باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می‌دهد؛

خشکیده شدن رؤیای مادری با هزینه‌های سرسام آور درمان ناباروری+فیلم

هزینه‌های بالای درمان ناباروری، در آغوش کشیدن فرزند را برای زوج‌های نابارور به آرزو تبدیل کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، سال هاست که با هزاران امید و آرزو ازدواج کرده اند؛ مشکلات را به جان خریده تا سر و سامان بگیرند و طعم شیرین پدر و مادر شدن را بچشند.

طعم شیرینی که با بروز اولین نشانه‌های ناباروری و دیدن برگه‌های آزمایش مشکل دار همچون بختکی بر سرشان فرود می‌آید.

اما این تازه شروع راه است، حالا باید علاوه بر مشکلات روحی و بعضا جسمی، رنج پرداخت هزینه‌های گزاف درمان را هم تحمل کنند؛ گاهی هم فشار خانواده‌ها و حرف مردم، راهی جز جدایی و طلاق را پیش پایشان نمی‌گذارد.

در حسرت چشیدن طعم خوش فرزندآوری

انتظاری شیرین که هزینه‌های سرسام آور و انتظار‌های طولانی آن را تلخ کرده است، انتظار برای در آغوش کشیدن فرزندی دلبند؛ شیرین‌ترین لحظه‌ای که ۲ هزار و ۵۰۰ زوج نابارور در خراسان جنوبی برای تجربه کردن آن لحظه شماری می‌کنند، اما هزینه‌های کمرشکن آن امانشان را بریده است.

این بار برای به تصویر کشیدن درد درمان ناباروری راهی یک کلینیک دولتی در مرکز شهر بیرجند شدیم.

سالن‌های انتظار با انبوهی از مراجعه کنندگان پر شده بود؛ هر کدام پرونده‌ای در دست داشتند و منتظر برای شنیدن خبری امید بخش.

تعداد زیادی از زوج های نابارور در مراکز درمان هستند

در این گفتگو پای درد دل چند زن و مرد نابارور نشستیم؛ افرادی که سالهاست درگیر ضربه‌های روحی ناشی از ناباروری هستند و سالانه زمان زیادی از روز‌های زندگی مشترک خود را در کلینیک‌های ناباروری و انتظار‌های طولانی برای شنیدن یک خبر خوش می‌گذرانند.

یکی ازخانم‌هایی که در سالن بود پذیرفت تا با ما مصاحبه کند؛ او می‌گوید: ۱۰ سال است که برای درمان در رفت و آمد هستم، کار یک ماه و دو ماه نیست.

اشک هایش را با انگشتانش پاک می‌کند و گفت: مادر ۹ جنین بودم، اما قلب هیچکدام شان تشکیل نمی‌شد و در حال حاضر فرزندی ندارم.

او گفت: الان هم باید ۱۰ میلیون تومان برای عمل IVF بدهم، اما باز هم مطمئن نیستم این عمل نتیجه می‌دهد یا نه.

هزینه‌های بالای درمان، نمک بر زخم زوجین نابارور

 وطن دوست یکی دیگراز مراجعه کنندگانی بود که همراه با همسرش از اسدیه برای درمان آمده بود.

او به ما گفت: ۱۳ سال است که ازدواج کردیم، اما هنوز فرزندی نداریم؛ ۲ سال است که راه درمان را در پیش گرفتیم، اما تاکنون نتیجه‌ای ندیده ایم.

او گفت: تحت پوشش بیمه روستایی هستیم که کفاف هزینه‌های بالای درمان، تأمین دارو و رفت و آمد را نمی‌دهد.


بیشتر بخوانید


وطن دوست گفت: هزینه‌های درمان در کلینیک‌های خصوصی آنقدر بالاست که یا باید قید درمان را بزنیم یا هم تنها یک بار عمل پرخطر لقاح مصنوعی را انجام بدهیم و درمان را تا نیمه رها کنیم.

این شهروند در انتظار فرزند گفت: هزینه تهیه دارو هم زیاد است، هر آمپول ۴ تا ۵ میلیون قیمت دارد آن هم اگر پیدا شود!

او گفت: ما هم مثل بقیه زوج‌ها دوست داریم فرزندی داشته باشیم، اما به دلیل هزینه‌های زیاد و درآمد کم کارگری نمی‌توانیم سیر درمان را کامل کنیم. با وجود اینکه ۸۵ درصد هزینه‌ها تحت پوشش بیمه است، اما تأمین باقی هزینه‌ها باز هم سخت است، کاش مسئولان برای حمایت از ما چاره بهتری بیندیشند.

وقتی گریه ۱۱۴ نوازد لبخند را بر لبان زوج‌های خسته از انتظار نشاند

هزینه هر دوره درمان ناباروری در مراکز دولتی ۸ تا ۹ میلیون و هزینه کامل آن از ۲۴ تا ۲۷ میلیون تومان است این درحالیست که در مراکز خصوصی این هزینه دو تا سه برابر بیشتر است.

چهار سالی می‌شود که مرکز درمان ناباروری دولتی در خراسان جنوبی، زوج‌های نابارور استان را امیدوارتر به ادامه درمان کرده است.

مرکز درمان ناباروری بیرجند امیدها را زنده کرده است

زوج‌های نابارور می‌توانند به جای طی مسافت به استان‌های دیگر با مراجعه به این مرکز، بسیاری از هزینه‌ها از جمله هزینه‌های رفت و آمدشان را کاهش دهند.

وارد مرکز که شدیم تصویر ده‌ها نوزاد که با همت متخصصان این مرکز به دنیا پا گذاشته بودند، روی دیوار‌ها نصب شده بود.

خالدی مسئول مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند به ما می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ که این مرکز شروع به کار کرده تاکنون هزار و ۳۵۰ پرونده برای زوج‌های نابارور تشکیل شده است که با روش‌های درمانی ۱۱۴ نوزاد متولد شده اند.

اولین عمل IVF در خراسان جنوبی انجام شد

مرکز درمان نازایی و ناباروری رویش در سال ۱۳۹۵ تأسیس شد و از همان ابتدا نوزادانی با روش IUI در این مرکز به دنیا آمدند، اما بخش IVF یا لقاح داخل رحمی را در این مرکز نداشتیم.

خالدی مسئول مرکز درمان ناباروری رویش بیرجند گفت: دو نفر از متخصصین زن بومی بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در این مرکز شروع به فعالیت کردند و در حال حاضر چرخه فعالیت این مرکز در زمینه IVF به طور کامل راه اندازی شده است که زوج‌های نابارور می‌توانند در استان خودمان این خدمات را دریافت کنند.

آزمایشات و عمل های مختلف در مرکز درمان ناباروری انجام می شود

خالدی گفت: بسته حمایتی وزارت بهداشت، ۹۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و تنها ۱۰ درصد هزینه‌ها به عهده زوج‌های نابارور است.

به گفته این مسئول، بسته حمایت از زوج‌های نابارور در دستور کار سازمان‌های بیمه گر قرار گرفته است و درصدد هستیم تا با مذاکرات انجام شده با بیمه‌ها این پوشش دهی‌ها را کامل کنیم.

۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت

هر چند به گفته مسئولان ۸۵ درصد هزینه‌های ناباروری را دولت، آن هم فقط به زوج‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می‌کند، اما در این میان تکلیف روستائیانی که زیر پوشش هیچکدام از این نهاد‌ها نیستند چه می‌شود؟

برای پیگیری مشکلات زوج‌های نابارور به سراغ اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی رفتیم؛ او در پاسخ گفت: بسته خدمتی درمان ناباروری در شهریورماه امسال در هیأت وزیران مصوب شد و دبیرخانه شورای عالی بیمه در ۲ آذرماه دستورالعمل خرید راهبردی خدمت را ابلاغ کرده است.

او گفت: بر اساس این ابلاغیه ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است، برای مثال اگر تعرفه IVF دو میلیون تومان باشد تنها ۱۰ درصد آن را که ۲۰۰ هزار تومان می‌شود، مراجعه کنندگان پرداخت می‌کنند.

مردم از هزینه های بالای درمان ناباروری گلایه دارند

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی البته می‌گوید: تعرفه‌های حق ویزیت، انجام آزمایشات و سونوگرافی و تأمین دارو در مراکز دولتی پوشش داده می‌شود، اما در بخش‌های خصوصی مشمول ما به التفاوت خواهد شد.

او در خصوص گلایه مردم در مورد نبود خدمات کامل درمانی در مرکز ناباروری دولتی نیز گفت: در پی گفتگو‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم مقرر شده تا تمامی خدمات را در همین مرکز فراهم کنیم و هزینه‌ها را به صورت بسته‌های خدماتی پرداخت خواهیم کرد.

دست گیری از زوجین نابارور با پرداخت وام ۵۰ میلیونی

براساس مصوبه قانونی بودجه سال ۱۴۰۰ تمام سازمان‌های بیمه گر و وزارت بهداشت مکلف به تحت پوشش بیمه‌ای قرار دادن خدمات ناباروری هستند؛ به همین منظور برای تشویق زوجین نابارور یک وام به مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای ۳ دوره درمان آن‌ها در نظر گرفته شده است.

ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور گفت: وزارت بهداشت و بیمه سلامت به صورت جدی پیگیر ارائه خدمات ناباروری و اعطای تسهیلات به ۴ میلیون زوج در کشور هستند، خانواده‌ها برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی می‌توانند هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی این دسته از خدمات را دریافت کنند.

انجام خدمات درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است

او گفت: امیدواریم با ارائه این خدمات، نرخ رشد جمعیت در آینده نزدیک افزایش یابد، زیرا در چند سال اخیر میزان باروری در کشور رو به کاهش بوده است.

خسته از انتظار، اما امیدوار به درمان

هزینه‌های درمان ناباروری، ماهانه هزینه‌های سنگینی را به زوج‌های نابارور تحمیل می‌کند.

اگر‌چه هزینه درمان ناباروری در کلینیک‌های دولتی پایین‌تر از کلنیک‌های خصوصی است، اما همین هزینه‌های کم هم برای بسیاری از زوج‌های نابارور به علت مشکلات مالی زیاد است.

برخی زوج‌ها به دلیل نداشتن هزینه‌های درمان حتی قید ادامه درمان را می‌زنند که رفع این دغدغه، حمایت بیشتر دولت را می‌طلبد.

بسیاری از زوج ها قید ادامه درمان ناباروری را می زنند

اگرچه مسئولان در کنار پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان، راه حلی به نام تسهیلات را پیش پای زوج‌های نابارور گذاشته اند، اما با توجه به ناتوانی در پرداخت هزینه‌های باقیمانده، بهتر نیست این تسهیلات بلاعوض باشد تا پرداخت اقساط سنگین و چند ساله؟

زوج‌هایی که ۱۰ تا ۱۵ سال در انتظار شیرین فرزند دار شدن هستند را نباید همچنان در حسرت در آغوش کشیدن نوزاد گذاشت.

گزارش از فاطمه آریان پور

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۵ دی ۱۴۰۰
ماهم چن ساله داریم روشای درمانی رو انجام میدیم اونم جاهای خصوصی ولی کو نتیجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۱ دی ۱۴۰۰
واقعا هزینه های بالایی داره خدا رحم کنه به زوج های نابارور
آخرین اخبار