بیش از ۷۵درصد سالمندان استان خدمات مراقبتی سلامت دریافت کردند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال بیش از ۷۵ درصد سالمندان استان خدمات مراقبتی سلامت را دریافت کردند.

دکتر علی ضامن صالحی فرد از اجرای برنامه سلامت سالمندان با هدف تامین، حفظ و ارتقاء سـلامت سـالمندان خبر داد و اظهار داشت: در این برنامه خدمات پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطر سنجی و مراقبت‌های ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی خون، بررسی و شناسایی اختلالات تغذیه ای، ارزیابی سقوط و عدم تعادل، ارزیابی و شناسایی افسردگی، تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان پستان، تشخیص زود هنگام و غربالگری سرطان کولورکتال (روده بزرگ) بصورت سالیانه برای سالمندان انجام می‌شود.
 
وی افزود: تغییر سبک زندگی در دوران سالمندی با آموزش تغذیه سالم، فعالیت بدنی و سلامت روان وتوان‌بخشی از دیگر برنامه‌های معاونت بهداشت برای سالمندان است.
 
دکتر صالحی فرد گفت: همچنین طرح حمایت و مراقبت از سالمندان پرخطر در راستای افزایش دسترسی سالمندان به خدمات پیشگیری در حال اجراست.
 
وی ادامه داد: در این طرح بیش از ۹۹ درصد سالمندان غربالگری و حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر سالمند بسیار پرخطر (ناتوان/دارای بیماری صعب العلاج/ابتلای همزمان بیش از دو بیماری مزمن) طی سال گذشته شناسایی شد که ۹۰ درصد این افراد مورد ارزیابی و نیازسنجی قرار گرفتند.

وی هدف اصلی این برنامه را جلب مشارکت ادارات حمایتگر، خیرین، سمن‌ها و نهاد‌های مردمی برای ارتقای خدمات مراقبتی و حمایتی سالمندان بسیارپرخطر عنوان کرد.
 
وی افزود: کلیه خدمات مراقبتی سالمندان در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت استان توسط مراقبین و بهورزان ارائه می‌شود.

دکتر صالحی فرد با بیان اینکه دنیا سریعا در حال سالمند شدن است تصریح کرد:. تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲۲% جمعیت دنیا سالمند خواهند بود (یعنی یک نفر از هر ۵ نفر)!

وی افزود: هم اکنون حدود ۱۱% جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و پیش بینی شده سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمند کشور به حدود ۲۸ % برسید.
 
دکتر صالحی فرد ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری نیز (بر اساس آمار سامانه یکپارچه بهداشت -سیب) در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت استان (حدود ۱۱۷هزار و ۵۰۰ نفر) را سالمندان به خود اختصاص میدهند.
 
وی افزود: سالمندی اگر چه بیماری نیست ولی بار بیماری‌هایی نظیرفشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، انواع سرطان، بیماری‌های تنفسی، بی اختیاری ادراری، کاهش قدرت بینایی و شنوایی، ضعف‌ها و درد‌های استخوانی- عضلانی، اختلالات روانی و ... در آن خیلی بیشتر است.
دکتر صالحی فرد افزود: در واقع ســالمندی جمعیــت و بیمــاری هــای دوره ســالمندی، افزایــش روزافــزون نیــاز بــه خدمــات درمانــی ســرپایی و بســتری و بــه تبــع آن افزایــش هزینــه هــای نظــام ســلامت را بــه دنبــال خواهـد داشـت.

وی یادآور شد: همچنین از پیامد‌های سلامتی سالمندی تغییر الگوی شیوع بیماریها، افزایش بار بیماریها، افزایش نیاز به خدمات سرپایی و بستری، افزایش بار اقتصادی بیماری‌ها را می‌توان نام برد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: در اسناد بالادستی بند ۷ سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری درباره تکریم سالمندان نگاه ویژه‌ای به بحران سالمندی و چراغ راهی برای شناخت و ارائه خدمت به سالمندان میباشد:
 
صالحی فرد افزود: فرهنگسازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط مناسب برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب وتوانمندی‌های سالمندان ضروری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار