دونتسک؛ شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

دونتسک، شریکی جدید برای ایران از سرزمین تزارها در آن سوی دریای سیاه که تکه‌ای کوچک اما اثرگذار برای مقابله با نظام تک قطبی جهانی به رهبری آمریکاست.

دو روز پیش بود که جمهوری فدراتیو روسیه به رغم تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور، نشست اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) را در شهری به همین نام در روسیه برگزار کردند که ماحصل آن بنا به آن‌چه برگزارکنندگان آن عنوان کردند، امضای توافقنامه‌هایی به ارزش قابل توجه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار بود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از سخنرانی ویدئوکنفرانسی ولادیمیر رئیس جمهوری روسیه در این نشست گزارش داد که باوجود تلاش منتفعان از جهان تک قطبی برای حفظ آن به هر قیمتی، باید گفت جهان قطبی به پایان رسیده که رسانه‌های روسیه، مخاطب اصلی اظهارات آقای پوتین درباره پایان یافتن جهان تک قطبی را آمریکا ارزیابی کردند.

اما بنا به گزارش این خبرگزاری روس، در حاشیه این نشست اقتصادی و ذیل یکی از همین توافقنامه‌ها، توافقنامه تجاری و اقتصادی میان اتاق‌های بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دونتسک منعقد شد.

دونتسک شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

تصویری از نمایندگان ایران و جمهوری دونتسک در نشست اقتصادی سن پترزبورگ

بر اساس این قرارداد جمهوری دونتسک که حالا شریک تجاری کشورمان شده، مواردی همچون نورد فلز، چدن، کود‌های معدنی، محصولات فولادی، محصولات شرکت‌های مهندسی زغال سنگ را به ایران صادر خواهد کرد و در مقابل ایران نیز، مصالح ساختمانی و میوه و سبزی به دونتسک صادر می‌کند.

 رئیس جمهوری خلق دونتسک در واکنش به این قرارداد با بیان اینکه توافقنامه‌ای که امضا که به توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین جمهوری ما و جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند، گفته که جمهوری خلق دونتسک امروز یک شریک جدید دارد و حتی با وجود موانع، روابط اقتصادی بین المللی ما در حال گسترش است.

به گفته دنیس پوشیلین، برای جمهوری دونتسک مهم است که در چارچوب توافق، برای کمک به بازسازی زیرساخت‌ها و تضمین تامین مواد غذایی، کاری انجام شود.

گفتنی است؛ مناطق خودمختاری مثل لوهانسک و دونتسک بر اساس منشور سازمان ملل همچون مناطق خودمختاری مثل اقلیم کردستان شمال عراق توانایی انعقاد قرارداد‌هایی به صورت جداگانه از دولت مرکزی را با سایر نقاط دنیا دارند و انعقاد این قرارداد‌ها امری رایج در دنیاست.

دونتسک شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

مناطق روس تبار دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین

 مهدی خورسند، کارشناس مسائل اورآسیا در این باره می‌گوید «این فرض درست نیست که ما فکر کنیم، چون در شرق اوکراین جنگ شده و روسیه در حال حاضر درپی استقلال این مناطق هست پس ما به دنباله این کشور با دونتسک روابط تجاری برقرار کردیم چراکه کشورمان هم اکنون نیز با یکی از مناطق خودمختار جهان یعنی اقلیم کردستان نیز دارای روابط تجاری است.»

اما عقد این قرارداد با راه اندازی کریدور شمال-جنوب نیز همزمان شد که دو کشور ایران و روسیه سال‌ها منتظر انجام آن بودند؛ با راه اندازی این مسیر استراتژیک و ارسال اولین محموله ترانزیتی چندوجهی روسیه از طریق ایران به هند، روسیه و کشور‌های اروپایی از طریق ایران به آب‌های آزاد جنوبی خلیج فارس و دریای مکران، کشور هند و کشور‌های جنوب آسیا متصل می‌شوند.

این کار شناس مسائل اورآسیا معتقد است که همزمانی عقد این دست قرارداد‌ها و راه اندازی کریدور شمال - جنوب یک پروژه مشترک میان ایران و روسیه است که درحال اجرا و رو به جلوست و خبر‌هایی نظیر واگذاری صدهزار هکتار زمین از سوی روسیه به ایران برای کشت فراسرزمینی یا دستور آقای پوتین مبنی بر تسریع در مشارکت روسیه در تکمیل را آهن رشت به آستارانیز از این جنس پروژه‌های مشترک است و ما باید بپذیریم که روس‌ها در یک حصر جغرافیایی هستند که در این میان  ایران تنها مسیر روسیه برای دسترسی به آب‌های گرم (که آرزوی دیرینه روس هاست بوده) است و در مقابل نیز ایران که همیشه رویای تبدیل شدن به مرکز ترانزیت و حمل و نقل دنیا را داشته نیز مترصد است تا از این فرصت استفاده کند.

دونتسک شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

۷۵ درصد مردم استان دونتسک به زبان روسی صحبت می‌کنند و تنها ۲۴ درصد به زبان اوکراینی حرف می‌زنند

مناطقی که در واقع تا سالیان پیش محل درگیری‌های دو کشور روسیه و اوکراین بود و حالا پس از شروع عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین و استقرار نیرو‌های نظامی روسیه در این منطقه و جمهوری همسایه اش یعنی لوهانسک کمی رنگ آرامش به خود گرفته است.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپروپتروفسک تشکیل می‌شود که در واقع استان دونتسک پایتخت غیررسمی آن به شمار می‌رود.

حدود ۵۷ درصد از مردم استان دونتسک از نژاد اوکراینی و ۳۸ درصد روس‌تبار و حدود پنج درصد از سایر نژاد‌ها هستند، اما به لحاظ زبانی که در آن صحبت می‌شود، حدود ۷۵ درصد مردم استان دونتسک به زبان روسی صحبت می‌کنند و تنها ۲۴ درصد به زبان اوکراینی حرف می‌زنند.

دونتسک شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

پس از انقلاب سال ۲۰۱۴ اوکراین مناطقی از این کشور از جمله کریمه و دونتسک اقدام به استقلال کردند

 غلبه سخنوران زبان روسی در این منطقه نهایتا باعث شد تا در ادامه تحولات اوکراین در سال ۲۰۱۴ (انقلاب کرامت یا همان اعتراضات مردمی به  عدم امضای توافقنامه همکاری و تجارت آزاد دولت این کشور با اتحادیه اروپا) و پس از رای مردم شبه جزیره کریمه به جدا شدن خود از اوکراین، روز یکشنبه ۱۱ ماه مه سال ۲۰۱۴ استان دونتسک هم‌زمان با استان لوهانسک شاهد برگزاری یک همه‌پرسی به منظور استقلال از کی‌یف بود تا در این همه‌پرسی بیش از ۸۹ درصد رای‌دهندگان به خودمختاری استان دونتسک رای دهند و به دنبال تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کنند.

مناطق دونباس و منطقه کریمه (که با برگزاری یک همه‌پرسی قانونی در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ و با آرای اکثریت شرکت کنندگان، به روسیه پیوست) تا زمان حکومت نیکیتا خروشچف در شوروی جزئی از جمهوری فدراسیون روسیه شوروی بود که در زمان خروشچف این دو منطقه به جمهوری اوکراین شوروی اعطا می‌شود.

 رئیس جمهور روسیه نیز با یادآوری این موضوع در این باره گفته ما به درخواست مردم دونتسک و لوهانسک برای استقلال از اوکراین در این مناطق حضور داریم و حضورمان قانونی و براساس منشور سازمان ملل است.

دونتسک شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

درواقع روس‌ها معتقدند این مناطق اسلاو نشین بوده و مردم آن از تبار روس هستند و اوکراین درحال نسل‌کشی جمعیت این مناطق است

ولادیمیر پوتین پیش‌تر در سال ۲۰۰۸ نیز پس از به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده آبخازیا و اوستیای جنوبی از گرجستان، با سران این مناطق قرارداد دوستی و همکاری‌های اقتصادی امضا و روابط دیپلماتیک برقرار کرد و به دنبال آن در این مناطق پایگاه‌های نظامی برای دفاع دربرابر تهدید خارجی تاسیس و نیروی نظامی مستقر کرد.

مناطق دونتسک و لوهانسک تاکنون از سوی روسیه، جمهوری چچن، کوبا، ونزوئلا، صربستان و شورای انصارالله یمن به رسمیت شناخته شده و سوریه نیز به دستور بشار اسد رئیس جمهور خود در حال شناسایی برای به رسمیت شناختن این جمهوری‌ها و به دنبال آن برقراری روابط اقتصادی است.

طبق مفاد قرارداد مینسک ۲ که در پسا جنگ اول روسیه و اوکراین منعقد شد و به تایید شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده، روس‌ها در قبال اوکراینی‌ها متعهد شدند تا به تمامیت ارضی اوکراین خدشه‌ای وارد نشود و در مقابل نیز اوکراین متعهد شده بود که نیاز‌های دو جمهوری خودمختار لوهانسک و دونتسک را تامین کند که البته این نیاز‌ها برآورده نشود تا به یکی از بهانه‌های اصلی و قانونی روس‌ها برای حمله به اوکراین تبدیل شود.

دونتسک شریک جدید ایران در آن سوی دریای سیاه

 توافق مینسک ۲ تحت نظر روسای جمهور اوکراین و روسیه و با کمک همتایان آلمانی و فرانسوی در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۵ امضا شد

در حاضر در این مناطق، صنایع سنگینی بسیاری همچون معادن زغال‌سنگ و متالورژی مستقر بوده و گرچه استخراج سالانه زغال‌سنگ از دهه ۱۹۷۰ کاهش یافته؛ دونباس با داشتن ۶۰ میلیارد تن زغال‌سنگ تا پیش از شروع جنگ جدید روسیه و اوکراین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معادن زغال‌سنگ اوکراین به‌شمار می‌رفت.

جمهوری هایی کوچک اما تاثیر گذار در عرصه منطقه‌ای و جهانی که دست کم از جمهوری های سابق شوروی مثل قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان ندارند و به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی که دارند و به نوبه خود می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در روابط بین ایران و همسایه شمالی آن یعنی روسیه داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۷ تير ۱۴۰۱
همه دنیا باید این دو تا کشور رو به رسمیت بشناسن تا دیگه هیچ کشوری جرأت نکنه تو نقشه های آمریکا برای زدن سند شش دنگ به اسم خودش شرکت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۳۶ ۰۲ تير ۱۴۰۱
واقعا خجالت آوره.چقدر خوشحالیم که دونسک که معلوم نیست اوکراینی یا روسی ااست با ماقرارداد اقتصادی بسته .خدا به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
توکل بر خدا، همه تلاشمون برای مبارزه با استکبار آمریکا انجام می دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
حال میده آلبانی داره زورشو میزنه مردم نمیذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
همه شون خانمهای خوشگلن معلوم هست استقبال میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
توافق درستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
این منطقه جزیی از اکراین استدو بس‌.ایران حق ندارد قرار داد غیر قانونی با استان تصرف شده اکراین توسط روسهای جنایتکار ببندد.روسیه کشوری جنایتکار و بدنام است.راهی که ایران میرود به ترکستان میرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
اها چه طور انگلیس جونت افغانستان و بحرین رو که از استانهای ایران بودن از ایران جدا کرده و همه دنیا هم به عنوان کشور مستقل قبولشون کردن چیزی نمیگی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
از رابطه با خودروسیه چی عایدمون شده که از دونتسک فرزند ناخلف روسیه چیزی گیرمون بیاد .
رابطه سالم با کشورهای مطرح دنیا رو نمیتونیم برقرار وحفظش کنیم حالا نوبت دونتسک شده خدا بخیر بگذرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خب
اروپا رفت سمت خلیج فارس
شماهم رفتید سمت روسیه و اوکراین
برجام هم رفت هوا
امیدواریم این داستان ها به نفع مردم و کشور تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
فعلا که قطر داره میدان گازی مشترک با ما را به کمک غربی ها خالی میکند و ما هیچ ما فقط نگاه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
بله دیگه
اروپا میخواد جای خالی روسیه و ورودی اوکراین که بسته شده
با گاز و نفت عرب ها و خلیج فارس پر کنه
Iran (Islamic Republic of)
عاشق حاج قاسم
۱۹:۳۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
به به کار خیلی خوبیه به کوری چشم آمریکا واروپا وغرب گدایان داخلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید استقلال این دو جمهوری را به رسمیت بشناسد وبه طور علنی وآشکار اعلام کند زنده باد پوتین قهرمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
سیاست روسها همینه حتی تو جدا کردن قسمتهایی از کشور ما هم گفتن حاکمان آن مناطق تحت الحمایه ما هستند و چون حکومت مرکزی برای سرکوبشان اقدام کرد با ایران جنگیدن و آن مناطق را بخود ملحق کردن حالا ما هم داریم با این کارخود مهر تایید به تجاوز آنها میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
از انگلیس بگو که افغانستان و بحرین رو از ایران جدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۸:۳۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مبارک است انشا الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مستعمره روسیه اید دیگه لعنت به جفتشون هم آمریکا هم روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خودتون تنهایی تصمیم گرفتید که اون شریک شما باشه؟
منفور هستید خیلی زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
امیدوارم این دست دوستی موقت و برای فرار از وضعیت کنونی اونها نباشه و امیدوارم ایران در این زمینه احساسی و احمقانه عمل نکنه . چون روسها طی سالها منفعت طلبی خودشون رو خیلی خوب به نمایش گذاشتن و ایران همیشه از دوستی با همسایه شمالی خودش ضرر های سنگین کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
یعنی بعد از جنگ بدون ویزا میتونیم بریم اونجا ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم ک کوپن نداشت
۱۵:۴۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خب روس ها سالهاست چشم طمعشون دنبال ایران و خلیج فارسه بجز منافع ملت ایران هیچ چیزی نباید برای سیاست مدار های ایران مهم باشه کمونیست برادر نمیشه والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
برادر شما که کوچن نداشتی حق اضهار نظر منفی و بدبینانه هم نداری . اینقدر هم دنبال رو توهم زده های توطعه نباش لطفا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
امریکا برادرمیشه؟؟؟!!!!عجبا چرابعضیا فقط غرب رو میبینند!!!! بزرگترین خباثت وجنایت غرب وامربکاست وازاین گذشته روسیه صدسال پیش باالان خیلی فرق داره وروسیه دراین سالها هرگز برضدمردم ایران جبهه نگرفته ولی خباثت وجنایت وپلیدی غرب وامریکا درعالم زبانزد ونیازی به یاداوری ندارد وازاین گذشته تجارت باروسیه وکشورهای دوست تجارته وبسیارخوبه وربطی به کمونیست وغیره نداره وقرار هم نیست ربطی داشته باشه فقط مهم دربرابرظلم ودیکتاتوری جنایتکارغرب وامریکا ومزدورانشان ایستادگی وتسلیم نشدن وحلقه به گوش نبودن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
زلنسکی بیچاره کارت دیگر تمامه نوکری بایدن نفتالین یهودی دیگر فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خوبه از این کارا زیاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
عجب. با کشورای عربی و همسایه این طرف خلیج فارس نمی تونند ارتباط داشته باشند حالا با مناطق جدا شده با اجازه روسیه ارتباطربرقرا می کنن.
United States of America
یه آدم
۲۰:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خودشون گفتن با کشورای حاشیه خلیج فارس رابطه نداریم؟ یکم تحقیق کنید قبل هر کامنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
دونتسک قهرمان تا ابد جاودان بمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
این کاری که کشور ما داره میکنه نقض تمامیت ارضی کشورهاست و وجه کشور ما را خراب از اینی که هست میکنه. ما داریم از آمریکا به خاطر نقض حاکمیت کشورها انتقاد میکنیم ولی خودمون هم داریم همین کار رو میکنیم
کشوری به نام دونتسک وجود نداره. این سرزمین جزیی از اوکراینه چه ما خوشمنون بیاد چه نیاد.

مشکل حکومت ما اوکراین سر چیز دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
تا به رسمیت شناخته شدن این مناطق توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا بایستی از هرگونه توافق و شناسایی خودداری کرد این کارها برای کشور و امنیت ملی هزینه داره.چرا برای خوشایند بعضی ها اینکآرو میکنید؟
فردا اگر اوکراین و اروپا و امریکا با ایران مقابله به مثل کردن چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
بس کنید این بی سیاستی ها را
با یک منطقه کوچک که کشور هم نشده ارتباط برقرار می کنیم در مقابل کشوری مانند اکراین را از دست می دیم حساب کتاب هم خوب چیزیه صرف اینکه با آمریکا شاید در آینده دشمن باشه شریک خوبی نمی شه !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خوشحا لیم که نسل کشی این دو کشور نوپا به پایان رسید
United States of America
مبارز
۱۳:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
نظرها فرستاده شد به نام مبارز ، هر کدام تو دهنی محکمیست به طرفداران ابلیس ملعون. انشاالله منتشر شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
منظورت آن پرچم کشور جنایتکاره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
پرچمت را چی میگی مبارز قلابی.
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۳:۵۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
عزیزانی که به مبارز پاسخ داده اند، دقت کنند که هنگام ارسال نظر کسی پرچم انتخاب نمی کند. به احتمال زیاد پرچم بر اساس IP کاربری که نظر ارسال کرده نمایش داده می شود! یا IP واقعی بوده است یا به خاطر استفاده از «... شکن!»
United States of America
مبارز
۲۲:۵۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
نظرهای فرستاده شد به نام مبارز ، هر کدام تو دهنی محکمیست به طرفداران ابلیس ملعون. زیر سایه پرچم ولایت هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
همه دنیا باید این دو تا رو به رسمیت بشناسن و مشت محکمی تو دهن امریکا و اوکراین فتنه گر و خونریز بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خیر. هیچ جا این دو منطقع رو به رسمیت نخواهند شناخت. چون جز خاک اوگراین می باشند و ما از تمامیت ارضی اوکراین دفاع می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۲:۲۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
روسیه،
بزرگترین شکست کشور ایران زمانی رقم خورد که در جنگ جهانی دوم ابراز بی طرفی کرد،یعنی در واقع خودکشی نظامی و سیاسی کرد.
حتی در دستورات دینی خودمون امر بر حفاظت از سه چیز در کتاب مقدس قرآن،به وضوح ذکر شده،
1.جان(که در گستردگی،تعلقات فردی مثل خود،همسر اولاد و در کل مالکیت فردی) و...
2.سرزمین(یا همان دیار،وطن،کشور یا هر اسم دیگه، که اگر ضربه ای از هر نقطه به سرزمین ات وارد بشه مصداق ضربه و صدمه به تک تک افراد آن جامعه است)و...
3.دین،که منشأ عدالت بر جهان رو داره و حفاظت از آن امری واجب بر تک تک افراد شمرده شده،یعنی در هر گوشه دنیا اگر ضربه ای به دین وارد بشه دقیقا مصداق ضربه به جان شخص شمرده میشه،و بر امتداد آن تباهی و....)
جالبه که به هیچ عنوان ما در اصل دین بی طرفی نداریم و تمام پیامبران خداوند و امامان برگزیده خداوند،هیچ کدام حتی ذره ای بی طرفی را عرض و بیان نکرده اند ولو در شدیدترین زمان ها و مکان ها.
در کل و به زبان ساده بی طرفی مصداق بیان اینکه من تشخیص نمیدم حق در کدام سمت قرار گرفته!
و در این صورت(به تاریخ نگاه کنیم، بیش تر از هر کشوری در ایران که بی طرف بود در فاصله جنگ جهانی اول و دوم،و شاید بیشتر از کل کشته شدگان در کشورهای درگیر جنگ،در ایران کشته شدند!،در تاریخ ثبت شده،قحطی نان ایرانیان رو به کشتن نداد سیاست غلط شاهان لعن شده آن کشتار فجیع رو به ارمغان آورد)،شکست ما رقم می خورد،
اما روسیه،کشوری که اگر غلبه سیاست اجازه میداد به والله قسم التماس،جمهوری اسلامی ایران میکرد برای خیلی از مسائل.
هنوز برخی از مسئولین کشور ما نمیدانند کجای دنیا قرار دارند و چه قدرتی از لحاظ فقط جغرافیا دارند!
فقط به دشمنی دشمن نگاه کنید،بعد آن وقت متوجه جایگاه حقیقی ایران زمین میشوید!
علت هزینه های سرسام آور دشمن،بر دشمنی اش چست؟
سخن زیاده اما...
همین که آقای رئیسی الان رئیس جمهور کشور ماست والله قسم آرزوی روس ها بود،که شخصی مقتدر با استقلال سیاسی در رأس قدرت سه قوا در ایران قرار بگیره،که روس ها بتوانند به حرف او اعتماد کنند و غرب رو به عقب برانند از محدوده خود،
آیا فکر کردید که چرا در زمان آقای روحانی،آقای پوتین جلوی ناتو و آمریکا کوتاه می آمد،والله قسم یکی از دلایلش ضعف شدید آقای روحانی در ریاست جمهوری ایران بود!
بله ایران از اینچنین قدرتی در جغرافیا قرار دارد که....
ای کاش مسئولین محترم دقیقا بدانند این مسائل را.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم ک کوپن نداشت
۱۵:۴۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
در اینکه موقعیت استراتژیک و منابع خدادادی فراوون داریم ک شکی نیست؛ ولی حراج کردنش و خام فروشی و مفت دادنش به چین و روسیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
چقدر رقسم جلاله میخوری مگه مجبوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خیلی احساساتی نشو
قسم هم نخور
با این جملاتت در قالب طرفداری، داری روسیه رو به تهاجم متهم میکنی
روسیه خودش گفته چون اوکراین هم مرز ماست و امریکا و اروپا میخوان اونجا لونه کنند، ماهم میریم برای دفاع از اونایی که ازمون کمک خواستند و البته بررسی زوایای حرکت امریکا و اروپا
پس شروع کننده و ادامه دهنده جنگ از نظر روس ها، امریکا و اروپا هستند
و داستان این جنگ و امریکا و اروپا و روسیه
و البته چین و سیاست و اقتصاد و جنگ آب و غذا که از قبل پیش بینی شده
خیلی گسترده تر از خیال من و شماست
United States of America
مبارز
۲۳:۰۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
علی (ع) فرمود : زمان فتنه ها همچون شتر بچه باشید ، نه کوهانی دارد برای سواری و نه سینه ای برای دوشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
امید واریم یک روزی شاهد این باشیم که کشورهای منطقه چنان موقعیتی پیدا کنند که غرب چاره ای جز تعامل حقوق مدار با شرق نداشته باشد و این بساطی که امروز غرب راه انداخته و آمریکا به کمک چند کشور کوچک اروپایی جمع شده اند و خود را جامعه جهانی می دانند و هر قانونی که دوست دارند تصویب می کنند و در سطح جهان اجرا می کنند ، با تحریم های ظالمانه جلو آب و نان مردم مظلومی مثل یمن و افغانستان ووو را می گیرند و با سلاحهای وحشتناک تمام جهان اسلام و حتی کشورهای غیر اسلامی مستقل را تهدید و به خاک و خون می کشند ، پایان پذیرد و چنین خواهد شد ان شاالله . و دروران یکه تازی غرب رو به اتمام است .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
یک بزرگواری می‌گفت سیاستمداران ایران به شدت به دنبال این هستن تا یک سری خارجی به اونها و سیاست‌ خارجی که دارن مشروعیت ببخشند.دونتسک کجای دنیا وجود داره،کدوم سازمان بین المللی استقلالش رو پذیرفته؟بعضی از دوستان حرف از انتخابات میزنن،کدوم انتخابات؟کجا چنین انتخاباتی تایید شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خیلی خوبه کم کم داریم عضو شنگن میشیم دیگه برای رفتن به اروپا نیازی به گرفتن ویزا نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
خدا کند منفعت ببریم اما و اما ها دارد روسیه میخواهد مستقل جلوه دهد و منافع دیگران را در انجا گره زند ما کاری نداریم و مربوط ما نیست فقط ثابت کنید روسیه تا 5سال دیگر حتی خاک خودش را حفظ کرده است جنگ بسیار قدرت مند در راه است طبق برآورد بنده از این جنگ حتما جنگ جهانی با مشارکت اکثر کشورهای جهان شروع میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا اروپا و امریکا کلا گزینه جنگ جهانی را منتفی میدانند و الان هم برای تضعیف روسیه که نتواند جنگ جهانی شروع کند دارد اکراین را حمایت میکند
هر قوی اول ضعیف شد و بعد مرد! روسیه اول تضعیف میشه بعد تجزیه آن هم توسط جنگ های داخلی ! چین هم یا رابطه اش را با غرب درست میکند یا درگیر جنگ های داخلی میشود الان ما در بدترین شرایط جهانی هستیم و اگر با برجام سمت غرب نرویم بعدا باید امتیازهای بمراتب بیشتری بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۱:۲۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
و اما تاریخ و درس آموزی از آن مخصوصا این 200 یا 300 سال اخیر ؛شهید بهشتی می فرمودند ای آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر؛ و حضرت آیت العظملی خمینی (ره) می فرمودند که ، هرگاه رادیو های بیگانه از شما تعریف کردن بترسید و هر گاه بدی گفتند بدانید درست عمل کرده اید؛ ( نقل به مضمون ) نگاه کنید به رسانه های بیگانه و ایسم های خبری که زبان آنها هستند بعد از این پیمان و پیمان های 20 ساله ایران با کشورهای مختلف در آسیا چه می کنند مثل اینکه دارند می سوزند و تو خود بخوان حدیث مفصل از ....
United States of America
مبارز
۱۲:۵۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
درود و سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
دم پوتین گرم . الحق که لایق حکومته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
می بینیم که خودتون تنهایی دارید نظم نوین جهانی را رقم میزنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
شما هم بفرما تشریف بیار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
یانکی وتزار و بپا زیاد نرید بغلشون هرجور بخاند انجام میدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مستقل شد؟
به سلامتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
اوکراین تحت اشغال غرب و یهودیان به زودی ازاد خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
زلنسکی یهودی در آستانه سقوطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
دونتسک آزاد آزاد آزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
درودبر روسیه. خدایا پایان کار اسرائیل و آمذیکا و انگلیس مکار نزدیکاست. دمت گرم فعالان عصای موسی ک نابود کردن اسرائیل رو. از طرفی روسیه هم قطعنامه ضد اسرائیلی نوشته شده. آمریکا هم داره به زوال میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر خودتو هم عقیده هات
-
ناشناس
۱۲:۱۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
کسی که از طرفداران ظالمین امریکایی است نوکری است بدون جیره و مواجب و مجانی با قلاده ای بر گردنش که امریکایی ها محل سگ هم بهش نمی گذارند چون کسی که کشورش را به دیگران بفروشد لایق هیچ چیز نیست جز یک قلاده سگ
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا
مرگ بر صهیونیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر امریکای خونریز و هر کس حامی جنایتاش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
زلنسکی یهودی با ازبابت نفتالین بایدنه توهمی نابودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
منتظر ازادی کل اوکراین از چنگال غرب شکست خورده توهمی و ارتباط با کل اوکراین ازاد هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۳۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
با سلام فقط یک سوال مگه قرار نبود با هر جنگ و درگیری مخالفت بشه مگه قرار نبود به تمامیت ارضی کشورها احترام بشه چجوری پس با این جمهوری های استقلال طلب رابطه برقرار شد... نکنه چون پای روسیه درمیونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
سکوت برای شما بهترین گزینه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
عزیزم این دنیای فانتزی در ذهن داری که جنگ بده و ما باید دوری کنیم و ... . جنگ همیشه بوده و آمریکا و روسیه هر دو جنایتکاران جنگی هستند البته هیچ کشوری در دنیا به پای غرب به خصوص آمریکا در جنایت علیه بشریت نمیرسه. اون چیزی که در حال حاضر مهمه توجه به منافع ملی کشورمون و مسلمانان است. یادمون نره غرب با ما دشمنه و همین تحریم ها نوعی جنگ علیه مردم ماست ولی همون طور که میبینی هیچ کشوری اهمیتی نمیده مردم ما در تحریم وحشیانه غرب قرار داره
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم ک کوپن نداشت
۱۵:۵۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
امریکا و انگلیس و روسیه تمام طول تاریخشون جنگ طلب و استثمار کننده بودن ما منفعت خودمونو در نظر میگیریم نمیخواییم مثل جنگ جهانی 9 میلیون کشته بدیم و کشورمون غارت بشه فقط این وسط باید حواسمون باشه به مار اعتماد نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۶:۴۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
میخواستن لج غربزدگان وغرب پرستان رو در بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
ما خیار صادرات میکنیم و اونا محصولات نورد فلزی. در حالی که ما خودمون تولید کننده فولادیم‌‌. این توافقنامه بیشتر برای مشروعیت دادن به جمهوری های جدید روی نقشه هست و با این اقلام که گفتید به هیچ درد ما نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
ناراحت نشو به هرحال با یه چیزی باید شروع بشه. در ضمن خیار صادر نمی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۸:۲۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
جالبه که دونتسک که یه بخشی از اوکراین هست رو شما به رسمیت میشناسید اما با اسراییل دشمنید. واقعا مردمو چی فرض میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
دونتسک خیلی وقته جز اوکراین نیست
مردم خود دونتسک انتخابات برگزار کردن ولی اسرائیلی ها از جای دیگه اومدن چه ربطی به هم داره غررررررررررررررررررربگددددددااااااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
رژیم صهیونیستی رو با دونستک مقایسه کردن خیلی خنده داره
صهیونیستها که از اروپا و آسیا و آفریقا وارد فلسطین شدند و بر اساس کتاب تحریف شده میخوان حکومت کنند ‌.اما زلنسکی عروسک خیمه شب بازی غرب شد
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۹:۳۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
چرت نگو
یهودی ها اومدن خاک دیگه را اشغال کردن
نمیفهمی یاخودتو به خواب زدی
ولی دونتسک خواهان استقلال خاک خودشونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
چ ربطی داشت. اسرائیل بخشی از هیچ جای دنیا نیست. تکه های پراکنده است ک هیچ جایی در دنیا ندارد
Iran (Islamic Republic of)
فدایی
۰۹:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
یک سوال قوم یهود که پیرو حضرت موسی ، داود ، یوسف و... بودند کجا زندگی میکردند ؟؟!!ازفرعونیان به کجا گریختند قرار بود به کدام سرزمین مقدس وارد شوند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
عزیزم مرم دونتسک که از یک سرزمین بیگانه ی دیگه نیومدن اون سرزمین رو بگیرین و مردمش رو بکشن، این کار اسراییل است و دوما فلسطین جز نشقه تمدنی ماست و باید بهش اهمیت بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
صحیح
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم ک کوپن نداشت
۱۵:۵۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
از موتوری نگیر؛ آذربایجان و ترکمنستان و تاجیکستان و بحرین و افغانستان و ارمنستان هم ی روزگاری جز ایران بودن الان کشور جدان چون مردمشون خواستن ولی اسرائیل مهاجر ن مثل امریکایی ها که مهاجرت کردن بومی های امریکا رو نسل کشی کردن وا صاحب کشور شدن
France
ناشناس
۱۷:۴۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
زلنسکی در جنگ غزه از اسراییل حمایت کرد نماینده مجلسش هم که به ایران میگه تروریست
متحد آمریکا و اسراییل هم هستن
اگر به دنبال پیوستن به ناتو و مستقر کردن سلاحهای ناتو در مرز روسیه نبودن این بلا سرشون نمی اومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
پوزه نجس آمریکا و رژیم صهیونیستی را با این قراردادها به خاک بمالید .
کار درست و عالی و استراتژیکی بود .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۳۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
با همین تفکرات افراطیتون وضعیت مملکت رو به اینجا کشوندین.نمیتونید با کسی دشمن نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
دقیقا کدام پوزه
-
ناشناس
۰۹:۴۵ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
حسین جان این دشمنی نیست تجارته مگه همین شماها نمی گفتید باید با دنیا "تعامل " کرد بفرمایید این هم تعامل دیگه چه دردتونه؟
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۲:۱۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
زارت را برای جواب احمقانه اختراع کردند .پس زارت
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۶:۴۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
حیف این اسم حسین که برتو گذاشتند .اخه مبارزه باظلم وستم وتجاوز میشه افراط گرایی؟
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۶:۵۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
من در تمام نظرات دقت کردم هروقت ما با هر کشوری رابطه برقرارکردیم نوکران غرب یه انگی چسباندند.باهر کشوری تعامل کردیم که ضد ظلم وستم هست اونابرآشفته شدند واین نشان از آن دارد که راهو درست اومدیم
آخرین اخبار