پایبندی به توافق تایوان حاصل تماس تلفنی بایدن و همتای چینی وی

رئیس جمهور آمریکا با اعلام خبر رایزنی تلفنی با همتای چینی خود از پایبندی هر دو طرف به توافق تایوان خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تماس تلفنی خود با شی جین‌پینگ، همتای چینی خود گفت: هر دو قرار است بر پایبندی به توافق تایوان پایبند بمانیم.

بایدن بی توجه به این موضوع که این آمریکاست که علی‌رغم هشدار‌های چین به اقدامات تحریک‌آمیز درخصوص تایوان دست می‌زند، گفت: این موضوع برای وی کاملا روشن شد و فکر نمی‌کنم که شی جین‌پینگ باید چیزی جز تبعیت از توافق تایوان را محقق کند.

از سوی دیگر طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود اینکه دولت چین نسبت به سفر و تماس مقامات غربی با تایوان هشدار داده، اما وزارت خارجه تایوان اعلام کرده است که، قرار است گروهی از سناتور‌های فرانسوی از جمله وزیر دفاع سابق این کشور، هفته جاری عازم تایپه خواهند شد و با مقامات تایپه دیدار می‌کنند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند و این سفر در حالی است که چین طی چهار روز ابتدای ماه اکتبر، تقریباً ۱۵۰ فروند هواپیمای جنگی را در حریم پدافند هوایی تایوان به پرواز درآورده است.

دریای جنوبی چین به عنوان یکی از گذرگاه‌های آبی استراتژیک بین الملل مورد مناقشه جدی میان چین و کشور‌های این منطقه است. چین این منطقه را تحت حاکمیت خود می‌داند، در حالی که تایوان با حمایت آمریکا با این امر مخالف است.

دولت چین با اشاره به اظهارات جدید مقامات آمریکا که پکن را مقصر اصلی در تنش‌ها بر سر جزیره تایوان دانسته‌اند، اعلام کرد واشنگتن خود مسئول اصلی ناآرامی‌ها و تنش‌ها در این منطقه است و با انتشار بیانیه‌ای به این اظهارات آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «آمریکا باعث و بانی تحرکات و ناآرامی‌هاست و با فروش سلاح و کشتی‌های جنگی به تایوان به صلح منطقه آسیب می‌رساند. چین مخالفت قاطع خود را اعلام می‌کند و اقداماتی برای مقابله انجام خواهد داد.»

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: «دخالت در استقلال تایوان ورود به یک بن‌بست است، زیرا چین هرگونه توطئه‌ای از این دست را از بین خواهد برد. عزم و اراده چین برای حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تزلزل ناپذیر است.»

آمریکا سالهاست در اختلافات سیاسی میان چین و تایوان یکی از متحدان نظامی اصلی تایوان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تایوان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار