سخن روز؛

آب شفابخش یا باران اردیبهشتی ؟

با شروع ماه اردیبهشت، خیلی‌ها خودشان را برای جمع آوری آب نیسان آماده کرده اند. آبی که می‌گویند شفابخش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  «آب شفابخش»؛ باوری دیرین و البته با ریشه‌هایی دینی که آب باران اردیبهشتی را مقدس می‌دانستند و مایه شفا.

آبی که به «آب نیسان» شناخته می‌شود قدیم ترها، باران‌های اردیبهشتی که شروع می‌شد، بازار کاسه‌ها و کوزه‌ها حسابی داغ می‌شد و هرکس هرطور که می‌توانست سهمی از آب باران اردیبهشتی برای خود برمی داشت تا حاجتش براورده شود و شفا بگیرد. سنتی که ریشه در روایت‌های اسلامی نیز دارد.


بیشتر بخوانید


چرا نیسان؟

در «دائره المعارف بزرگ اسلامی» جلد سوم صفحه ۳۰۹۷ درباره «نیسان» این طور آمده است: «ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏ رود.

«علی اکبر دهخدا» هم در لغتنامه اش نیسان را این طور توضیح داده است: «نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن ۳۰ روز است»

مطالعه منابع دیگر هم نشان می‌دهد که ماه نیسان، از ۲۳ فروردین تقویم جلالی که تقویم جلالی ایران است و ۳۰ روز ادامه دارد. یعنی تقریبا همان با اردیبهشت ماه تقویم خورشیدی؛ بنابراین باران‌های بهاری که همزمان با این ماه باشد به «باران نیسان» معروف شده و آب این باران‌ها را هم «آب نیسان» می‌نامند.

خواص آب نیسان چه قدر مستند است؟

معروف‌ترین سند موجود درباره خواص آب نیسان، روایتی است که سید ابن طاووس (ره) در کتاب «زادالمعاد» دراین باره نوشته است. روایتی که در کتاب ارزشمند «مفاتیح الجنان» هم به آن اشاره شده و این طور شروع می‌شود: «روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند، رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وارد شد و به ایشان سلام کرد، و اصحاب جواب سلام ایشان را گفتند حضرت فرمودند:آیا مى‏خواهید دوایى را که جبرییل به من تعلیم داد که نیازمند دواى پزشکان نباشم به شما تعلیم دهم؟ امیر المؤمنین علیه السّلام‏ و سلمان و دیگران پرسیدند آن دوا چیست؟»

  پیامبر اسلام (ص) چگونگی جمع آوری آب باران در ماه نیسان را به امام علی (ع) تعلیم فرمودند. براساس این روایت پیامبر اسلام (ص) درباره فواید آب نیسان هم ویژگی‌هایی از قول جبرئیل (ع) ذکر کردند.


بعضی از این ویژگی‌ها به اختصار عبارتند از:
شفای درد‌های جسمی
درمان نازایی
درمان سردرد
درمان درد چشم با چکاندن قطره‌ای از آب نیسان به چشم
استحکام ریشه دندان‌ها
پیشگیری از سرماخوردگی و زکام
پیشگیری از بیماری‌های پوستی


آداب جمع آوری و نوشیدن آب نیسان چگونه است؟


مطابق روایت سید ابن طاووس در کتاب زادالمعاد، چگونگی جمع آوری و نشیدن آب نیسان به این شرح است:

پس ازآن که آب نیسان را در ظرفی جمع کردند، سوره‌ها و ذکر‌هایی را به این ترتیب خوانده و بر آب می‌دمند.
۷۰ مرتبه سوره حمد
۷۰ مرتبه سوره‌های چهار قل (شامل سوره‌های توحید، ناس، فلق و کافرون)
طبق روایتی دیگر ۷۰ مرتبه سوره قدر
۷۰ مرتبه اللّه اکبر
۷۰ مرتبه هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه
و ۷۰ مرتبه صلوات می‌فرستند.

سپس آن آب را هفت شبانه روز در تدو نوبت صبح زود و وقت غروب به نیت شفا و برآورده شدن حاجت می‌نوشند.

چند سوال؟

 اگر آب باران نیسان را برای اطمینان از تمیز بودنش بجوشانیم بعد اذکار را بگوئیم آیا این جوشاندن اشکال ندارد؟

جواب: در روایات، منعی در این زمینه نیامده است، لذا اشکالی ندارد.

  چه میزان از این آب را باید در این هفت شبانه روز بخوریم چندقاشق غذاخوری کافی است؟

جواب: در روایت آمده است که «وَ تَشْرَبُ مِنْ ذَلِکَ الْمَاءِ غُدْوَةً وَ عَشِیَّةً سَبْعَةَ أَیَّامٍ مُتَوَالِیَاتٍ» (مهج الدعوات و منهج العبادات، ص ۳۵۶) یعنی هفت روز، پشت سر هم، صبح و شب، خورده شود، تعیین مقدار هم نشده است؛ لذا هر مقداری که بخورید همین که جرعه‌ای از آب ولو به اندازه ته استکان هم باشد، خوردن محسوب می‌شود و کفایت می‌کند.

  آیا یک نفر می تواند اذکار را بخواند و بعد بقیه هم از خواص این آب بهره ببرند؟

جواب: بله، همین طور است. در روایت بطور مطلق آمده «یَرْفَعُ عَنِ الَّذِی یَشْرَبُ مِنْ هَذَا الْمَاءِ کُلَّ دَاءٍ» (همان)، یعنی هر کسی که از این آب بخورد، بیماری از او دور می‌شود؛ لذا همین که کسی بر این آب، آن سوره‌ها و اذکار را خوانده باشد، هر کسی که از آن بخورد، از آثار و برکاتش بهره مند می‌شود. البته این آثار و برکات، برای کسی که سوره‌ها و اذکار را خوانده باشد، بیشتر است.

بنابر این، اگر یک نفر همه این سوره‌ها و اذکار را بخواند، استفاده دیگران از آب، اشکالی ندارد و آثار و برکاتش نصیب آن‌ها هم می‌شود.

در ضمن، می‌توان این کار را دسته جمعی انجام داد، یعنی خواندن سوره‌ها و اذکار را میان چند نفر تقسیم کرد. این هم اشکالی ندارد؛ البته «علامه مجلسى (ره)» در این خصوص مى گوید: «الأفضل لو تقرأ السور جماعیا بأن یقرأ کل واحد مجموع تلک السور و الأذکار سبعین مرة، ففائدت‌ها لمن یقرأ‌ها أعظم و ثواب‌ها أکثر»؛ بهتر آن است که اگر به صورت دسته جمعى مى خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره‌ها و اذکار را هفتاد مرتبه بخوانند؛ فوائد این آب نسیان، برای کسی که سوره‌ها و اذکار را می‌خواند، بیش از دیگران است و ثوابش نیز بیشتر است. (زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص ۳۳۰) 

 هرچند خوردن آب باران در این محدوده زمانی به‌علت تأثیر کواکب و صور فلکی خاص در این موقع از سال توصیه می‌شود، اما بهتر است با توجه به شیوع ویروس کرونا، با رعایت موازین بهداشتی باشد تا ضمن بهره گیری از ثواب و خواص آن، از ابتلای به بیکاری کرونا هم جلوگیری شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار