و نه لیبرال غرب .حالا امثال شماها هی برداشت اشتباهتان را تکرار کنید.البته چطور است وقتی برجام نافرجام منعقد شد قر کمر می دادید وامثال شما این شعار را نگفتید و فراموشتان شده بود.و و هیچ نقدی وارد نکردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
همه غرب چشم آبی نیست اما همه نژاد پرست و مستکبر هستند ، این را از جنگ اکراین به وضوح می توان در یافت
ارتباط با غرب چه موقع نفعش برای ما بیشتر بوnه است ؟ در دویست سال گذشته کدام نفع بدون چشم داشت و یا تحقیری داشته اند ؟ مرگ 9 میلیون ایرانی در جنگ جهانی ، عزل مصدق ، کاپیتالاسیون ، ترویج مصرف گرایی و بی دینی و بی شرافتی ، ترویج بی خانوادگی ، انتصاب و عزل رضا شاه ، راه آهن شمال جنوب ، انقلاب سفید شاه ، تقسیم اراضی ، و . . . و بعد انقلاب هزاران مورد ، شما چرا واقعیات را نمی بینید ؟ اگر غرب برای ما فایده ای هم داشته باید ببینید به چه قیمتی و برای چه کسانی بوده است .
عنوان غرب عنوانی غلط ولی مصطلح و ساده است که همگان متوجه می شوند منظور کدام کشور های جانی و شیطانی و انگل هستند و این اساسا بحث مهمی نیست حال در زمان و نوشتار زبان غرب راحت تر است یا کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ؟
بیشتر بودن اگر مهم است حال شرق به لحاظ مساحت و جمعیت ( اسیا بویژه چین و روسیه و هند) بیشتر است یا آمریکای شمالی ؟ مثلا ایران ما بیش از دو سوم اروپا است اما حاکمان قاجار و پهلوی هم نمی دانستند و چون شما فریب زرق و برق و شعار بودند
دوست موفق و باهوش خوب است اگر دوستیش ثابت شود و الا « چو دزدی با چراغ آید، گزیده تر برد کالا » چنانکه ظرف 4 قرن اخیر از تمام جهان برده و منابع و سرزمین و نخبه ها و ناموس ها بردند و خوردند و کردند و به ظاهر موفق تر نشان دادند و ادعای دوستی ها کردند ولی متاسفانه حفظه تاریخی ملل کوتاه مدت است و همه را تحت القاعات فراموش کردند حال به اجبار یا خود خواسته و تحت تاثیر رسانه ها ! و اما کشور هایی چون ونزوئلا و سوریه و یمن و ترکمنستان و افغانستان و ... گرچه ضعفاند ولی می توانند سر جمع قوی بوده به مانند مورچه ها که می توانند شیر ژيیان را از پای درآورند و صادقتر و دوستانی بهتر باشند به چندین دلیل واضح ، انتظار پیشرفت از بیگانه ای که هم گذشته تاریکی دارد و هم فلسفهی مکروه انتظاری صد درصد غلط است و مگر در زمان پهلوی جز صنایع مناژ و هزاران مستشار و پزشک و مهندس خارجی چیز دیگری داشتیم ؟ و اگر چشم تاریک بین ندارید داشته های کنونی را مقایسه کنید تا هم معنی پیشرفت را ببینید و هم دوست و دشمن را باز شناسید و خود باور نه خود تحقیر باشید
به قول شما خیرات پهپاد و موشکهامونبین لبنان و سوریه و یمن و ترکمنستان و تاجیکستان و...برای تقویت دیوار دفاعی خود و کمک به دوستان است اگر درک سیاسی و امنیتی داشته باشید !
شما درد اصلیتان را در لفافه و کاغذ کادوی زرق و برق دار به خورد ملت می دهید و درد اصلیتان لاتاری است !!!! ایران تنوع نژادی دارد و نیازی به لاتاری هم نداردو همیشه مرز هایش بر روی مدافعان و هواخواهان باز است نه مانند آمریکا که فقط گزیده ملل و افراد را انتخاب کند.رشد صنایع چون هواپیما و صنایع خوب است به شرط ها و شروط ها












0 ایجاد اشتغال ، تولید ملی ، عدم وابستگی و سر سپردگی ، حفظ استقلال و هویت و . . .
مزرعه خورشیدی عربستان خوب است اما گاو شیری بودن نه!!! انرژی خوب است اما هسته ای نه ؟ استقلال خوب است یا وابستگی ؟ و دقیقا حرف شما کپی برداری و وابستگی و عدم استقلال و هر مکروه و حرام و نا هنجاری است که اساسا منطق خیر اندیش و آینده نگر به همراه ندارد اما لذت طلبی و تنبلی و سر سپردگی در حد لالیگا دارد! گور پدر دشمنان منافق فقط بچسبیم به دوستان یک دل .
و اما شعار نه شرقی و نه غربی شعاریست که شما هنوز خیلی کوچکید تا آمان ها و معنای واقعی آن را بفهمید در این زمینه کمی صبر و مطالعه و تحقیق و زمان لازم دارید.
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۲:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
درود به شرفت،معلومه خیلی با سوادی یه عده ساندیسی هم فقط بلدن مثل طوطی یه حرف رو تکرار کنن عربستان شیرده بفهمید اگر عربستان شیر میده در عوضش فرآورده شیری تحویل گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
الله اکبر

*** استقلال.. همه جانبه کشور
*** آزادی.. از تحت سلطه بودن و نوچگی برای دیگران ، برای همیشه تاریخ
و ،
به اذن الهی
در گام دوم انقلاب
و انتخاب صحیح ایران و ایرانی
در این دولت جدید ،

*** جمهوری اسلامی.. ارائه الگوی جهانی حریت.. و آرامش و نشاط در زندگی نوع بشر


انشاالله
" تا آخر ایستاده ایم "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
الله اکبر

*** استقلال.. همه جانبه کشور
*** آزادی.. از تحت سلطه بودن و نوچگی برای دیگران ، برای همیشه تاریخ
و ،
به اذن الهی
در گام دوم انقلاب
و انتخاب صحیح ایران و ایرانی
در دولت جدید ،

*** جمهوری اسلامی.. ارائه الگوی جهانی حریت.. و آرامش و نشاط در زندگی نوع بشر


انشاالله
" تا آخر ایستاده ایم "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بهتر بود مینوشتی، چشم آبی های غربی یا بی خدایان شرقی!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
همانگونه که حکومت با کفر باقی میماند ولی با ظلم نه
ارتباط با کافر با انصاف مفیدتر از غیر کافر بی انصاف هست.
هرچند این همه کشتار غربی ها رو نمیدونم چطوری دلیل کفر و دشمنی با خدا نمیدونی
مگه میشه اینهمه آدم کشت و بعد یه عده فکر کنن اینها اصلا دینی هم دارن ؟!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
چشم آبی های غربی در واقع یعنی نژاد پرست ها و سلطه طلب ها در حد هیتلر و اسرائیل و انگلیس ، اما شرق یعنی همسایگان هم سو و دارای منافع مشترک ، حال کیش او تا زمانی که در منافع ما اخلالی ایجاد نکند ربطی ندارد اما بی خدایی غرب را فراموش نکنید که در نظام عقیدتی و اجتماعی و خانوادگی اخلال ها ایجاد کرد و چشمان تاریک بین ندیدند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
وعده وقول کشورهای غربی مثل نکاح سگه ازنظرمردم ایران هیچ اعتباری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۶:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
رییس‌جمهور محترم چشم آبی وقرمز وشرقی وغربی نداشته اصل امنیت منطقه خاورمیانه هست ک همه کشورهای همسایه و خاورمیانه بایدباهم متحدباشن روابط ومناسبات اقتصادی و سیاسی و منطقه ای داشته باشن تادوباره داعش والقاعده مطالبات زنده میشن جنگ شروع میش الان هم داعش فعال شده باوجودطالبان درمنطقه
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۹:۵۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
همین کشور های همسایه مثل عربستان و امارات داعش رو به وجود آوردن
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
اگه هدف از روابط با همسایگان، مسادل فرهنگی هست، بیخود وقت ما و خودتون رو نگیرید، روابط نخواستیم.
مردم اقتصاد قوی می خوان، فرهنگ رو کجای دلمون بذاریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
بی فرهنگ شکم پاره
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
نه سلطه غرب و نه سلطه شرق هیچ يک پذیرفتنی نیسن اما از بازارهای نفت و گاز اروپا و خرید تسلیحات مدرن نظامی و کالاهای اساسی اقتصادی (به خاطر جلب رضایت شرقی های سودمحور) غافل نشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
این غفلت نیست این انتخاب عزت و استقلال و دوری از مضرات همنشینی با شیاطین است
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
در مسائل اقتصادی همه بخصوص کشور های شرقی در مسائل راهبردی و مهم هیچکدوم فقط مردم خودمون و همپیمانان نزدیکمون چرا چون در مسائل حیاتی و راهبری هیچ اعتمادی به هیچکس جز مردم خودمون و همپیمانانی که مثل برادر در کنار ما ایستادن تا اخرین نفس نمی شه کرد اما اقتصادی باید کاری کنیم که محتاج ایران بشن الان این هدف مثل رویا می مونه هرچند که زیر ساخت های اون مثل جوانان با غیرت نخبه و مواد اولیه رو داریم حتی دانش فراتر از کشور های غربی و شرقی صاحب تکنولوژی داریم ولی متاسفانه بی توجهی و افراد مفسد در پست های مهم نمی زارن این مورد رفع بشه ایران به نخبگانی که اصلیترین سرمایه هستن جز برترین کشور ها در حوزه تولیدات علمی و تکنولوژی می شه اونم با قیمت فوق العاد رقابتی و به صرفه برای مردم جهان هم بخاطر تولید ارزان هم موقعیت ژئوپلیتیک ایران که عین قلب و پل بین آسیا و اروپا هست این سرمایه های خدادای زمانی قابل استفاده هست که افراد نخبه در مدیریت و پاک از فساد در راس سیاست گذاری باشن نه هر فردی و بدتر وابسته به دشمنان ایران.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۲۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
یک مقایسه کافیست.
کشورهای دارای روابط با شرق مانند کره شمالی - کوبا - کامبوج - و سودان -ونزوئلا و اکثر کشورهای که از فقر و گرسنگی و عقب ماندگی انگشت نما هستند.
کشورهای که روابط منطقی و سالم با غرب دارند مانند کره جنوبی - ژاپن - سنگاپور -مالزی و...که اقتصاد و جامعه ای باثبات و مدرن دارند.
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۹:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
رابطه با غرب یکی از شروط هست اما نه شرط اصلی ، چون اگر این طور که شما میگی درست بود ، الان مصر باید پادشاه منطقه بود و هیچ مشکلی نداشت چون هم نوکر حلقه به گوش آمریکاست و هم اولین کشوری بود که با رژیم موقت صهیونیستی سازش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اگر غرب در روابط صادق و متعهد باشد ما با کل جهان ارتباط داریم و خواهیم داشت اما این غرب است که ما را تحریم کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
یه عده‌ای از خدا بی خبرند
ملت گفتن نه شرقی نه غربی
يه بیا سنگ روس به سینه بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
چشم آبی های غربی . شرقی ها فقط می خورند و می برند هیچ فایده ای هم ندارند . دین و مذهب هم ندارند . ولی غربی ها انسان ترند اگر چیزی می برند چیزی هم می دهند و بیشترشان هم دین درست و حسابی دارند و پیرو مسیح هستند.
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۹:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اع چه جالب..! بعد میتونی بگی همین برجامی که با غربی های عزیزتون داشتیم چه چیزی در عوضش جز تحریم دریافت کردی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
اشتباه ملت ما همینه دولت ها رو به کیش ملت ها می پندارن
اونوقت این مسیحی های خوب چطور اینهمه کشتار و غارت میکنن کشورها رو؟؟
خوب جوابش رو گفتم ما با مردم آمریکا و آلمان و.. مشکلی نداریم اونها هم ندارن مشکل ما با دولت های قلدر و ... اونهاست و مقاومت ما مقابل زورگویی اونها هم اگه اشتباهه تقصیر اونهاست اگه مثلا ما تو جنگ تحمیلی مقابل صدام ایستادیم تقصیر داشتیم اینجا هم مقصریم .
والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،منفی ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
بعد از جنگ جهانی، اروپا به دو قسمت تقسیم شد، یه نگاهی به دول شرقی و غربی اروپا بندازید، یه نگاهی به کشورهایی که تحت سلطه شوروی سابق (روسیه فعلی) و تحت سلطه آمریکا بودن بندازید، انصافا آمریکا بهتره یا روسیه
بیش از چهل سال از قرارداد نیروگاه بوشهر میگذره، چی شد؟!
امارات رو نگاه کنید، دست دوستی به آمریکا داد ولی ما دست دوستی به چین و روسیه دادیم
لطفا شعار الکی ندید، نه شرقی نه غربی
مشکل اول و آخر خودمونیم، اهل عمل و صداقت نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اگر فقط به مادیات و زندگی حیوانی نگاه کنید بله در کوتاه مدت و ظاهرا آمریکا بهتر است ولی کمی به گذشته خود ( مصدق و قراردادهای نگین و عدم استقلال و جنگ تحمیلی و کودتا ها و مصدق ها و تحریم ها و . . . ) و جهان ( استعمار و جنگ و برده داری و اشالگری و استبداد و . . . ) و به افق های دور نگاه کنید
دست دوستی با چین یعنی عدم دشمنی و سابقه استعماری و خیانت و راه ابریشم و همسایگی و قرابط فرهنگی که حتی پیامبر توصیه به کسب علم از چین نموده اند نه غرب
نه شرقی و نه غربی را هر نوزاد بی سوادی درک نمی کند چون اهل عمل و صداقت به معنی تسلیم غرب و زرق و برق آنها نیست لطفا شعار زده نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
خود شرقیها پیشرفتشون رو مدیون چشم آبی های غربی هستن .کشورهایی موفقی مثل ژاپن ، کره جنوبی ، حتی چین و...... اونوقت شماها شدید کور بازار شرق .اگر غرب بده چرا فرزندان خودتون همیشه تو غرب هستن . اگر غرب بده چرا رفتید پای میز مذاکره .بس کنید این دروغها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
برای رشد باید از دشمنان به نفع خود استفاده کرد و از نقشه هایشان مطلع بود و چین اگر از غرب شروع کرد اما اکنون کل غرب را تسلیم خواسته های خود کرده است و این الگو چیز بدی نیست که تجربه تاریخی تعالی ملل است ولی سر سپردگی تجربه خفت و نزول ملل می باشد ، اگر کور بازار شرق بودیم همان اوایل انقلاب و در اوج بحران ها وابسته به شرق می شدیم ، و اما شما چرا کور بازار غرب را به بهای خفت و خاری خود بر سایر ین ترجیح می دهید ؟ فرزندان و خودی ها را می فرستیم تا از نکات مثبت علمی و فرهنگی سایرین برای تعالی ایران و اسلام عزیز استفاده کنند و البته گاه در طی مسیر هدف را گم می کنند و این چندان دور از ذهن نیست ! میز مذاکره رفتیم که هم متهم به اتهامات واهی غرب نشویم و هم اگر نتیجه ای هم باشد متهم به اتهام چون شمایی نشویم و هم از تهدید های واهی و خسارت های کلان جلوگیری کرده باشیم . این همه کوری و دروغ را غیر از رسانه های غرب و دشمنان ، چه کسانی بر مختان فرو کرده اند ؟ لطفا کمی فهم و تامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
دیگه بلوک شرق و غرب معنایی نداره کشورا خلاصه میشه تو آمریکا چین روسیه تمامی کشورا رو نگاه کنید با اینا رابطه دارن بقیه کشورا باشن نباشن فرقی به حال ما نداره
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۲:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
فقط همینو می دانیم که باید در باغ وحش حیوانات وحشی چموش شرق غرب عالم دست گذاشت روی کلاه خود که کلاهمان را باد شرق غرب نبرد با همه جهان باید در تعالملات سازنده و برد برد راستی آزموده شده داشت تا به منفعت ایران اسلامی باشد و باید فقط با شرق غرب رابطه و تعاملات مختلف دیپلماسی همچون خودشان داشت به هیچ کدامشان نمی شود 100% درصد اعتماد کرد نه به شرقیها نه به غربیها هر کدامشون فقط به فقط به فکر منافع داخلی ملت مملکت نظامهای خودشان هستند و دیگران را با هر روشی که بتوانند می دوشند چپاول می کنند تا مملکت مردم خودشان در رفاه امنیت سلامتی شادابی امیدواری نشاط باشند و ایران اسلامی ما بین این همه گرگان کفتاران لاشخوران بی وجدانهای بی رحمهای عالم هستی باید خردمندانه و مقتدرانه و قدرتمندانه و بصیرانه و دور اندیشانه و تیزبینانه و هوشیارانه و متفکرانه و شجاعانه رفتار کند و غفلت نکند و ازشون بازی نخورد چرا که هم شرقیها و هم غربیها قماربازان دروغگویان کلاهبرداران قهاری هستند باید جانب احتیاط را نگهداشت با دوستان مروت با دشمنان تا آنجایی که جا دارد و حد حدود اسلامی فرموده مدارا کرد بیشترش هرگز جایز نیست تا ببینیم که چه زمانی حضرت ولیعصر بقیه الله الاعظم عج و یارانشان ظهور می کنند و در مورد جهان و جهانیان چه خواهند کرد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه بصیرانه عادلانه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۲:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
ترکمنستان پنج ملیونی جز گاز چی داره ارزش ترکمنستان برای ایران چیه که اینقدر تو بوق و کرنا میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
گرچه کسی بنظر ما ملت توجه ایی نمیکند اما باز بگم درد دل کنیم ما اول که نه شرقی نه غربی بودیم یه چند سال گذشت افتادیم تو دامن شرق و اونم هرکاری دلش خواست باما کرد حالا هم باز برگشتیم شعار اولمون که نه شرقی نه غربی بود البته با این تفاوت که دیگه نه شرق دوست ماست نه غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
هیچکدوم رابطهبا سوریه و یمن و حزب الله و یمن و ونژوئلا بهترینه
Germany
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
وقتی شرق بدون اجازه غرب آب نمیخورد پس معلومه چشم آبی ها بالاخص امریکایی ها بهتر هستند
ما اگر با امریکا روابط تجاری داشته باشیم با همه دنیا میتونیم رابطه داشته باشیم اما اگر با روسیه و چین داشته باشیم 60 درصد را که اتفاقا تکنولوژی هم دستشون هست را از دست میدهیم همه دیدیم که امریکا با هواوی چکار کرد پس امریکا مهمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
قرار داد ۲۵ ساله با چین + اطاعت از روسیه ای ک بازار فروش نفت اسیا رو برا ایران نابود کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
قرار داد با چین و روسیه برای گریز از ظلم تحریم های غرب است که هنوز چندان بعد کاری نگرفته است و شروع راه است اما بیش از 100 سال استحمار و اسعمار و استکبار غرب را ندیدن اوج بی شعوری است ، کل بازار غرب یک طرف بازار سه میلیاردی چین و هند و روسیه و یک طرف ، این سخن شما همان است که غذب شیطان صفت و تحریم کننده در مخ شما فرو کرده است و الا شرق همیشه شریک تجاری ایران بوده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
انچه در هر رابطه ای اهمیت داره بهرمندی از منفعت برای ملت در ان رابطه است در حال حاضر در ارتباط با هر کشوری از غرب تا شرق جهان اگر بتوانیم منافع خودمان رو در هر زمینه از اقتصادی تا نظامی تامین کنیم برد کردیم والا اگر بگویم چون غرب نشد پس به سمت شرق میل کنیم یک اشتباه راهبردی است بنابراین رنگ و نژاد مهم نیست و تیتر خبر شما اصلا مناسب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
برگشتیم دوره احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
حالا نه که زمان روحانی اوضاعمون گل و بلبل بود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
برای امنیت باید با همسایه دیوار به دیوار نهایت همکاری دوطرفه وجود داشته باشد ولی برای موارد اقتصادی باید نگاه به افق داشته باشیم چراکه تکنولوژی روز به روز در حال بروزرسانی است و بهینه سازی صنعت فقط با اتکا به فن آوری روز دنیا قابلیت رقابت دارد
United States of America
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
چرا نژاد و رنگ چشم و شرقی و غربی رو وسط میکشید. کشوری موفقه که بتونه با تمام ملت‌ها ارتباط داشته باشه. شرق و غرب و عرب و یهود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
غرب با ما چه کرد، جنگ هشت ساله، تحریم چندین ساله، حمایت از صهیونیست،حمایت تسلیحاتی صدام، حمایت از گروه های تروریستی، بازم باید از خوبیهای غرب گفته بشه، خخخخ
Poland
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
خیلی از مواردی رو که گفتی شرق هم داشته جنگ هشت ساله، مشارکت در تحریم چندین ساله، حمایت از صهیونیست،حمایت تسلیحاتی صدام رو شرق هم داشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
به عنوان رهبر شیعیان جهان اولویت اول ما باید حمایت از شیعیان کشورهای دیگر باشد
Poland
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
این عنوان رهبر شیعیان جهان رو چه کسی به ایران داده.ایا از همه شیعیان تو دنیا رای گیری شده؟ عربستان و ترکیه هم ادعای رهبری مسلمانان جهان رو دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
لطفا حداقل نوک دماغت را ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا بهتر از انگلیس و روسیه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
از چه نظر بهتره ؟ تعداد تحریمها ی ضد ایرانیش
به شهادت رساندن سردار سلیمانی
کمک های فراوان به صدام
به شهادت رساندن مسافران هواپیمای ایرانی در خلیج فارس و....
التماس تفکر برای شما و کسانی که مطلب سخیف شما را پسندیده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
رابطه با خوده مردم بیشترین منفعت را دارد، و راهِ آن راست گویی و برگشت اعتماد و سرمایه اجتماعی ملت ، جبران بورس، اجرای قوانینه تصویب شده م۲۷ق حمایت از معلولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
با هر دو طرف به طوری که منافع کشور تامین بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
به نظر من باید با همه دنیا رابطه داشت رابطه ای بر اساس دیپلماسی و برد برد. از کشور های پیشرفته صنعت رو وارد کرد نباید دشمن سازی کرد و نباید دشمن تراشی کرد و نباید به دشمن اجازه نفوذ داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
حتما مثل برجام
برد برد باشد!!!
دشمن سازی دشمن تراشی !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
این دشمن تراشی نیست بلکه دشمن شناسی است ، با گشت در تاریخ 100 ساله ایران می فهمید که ایران دشمن تراشی کرده است یا همواره گرگ ها ی غرب در لباس میش دشمنی کرده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
شعارنه شرقی نه غربی چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
شما ۴دهه عقب هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
حالا دیگه برای این سوال کمی دیر شده!!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
با دوستان مروت // با دشمنان مدارا
آخرین اخبار