وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

از زمزمه های حضوری شدن کلاس های دانشگاه‌ها تا بسته شدن پرونده ساماندهی کنکور

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی ترم بهمن اعلام شد»، «دانشگاه‌ها آماده حضور دانشجویان در دانشگاه برای ترم آینده باشند»، «سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ چگونه طراحی می‌شود؟»، «جزئیات سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۰+ شرایط و ضوابط»، «هزار صندلی خالی در دانشگاه ها داریم»، «نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی برای کنکور سراسری»، «بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دانشجویان بدهکار به مناسبت دهه فجر»،«با اجازه ستاد ملی کرونا دروس عملی در ترم آینده حضوری برگزار می‌شود»، «برگزاری آزمون زبان عمومی وزارت علوم منوط به مجوز وزارت بهداشت» و «شرایط کنکور مجدد دانشجویان انصرافی و اخراجی»  از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته ای که گذشت بود. 

زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی ترم بهمن اعلام شد

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال آماده شدن برای شروع ثبت نام وام‌های  دانشجویی نیمسال دوم تحصیلی سال ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ هستیم. بازه زمانی برای ثبت نام وام‌های دانشجویی احتمالا در بهمن ماه جاری و بعد از انتخاب واحد دانشجویان خواهد بود. ملاک ثبت نام وام‌های دانشجویی ثبت نام در دانشگاه و انتخاب واحد است تا بعد از  آن ثبت نام آغاز شود.  

مطیعی درباره اعتبار وام‌های دانشجویی ترم بهمن نیز توضیح داد: اعتبار مبالغ وام‌های دانشجویی حدود ۳۰۰ میلیارد است و امیدواریم سازمان برنامه و بودجه کشور کمک کند تا نیمسال دوم نیز همانند نیمسال اول اعتبار کافی برای پرداخت وام‌های دانشجویی داشته باشیم.  

دانشگاه‌ها آماده حضور دانشجویان در دانشگاه برای ترم آینده باشند

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت ترم تحصیلی بهمن دانشگاه ها، اظهار کرد: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا ترم آینده دانشگاه‌ها هم شبیه به دو ترم گذشته مجازی، خواهد بود. در ترم آینده اصل بر آموزش غیر حضوری خواهد بود، اما به دانشگاه ها اعلام کردیم که آمادگی حضور دانشجویان در دانشگاه برای ترم بهمن ماه را داشته باشند.

ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۰ آغاز شد + لیست منابع

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگو و مدیرکل سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آغاز شد.

تمهیدات سازمان سنجش برای کنترل کرونا در آزمون‌ها/ داوطلبان کرونایی حضوری به باجه‌ها مراجعه کنند!

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور  بیان کرد: آزمون فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور صبح فردا جمعه، ۱۷ بهمن برگزار می‌شود و داوطلبان مبتلا به ویروس کرونا باید فرم خوداظهاری را برای شرکت در این آزمون پر می‌کردند.  

او ادامه داد: متقاضیان این آزمون فرصت داشتند از روز چهار‌شنبه ۱۵ بهمن به سامانه خوداظهاری بیماری کرونا به آدرس salamat.gov.ir مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری، اقدام کنند. اطلاعات متقاضیان در این سامانه نزد وزارت بهداشت محفوظ است.

با اجازه ستاد ملی کرونا دروس عملی در ترم آینده حضوری برگزار می‌شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برگزاری دروس عملی در ترم جاری اظهار کرد: دروس عملی برای مقاطع ارشد و دکتری به علت کم بودن تعداد دانشجو در دانشگاه‌ها برگزار شد. ستاد‌های استانی و ستاد ملی کرونا به علت زیاد بودن تعداد دانشجویان کارشناسی در برخی از دانشگاه‌ها اجازه برگزاری دروس عملی را ندادند، اما برخی از دانشگاه‌ها توانستند دروس عملی و شبیه ساز را به صورت مجازی برای دانشجویان برگزار کنند.

سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۰ چگونه طراحی می‌شود؟

فاطمه زرین آمیزی، سخنگو و مدیرکل سازمان سنجش آموزش کشور  درباره نحوه طراحی سوالات کنکور سراسری، اظهار کرد: براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که در تاریخ ۲۰ آبان و ۲۲ مهر ۹۹ مصوب شد سوالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ و بعد از آن برای همه متقاضیان اعم از نظام قدیم و نظام جدید، صرفا بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ طراحی خواهد شد. کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰  برگزار نخواهد شد.

جزئیات سهمیه‌های کنکور ۱۴۰۰+ شرایط و ضوابط

در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰  چهار نوع سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا و سهمیه بهیاران اعمال می شود.

هزار صندلی خالی در دانشگاه ها داریم

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت و گوی ویژه خبری با موضوع فراز و فرود آموزش عالی در چهل و دو سال گذشته گفت: هم اکنون حدود سه و نیم میلیون دانشجو در کشور داریم و در مجموع حدود هزار صندلی خالی نیز در دانشگاه های کشور داریم. علت این صندلی های خالی گسترش کمی جذب دانشجویان است.

او ادامه داد: برای رفع این مشکل باید بازنگری در بحث پذیرش دانشجو صورت می گرفت که در چند سال گذشته شروع شده است. در افزایش کیفیت باید بیشتر تلاش کنیم.

سنجش داوطلبان کنکور به آموزش و پرورش سپرده شد

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: آخرین مصوبه این است که سنجش دانش آموزان توسط آموزش و پرورش اجرا شود. این مصوبه آخرین گام در ساماندهی کنکور است. بر این اساس درصد زیادی از وزن سنجش بیش از ۶۰ درصد توسط آموزش و پرورش اجرایی خواهد شد. این درصد به امتحانات نهایی تعلق می‌گیرد. درباره اطمینان پذیری و امنیت امتحانات نهایی با آموزش و پرورش رایزنی کرده ایم.

برگزاری آزمون زبان عمومی وزارت علوم منوط به مجوز وزارت بهداشت

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات  و فناوری و معاون وزیر علوم گفت: برای برگزاری آزمون زبان عمومی وزارت علوم در حال رایزنی با وزارت بهداشت هستیم و اگر وزارت بهداشت مجوز بدهد این آزمون را برگزار خواهیم کرد.اگر این اقدامات و هماهنگی‌ها انجام شود این آزمون را تا قبل از پایان سال ۹۹ برگزار خواهیم کرد.  

نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی برای کنکور سراسری

یکی از تکالیف داوطلبان برای شرکت در کنکور سراسری دریافت کد سوابق تحصیلی است. این دسته از متقاضیان قبلاً باید طبق اعلام مدارس محل تحصیل با مراجعه به سامانه فوق کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کرده و در زمان ثبت‌نام با درج کد سوابق تحصیلی در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اطلاعات فردی خود را مشاهده کنند.

شرایط کنکور مجدد دانشجویان انصرافی و اخراجی

دانشجویان انصرافی و یا اخراجی برای شرکت در کنکور سراسری ناپیوسته سال ۱۴۰۰ باید شرایط و ضوابط خاصی را رعایت کنند.

بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دانشجویان بدهکار به مناسبت دهه فجر

الیاس منیری معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تسهیلات صندوق رفاه برای دانشجویان بدهکار به مناسبت دهه فجر، گفت: طرح مساعدت و بخشودگی اقساط معوق دانش آموختگان صندوق رفاه دانشجویان از روز یک‌شنبه ۱۲ بهمن آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار