وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از شرمساری وزارت علوم در مقابل هیئت علمی‌ها تا اعلام زمان ثبت نام اولین کنکور قرن

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «شرم داریم حقوق اعضای هیئت علمی را اعلام کنیم»، «ورود شورای عالی به پرونده تعیین حقوق اعضای هیئت علمی»، «جلوی برگزاری دوره‌های تکمیل ظرفیت را نمی‌گیریم»، «۱۲ بهمن آغاز ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰»، «رای دیوان عدالت اداری درباره حقوق اعضای هیئت علمی آثار ناخوشایندی دارد»، «بیش از ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری می‌شود»، «امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری وجود دارد؟» و «امتحانات دانشگاه آزاد غیرحضوری برگزار می‌شود» از جمله مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

ورود شورای عالی به پرونده تعیین حقوق اعضای هیئت علمی

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی، درباره مصوبه دیوان عدالت اداری برای تعیین سقف حقوق اعضای هیئت علمی اظهار کرد: وزارت بهداشت و وزارت علوم از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده‌اند که موضوع تعیین سقف حقوق اعضای هیئت علمی را بررسی کرده و به این امر ورود کند.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: پس از بررسی نظر شورا را درباره این مصوبه به دیوان عدالت اداری اعلام خواهیم کرد، اما باید بررسی دقیقی در این زمینه صورت گیرد. زمانی که مقامات قضایی مصوبه‌ای را دارند دست دستگاه‌های اجرایی مانند وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در افزایش حقوق اعضای هیئت علمی بسته می‌شود.

جلوی برگزاری دوره‌های تکمیل ظرفیت را نمی‌گیریم

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره چرایی برگزاری تکمیل ظرفیت در برخی آزمون‌های سال ۹۹ برای پُر کردن صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در این زمینه باید دو مسئله را از هم جدا کرد. یک بحث دانشگاه‌های دولتی هستند که دانشجو در آن‌ها رایگان تحصیل می‌کند و یک بحث دیگر دانشگاه‌های شهریه پرداز مثل دانشگاه آزاد، علمی- کاربردی و پیام نور  هستند که  دانشجو برای تصاحب صندلی‌های این دانشگاه‌ها باید شهریه پرداخت کند.

۱۲ بهمن آغاز ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۰

فاطمه زرین‌آمیزی سخنگو و مدیرکل سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زمان ثبت نام کنکور سراسری گفت: ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۲ بهمن ماه ۹۹ منحصرا از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش  آغاز می‌شود.

رای دیوان عدالت اداری درباره حقوق اعضای هیئت علمی آثار ناخوشایندی دارد

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی بر لزومِ مستثنی شدن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها از شمول حداکثر حقوق مقرر در ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید کرد و اقدام قانونی مجلس را برای رفع مشکلات ناشی از رای اخیر دیوان عدالت اداری در ابطال بند (۱) مصوبه هیات وزیران در این خصوص خواستار شد.

شرم داریم حقوق اعضای هیئت علمی را اعلام کنیم

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی،درباره مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری پیرامون تعیین سقف حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: بحث  عدم افزایش ۵۰ درصدی حقوق اعضای هیات علمی را به دولت و سازمان برنامه و بودجه منتقل کرده ایم.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن تایید پایین بودن حقوق اعضای هیئت علمی، گفت: حقوق اعضای هیئت علمی در سال‌های گذشته با رشد مناسبی رو به رو نبوده است. هیئت علمی‌های جوان به دلیل اعمال نشدن افزایش پنجاه درصدی حقوق بیشتر از سایر اعضای هیئت علمی ضربه می‌بینند، زیرا در ابتدای تشکیل زندگی هستند و معمولا امکانات اولیه سکونت را هم در اختیار ندارند.

بیش از ۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا خریداری می‌شود

منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۴۳ شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: جدای از تولید واکسن داخلی کرونا، خرید واکسن از منابع معتبر خارجی به دلیل حفظ مصالح ملت قطع نشده است و از سه کانال وزارت بهداشت در حال خرید واکسن است.

کبگانیان گفت: مسیر اول خرید واکسن از طریق کوکس و سازمان بهداشت جهانی است که شرط ما این بود این واکسن ها از کمپانی فایزر نباشد و رقم آن ۱۶.۸ دهم میلیون دوز است. تولید داخلی واکسن کرونا ۲۵ میلیون دوز است و تا اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ این میزان واکسن تولید خواهد شد. کانال بعدی خرید ۲۵ میلیون دوز واکسن از مسیر هایی جز who است که این رقم نیاز سنین های مختلف جمعیت به واکسن را برطرف می کند. البته انواع مختلف واکسن برای سنین مختلف و زمینه های مختلف واگیر دار بودن واکسن توصیه می شود.

امتحانات دانشگاه آزاد غیرحضوری برگزار می‌شود

حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اظهار کرد: با توجه به آغاز امتحانات میان ترم و شرایط کرونایی حاکم بر کشور؛ به دلیل همکاری‌ها و حمایت‌های مسئولان، اساتید و دانشجویان، بخصوص دانشگاه آزاد و با حمایت‌های مردم و تدابیری که اندیشیدند دانشگاه‌ها تعطیل نشد و آموزش به نحو احسن برگزار شد.

شرایط تنفس بازپرداخت وام‌های دانشجویی برای دختران و پسران

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره شرایط تنفس وام‌های دانشجویی، گفت: تنفس وام‌های دانشجویی به صورت کلی ۹ ماه بعد از فراغت از تحصیل است. البته بازپرداخت وام‌های دانشجویی دانشجویان پسر که سربازی دارند بعد از فراغت از تحصیل و گذراندن ۲ سال خدمت سربازی شروع می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم توضیح داد: به طور کلی پس از فراغت از تحصیل به دانشجو یک سال زمان داده می‌شود تا شغل پیدا کند.

دانشگاه‌های اقماری و کوچک حذف می‌شوند

محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم اظهار کرد: تطبیق بر آمایش آموزش عالی از وظایف مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.

او با بیان اینکه در حال حاضر به اشتباه مفاهیم «آمایش آموزش عالی»، «ساماندهی دانشگاه‌ها» و «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها» معادل یکدیگر تلقی می‌شوند، بر لزوم تبیین و شفاف‌سازی این مفاهیم تأکید کرد. در ساماندهی مناطق ده‌گانه وزارت علوم، دانشگاه‌های اقماری و کوچک حذف و با دانشگاه‌های بزرگ ادغام می‌شوند.

امکان برگزاری مجازی کنکور سراسری وجود دارد؟

مدیر کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره امکان برگزاری آزمون های سراسری به صورت از راه دور پرداخت.

دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد از پرداخت شهریه معاف می‌شوند

علیرضا صامت، مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره جزئیات تخفیف شهریه ۱۰۰ درصدی به دانشجویان دانشگاه آزاد اظهار کرد: بر اساس آئین نامه دانشگاه آزاد یک شرط برای تخفیف شهریه ۱۰۰ درصدی وجود دارد که شامل دانشجویانی می‌شود که در حین تحصیل ازدواج کنند.  

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد افزود: دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی که در حین تحصیل ازدواج می‌کنند، در همان ترم از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی شامل ۵۰ درصد تخفیف شهریه می‌شوند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار