دمی با عشایر+ فیلم

برای دیدن آنجایی که ۲۰ درصد لبنیات کشور را تامین می‌کند باید ۶۰۰ کیلومتر پایت را از پایتخت ایران فراتر بگذاری.

از جمعیت ۲۵۱ هزار نفره ایران که قسمتی از بار تامین لبنیات روی دوششان است، ۲۵ هزار خانوارشان در غرب کشور و استان چهارمحال و بختیاری زندگی می کنند.

مردمانی که سال ها است روش زندگیشان را در کوچ و کوهستان انتخاب کرده اند.

می گویند: بسیار مهمان نواز هستند و در خانه هایشان به روی مردم باز است و با تولیدات خودشان مانند دوغ، ماست، شیر، کره حیوانی، سرشیر و... از آن ها پذیرایی می کنند.

هرچند این دست تفریحات و این جنس سفره ها در خانه شهرنشینان کمتر به چشم می خورد اما با مردمان شهرهای بزرگ یک نقطه مشترک دارند و آن هم بهره مندی از طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها است.

خودشان می گویند: شروع این طرح برایشان نتیجه ای در بر داشته که مردمان عشایر بیشتر حسش می کنند.

برای مثال کره حیوانی را در گذشته کیلویی ۷۰ هزار تومان می فروختند و با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها این محصول را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

هرچند افزایش ارزش تولیدات عشایر نوید چرخش چرخ های زندگی در این منطقه را می دهد اما هنوز کار مسئولان تمام نشده است.

آن طور که عشایر بختیاری می گفتند: پنل خورشیدی، تامین نهاده ها دامی، نیاز به تسهیلات مناسب و.. از جمله مشکلاتشان است که برای رفع آن چشمشان به دست مسئولان دوخته شده است؛ مشکلاتی که کمرنگ شدنشان این فرآورده ها را بیشتر و سفره شهرنشینان را رنگین تر می کند.

آقای حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در خصوص رفع این مشکلات گفت: سه هزار پنل خورشیدی در بین خانوارهای عشایری توزیع خواهد شد و هرسال عملیات ریزش برداری، آواربرداری و مرمت جاده های مواصلاتی اجرا می شود.

تاکنون یک هزار و ۵۰۰ تن نهاده های دامی بین عشایر توزیع شده است.


بیشتر بخوانید


آنچه در کنار همه مشکلات عشایر به چشم می خورد شادمانی آن ها از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در دولت سیزدهم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
رزندگی عشایری زیبای داردهمچنان برپاکردن چادرهای زیبا..ودرست کردن همه لبنیات رامدیون قشقای هاهستین.بله همین صولت الدوله بود..وفرزندانشان بودن که شماهارازنده نگه داشتن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
به جای این کارهای بی خود و هزینه های گزاف دام داری صنعتی را گسترش دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اینقدر مشکلات عشایر زیاد هست که این حرفها توش گمه مگه درسال چند ماه کره هست که کیلویی 200فروخته بشه کلش سه ماه بهار که اونم بیشتر درحال کوچی وباید یابریزی دور یااصلا وقت نمیکنی شیر بدوشی اینکه کره عشایر. الان بره شده کیلو 50 اونم خریدار نداره اصلا با بدبختی باید فروخت آذوقه دام مثلاً جو کیلو 14000 تومان هیچ کسی هم عشایر هیچ کجا نداره که یه دادی براش بزنه این چیزی که نوشتم گوشه کوچکی از مشکلات عشایر هست از مشکلاتش میشه چندین جلد کتاب نوشت و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
با وجودی که احترام زیادی برای عشایر قائل هسم.. ولی عشایر بدلیل. نبود آموزش. آلوده کننده محیط زیست. تا نوک قله ها هستند...بسیار متاسفم. که هیچ ارگانی مسئولیت آموزش بهداشت. و حفاظت از محیط زیست... و مخصوصا.پس ماند را برای عشایر وروستاییان به عهده نمی گیرد...... دوران ما قبل. تاریخ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
باسلام میشه توضع بدهید که این پنل خورشیدی از کجا باید دریافت کرد یا کمک های که به عشایر انجام میدن کجا هستن چرا ما بی بهره هستیم از این همه کمک لطفا راهنمای فرماید یا ادرس بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
ای وای مگه هنوز هم عشایر تو ایران وجود داره،کی میخوایم صنعتی و پیشرفته بشیم،کی میخوایم دامداری مدرن داشته باشیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
عشایر کاری به مدرن بودن نداره . اگه آموزش و پرورش از بین می ره ، عشایر هم از بین میره . تغییراتی در وسایل و ابزارشون به وجود میاد مثل همه ی مشاغل . ولی از بین نمی ره .یعنی خدا کنه هیچ وقت این اتفاق نیفته .
ناگفته نماند که در کشور های دیگه هم به شیوه عشایر هستند و زندگی می کنند . مختص ایران نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
بله زیاد هستن یکیش خودم.که بخاطر این گرانی که همه چیز برداشته بجز دام هیچ راه فراری نیست اگه صدتاش هم بفروشی نمیشه یه کار کوچکی در شهر باهاش درست کرد هیچ راه فراری نیست مگر تمومش کنی بری گدایی
Iran (Islamic Republic of)
م. شریف
۱۹:۵۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا همه دنیا داره به سمت محصولات طبیعی بر میگرده
و سعی میکنن برا دام هاشون چراگاه های طبیعی فراهم کنند حتی دیگه باغ وحش درست نمیکنن مناطق حفاظت شده رو ایجاد کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
بشین سرجات ،ای واای