جان کری: بایدن نمی‌دانست قرارداد با استرالیا چنین واکنشی در فرانسه ایجاد می‌کند

نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور اقلیمی معتقد است که بایدن از عواقب تصمیم خود برای قرارداد با استرالیا آگاه نبود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان کری که در حال حاضر نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور اقلیمی است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی BFMTV گفت بایدن نمی‌دانست قرارداد با استرالیا چنین واکنشی در فرانسه ایجاد می‌کند.
«او به معنای واقعی کلمه از آن چه اتفاق افتاد آگاه نبود.»

کری در ادامه گفت بایدن فقط وقتی از این مسئله آگاه شد که از وزیر امور خارجه سابق در مورد این مسئله پرسید.

وی در ادامه برای عادی سازی آنچه به وقوع پیوسته است گفت: بایدن بسیار به افزایش روابط بین دو کشور پایبند است و می‌خواهد مطمئن شود که این اتفاقی کوچک در گذشته بوده و ما می‌توانیم برای رسیدن به آینده‌ای مهم‌تر آن را پشت سر بگذاریم.

جان کری که روز دوشنبه با امانوئل مکرون گفتگو کرده است گفت هر دو کشور این را می‌دانند که مسائل بزرگ‌تر و مهم‌تری برای ما وجود دارد که در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

برای مثال، وی از سلاح‌های هسته‌ای، جنگ‌های سایبری و تغییرات اقلیم سخن گفت و افزود می‌توان برای صحبت درباره مسائل مهم از آنچه رخ داده گذر کرد.

گفتنی است ماه گذشته استرالیا قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خود با فرانسه را فسخ کرد و به جای آن با آمریکا و انگلیس قرارداد جدیدی امضا کرد که چنین اقدامی خشم مقامات فرانسوی را در پی داشت.

در پاسخ، فرانسه به دستور امانوئل مکرون سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند.

در پی واکنش‌ها به این بخش از سخنان کری که گفته بود «بایدن از این ماجرا چیزی نمی‌دانست» کمی بعدتر، سخنگوی کری ابراز داشت که منظور وی تنها احساسات فرانسوی‌ها بوده است. نه جزئیات یا تصمیم‌گیری درباره قرارداد.

با این حال، ناتوانی بایدن در کنترل امور آمریکا در ماه‌های گذشته مورد انتقاد بسیاری از افراد و مقامات بوده است. مایک پنس روز گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت بایدن در امور بین‌الملل ضعیف عمل می‌کند و فقط در مواجهه با مردم آمریکا اقتدار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار