وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از اعلام نگرانی برای اشتغال دانشگاهیان تا پرداخت پژوهانه ۶۰ میلیونی به دانشجویان دکتری‌

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «آزمون وکالت ۲۲ اسفند برگزار می‌شود + جزئیات»، «مهارت در هیچ جای سیستم اداری و استخدامی دولت جایگاهی ندارد»، «نحوه ثبت نام غیرحضوری کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور اعلام شد»، «نگاه سکولاریسم غربی‌ها موجب تمسخر دین در دانشگاه شده‌ است»، «پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری؛ حقی که پایمال شد/ نوربالای مجلس برای احقاق این حق»، «با مشکل اشتغال دانش آموختگان مواجه هستیم»، «دانشجوی دکتری باید ۴۰ تا ۶۰ میلیون دریافتی داشته باشد»، «دوسوم دانشجویان علمی کاربردی شاغل هستند»، «۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین می‌کند یا بی عدالتی را؟!» و «تفاوت حقوق اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت و علوم یک نارضایتی قدیمی است» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود. 

آزمون وکالت ۲۲ اسفند برگزار می‌شود + جزئیات

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگو و مدیرکل سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،گفت: آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۳۹۹ در صبح روز جمعه ۲۲ اسفند ماه ۹۹ در ۳۱ شهرستان برگزار خواهد شد. فرآیند برگزاری آزمون صبح از ساعت ۸:۳۰ آغاز و در‌ب‌های ورود به جلسه امتحان در ساعت ۸:۰۰ صبح بسته خواهد شد، لذا متقاضیان باید قبل از بسته شدن در‌ب‌های ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

مهارت در هیچ جای سیستم اداری و استخدامی دولت جایگاهی ندارد

رضا حاتم زاده معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در هیچ کجای سیستم اداری و استخدامی دولت جایگاه مهارت به مفهوم توانایی‌های شغلی دیده نمی‌شود و ملاک برای دولت مدرک تحصیلی است.

نحوه ثبت نام غیرحضوری کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور اعلام شد

 امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: کلیه پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور از ۱۴ لغایت ۱۹ اسفند فرصت دارند با مراجعه به سیستم گلستان جهت ثبت نام غیرحضوری اقدام کنند.

نگاه سکولاریسم غربی‌ها موجب تمسخر دین در دانشگاه شده‌ است

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: غرب با نگاه سکولاریسم شرایطی ایجاد کرده است که اگر در محیط دانشگاهی به دین نگاه کنیم مورد تمسخر قرار می‌گیریم؛ در حالی که دین قاعده مندترین امر برای رشد و تعالی انسان است.

عاملی تصریح کرد: بنابراین اگر دین را برای مسیردهی به آینده قرار دهیم شاهد پیشرفت خواهیم بود؛ در بیانیه گام دوم انقلاب هم به آینده مطلوب توجه شده است.

پرداخت پژوهانه به دانشجویان دکتری؛ حقی که پایمال شد/ نوربالای مجلس برای احقاق این حق

یکی از بزرگترین مشکلات دانشجویان دکتری این است که شیوه جذب آن‌ها در ایران با کشور‌های خارجی از زمین تا آسمان تفاوت دارد. دانشجوی دکتری در کشور ما  در وهله اول یک دانشجو و در نهایت امر و با ارفاق یک پژوهشگر شناخته می‌شود، در حالی که در کشور‌های خارجی دانشجویان مقطع دکتری بابت تحصیل در این دوره حقوق دریافت می‌کنند.

اما زخم کهنه و دردآور دانشجویان مقطع دکتری در کشور ما این است که این دانشجویان از حقوق اولیه خود یعنی انجام پژوهش و دریافت مبلغی بابت پژوهانه محروم هستند.  

با مشکل اشتغال دانش آموختگان مواجه هستیم

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از آسیب‌هایی که در کشور وجود دارد بحث دانش آموختگانی است که برای یافتن شغل متناسب با تخصص خودشان مشکل دارند.

دانشجوی دکتری باید ۴۰ تا ۶۰ میلیون دریافتی داشته باشد/ پژوهانه فقط برای دانشجویان دولتی روزانه

رضا نقی زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره بازگشت طرح پژوهانه به دانشجویان دکتری اظهار کرد: نظام آموزش عالی کشور در حوزه تحصیلات تکمیلی مخصوصا در دوره دکتری، دارای اهمیت فراوانی است.

او ادامه داد: بخش عمده‌ای از دستاورد‌های پژوهشی در دانشگاه‌های کشور وابسته به اعضای هیئت علمی و دانشجویان دوره دکتری به ویژه دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های معتبر است. بخش عمده‌ای از آن چیزی که به عنوان دستاورد‌های عملی کشور و دستیابی به رتبه ۱۵ جهان از حیث تولیدات علمی داریم، حاصل پژوهش‌های دانشجویان دکتری است که زیر نظر یک استاد به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

دوسوم دانشجویان علمی کاربردی شاغل هستند

احمدرضا پیش بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد:میزان اشتغال دانش آموختگان ما در بین نظام‌های آموزشی عالی بالاترین نرخ را دارد که تقریباً حدود دوسوم دانش آموختگان دارای شغل مشخص هستند.

۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین می‌کند یا بی عدالتی را؟!

کنکور و مناقشه‌هایش همواره دغدغه‌ داوطلبان کنکوری، مردم و مسئولان بوده است. این مناقشات باعث شده در چند سال گذشته کفه بی‌عدالتی این تورنومنت ملی از کفه عدالت آن سنگین‌تر شود که نمونه بارز آن بی‌جایگاهی داوطلبان کنکوری شهرستانی و حضور داوطلبان مدارس دولتی در تک رقمی‌های کنکور است.  

کوس رسوایی این معضل هر سال در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری به صدا درمی‌آید، گوش مسئولان را کر می‌کند، توان داوطلبان مناطق محروم  را می‌گیرد و امید والدین کنکوری‌ها را ناامید می‌سازد. مسئول امر و تصمیم‌گیر در این زمینه یعنی ارگانی به نام «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در راستای وظایف مصوب و قانونی خود در سال جاری به مسائل و چالش‌های کنکور ورود کرد و ۵ سیاست را برای ساماندهی کنکور مصوب کرده است.  

تفاوت حقوق اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت و علوم یک نارضایتی قدیمی است

محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره اختلاف حقوق اعضای هیئت علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت گفت: اختلاف حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم و بهداشت یک نارضایتی قدیمی بین دو وزارتخانه است که به نظر می رسد مرتفع شده است. برای سال آینده موضوع اختلاف حقوق هیئت علمی‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار