کشاورزان به گوش باشید؛ آفت زنگ زرشک در کمین باغ های یاقوت سرخ

مبارزه مکانیکی و شیمیایی با آفت زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، یوسفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، بیرجند، سربیشه و قاین را از شهرستان‌های درگیر با آفت زنگ زرشک اعلام کرد و گفت: در سال زراعی جاری ۴۵۰هکتار مبارزه شیمیایی و ۸۰۰.۵هکتار مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) در باغات درگیر آفت زنگ زرشک انجام شد.

وی افزود: در شهرستان درمیان ۲۰۰هکتار مبارزه شیمیایی و ۱۰۰هکتار مبارزه غیرشیمیایی، در شهرستان زیرکوه ۱۶۲هکتار مبارزه شیمیایی و ۶۰۰هکتار مکانیکی، در شهرستان بیرجند ۶۶هکتار مبارزه شیمیایی، شهرستان سربیشه ۲۰هکتار شیمیایی و در شهرستان قاینات نیم هکتار مبارزه شیمیایی و نیم هکتار مبارزه غیرشیمیایی انجام شد.

یوسفی با بیان اینکه سطح آلوده به آفت زنگ زرشک در سال زراعی جاری هزار و ۱۷۲هکتار بوده است افزود: در برخی از باغات به دلیل شدت بیماری چند بار مبارزه انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) شامل هرس و سوزاندن شاخه‌های آلوده، نصب کارت در باغ، خروج شاخ و برگ و میوه آلوده از باغ و در روش مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مناسب به محض مشاهده علایم، با راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات است.

وی گفت: در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با بیماری زنگ جارویی زرشک، به ۳۰تا۳۵ درصد باغات خسارت وارد می‌شود و میوه‌های خشک و کم آب هستند.

یوسفی خشکسالی‌های متوالی، رعایت نکردن دوره آبیاری، ضعف درختان ناشی از فقر خاک‌ باغ ها از لحاظ مواد غذایی، پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها و نوسانات دمایی شدید را علل بروز بیماری زنگ جارویی زرشک عنوان کرد.

دیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پایش مستمر باغات زرشک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان، تجهیز ناوگان سمپاشی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای انجام دقیق و بموقع سمپاشی، استفاده از نیرو‌های بسیج سازندگی در شهرستان‌ها برای اجرای عملیات مبارزه و کنترل این بیماری، توصیه به انجام هرس و مبارزه شیمیایی و توزیع سموم رایگان برای تشویق کشاورزان برای انجام به موقع مبارزه با این بیماری را از اقدامات جهاد کشاورزی برای کنترل بیماری زنگ زرشک برشمرد.

علائم آفت زنگ زرشک شامل ظهور لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه‌های جوان و میوه‌ها در ابتدای شروع آفت زنگ زرشک است و سپس با پیشرفت آفت، علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می‌شود.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.