جدیدترین روش اندازه گیری زلزله

ژئوفیزیکدان دانشگاه استنفورد فناوری جدیدی را کشف کرده که می‌تواند با تشخیص حرکت پوسته زمین، درک ما را از زلزله تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از engineering.stanford، اکثر مردم لرزه نگار‌ها را می‌شناسند. این دستگاه‌ها ابزار‌های فوق حساسی هستند که هر تغییر کوچکی را در پوسته سیاره زمین ثبت کرده تا دانشمندان بتوانند با بررسی این اطلاعات شدت و مکان زلزله را پیش بینی کنند. اما آیا می‌دانستید که جدیدترین روش اندازه گیری زلزله شامل کابل‌های فیبر نوری است که داده‌های اینترنت را در سراسر جهان حمل می‌کند؟

اندازه گیری شدت زلزله

روش جدید محققان استنفورد برای اندازه گیری شدت زلزله

بیوندو بیوندی، ژئوفیزیکدان دانشگاه استنفورد می‌گوید: "انرژی‌های آزاد شده ناشی از زلزله باعث می‌شود کابل‌های فیبر نوری کمی کشیده و منقبض شوند و با استفاده از الگوریتم‌های دقیق ریاضی، می‌توان شدت زلزله را اندازه گیری و هر متر کابل فیبر نوری را به یک لرزه نگار بالقوه تبدیل کرد که سبب افزایش چشمگیر داده‌های متخصصان در زمینه زلزله نگاری می‌شود."

آرایه‌های حسگر بیوندی آنقدر حساس هستند که می‌توانند سوراخ‌ها، رانش زمین و حتی خراب شدن زیرساخت‌های شهری را تشخیص دهند، این فناوری‌های جدید و راز‌هایی که ممکن است در آینده فاش کنند در حال ظهور هستند. به هر حال دانشمندان در نقاط مختلف جهان از به روزترین فناوری‌ها برای تشخیص شدت زلزله‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند جلوی خرابی‌های احتمالی این بلای طبیعی را بگیرند.

دانشگاه استنفورد

با گسترش روزافزون علم و فناوری به زودی شاهد ابزار‌های هوشمندی خواهیم بود که علاوه بر تشخیص شدت زلزله‌ها بتوانند با آگاهی رسانی به موقع به مردم از  جان انسان‌ها در مقابل خطرات زلزله محافظت کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار